آیا کمبود ویتامین ۱۲ B منجر به افزایش وزن می شود؟

آیا کمبود ویتامین 12 B منجر به افزایش وزن می شود؟
آیا کمبود ویتامین ۱۲ B منجر به افزایش وزن می شود؟
خانه سلامت و پزشکی آیا کمبود ویتامین ۱۲ B منجر به افزایش وزن می شود؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

 کمبود ویتامین ۱۲ B و افزایش وزن 

ویتامین ۱۲ B ، که به عنوان کوبالامین نیز شناخته می شود ، یک ویتامین محلول در آب است که نقش اساسی درعملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی دارد. ویتامین ۱۲ B در تشکیل سلولهای خونی ، سنتز DNA و تولید انرژی نقش دارد. از نشانه های پایین بودن سطح ویتامین ۱۲ B کم خونی ، اختلال عصبی و سطح پایین انرژی است.اغلب افرادی که از چاقی رنج می برند علت آنرا در کمبود این ویتامین می دانند. این مقاله از یزد نیوز به شما کمک می کند تا حقیقت را از نظر علمی دریابید ،که آیا کمبود ویتامین ۱۲ B منجر به افزایش وزن می شود؟

کمبود ویتامین ۱۲ B

هنگامی که ویتامین ۱۲ B کم است  ، تقسیم سلولی کند می شود. به دلیل این تقسیم سلولی آهسته ، گلبولهای قرمز توسط سیستم ایمنی بدن بزرگ شده و از بین می روند. برخی از علائم مختلفی کمبود ویتامین ۱۲ B عبارتند از :

آیا کمبود ویتامین ۱۲ B چاق می کند
آیا کمبود ویتامین ۱۲ B چاق می کند

۱ – خستگی مزمن : کمبود ویتامین ۱۲ B می تواند باعث احساس مداوم خستگی شود.

۲ – بی اختیاری : به دلیل کمبود ویتامین ۱۲ B ، مثانه از نگهداری ادرار ناتوان است و می تواند باعث نشتی ادرار شود.

۳ – تنگی نفس : تنگی نفس یا کندی نفس عمدتاً به دلیل عدم جذب صحیح توسط بدن ایجاد می شود.

۴فراموشی : فراموشی یک علامت شایع است که هنگام محرومیت سیستم عصبی از ویتامین ۱۲ B بروز می کند.

۵ – توهم و روان پریشی : علائم شدید ناشی از کمبود ویتامین ۱۲ B می تواند توهم و شرایط روحی ضعیف باشد.

آیا ویتامین ۱۲ B منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می شود؟

شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین ۱۲ B منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می شود.مطالعات مرتبط با سطح پایین ویتامین ۱۲ B بیشتر درارتباط با چاقی است.

اما افراد با دامنه طبیعی BMI همبستگی منفی با ویتامین ۱۲ B را نشان دادند . مطالعه دیگری چاقی در کودکان و نوجوانان را با افزایش خطر کمبود ویتامین ۱۲ B مرتبط می داند .

یک مطالعه جدید در مورد جمعیت ایالات متحده نشان می دهد که مقادیر بالای ویتامین ۱۲ B سرم با وزن بدن متناسب است ، اما مکانیسم اساسی نیاز به بررسی بیشتر دارد .

تاثیر کمبود ویتامین ۱۲ B بر افزایش وزن
تاثیر کمبود ویتامین ۱۲ B بر افزایش وزن

یک مطالعه دیگر در نیویورک اظهار داشت که مکمل طولانی مدت با ویتامین ۱۲ B می تواند منجر به افزایش وزن کمتری شود. با این حال ، برای رسیدن به نتیجه گیری ؛ مطالعات بیشتری لازم است.

پسری ۱۵ ساله ای که دچار کم خونی ماکروسیتیک و سایر شرایط بالینی است ، هنگامی که به وی کوبالامین وریدی تزریق می شود ، افزایش اشتها و وزن را نشان می دهد .

کاملاً واضح است که با توجه به اثبات شواهد فعلی ؛ نشان می دهد سطح پایین ویتامین ۱۲ B منجر به افزایش وزن می شود. با این حال ، سطح پایین ویتامین ۱۲ B در بین افراد دارای مشکلات چاقی مشاهده می شود.

اگر در حال تجربه هر یک از علائم کمبود ویتامین ۱۲ B و تغییر وزن هستید ، ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید بهترین منابع ویتامین ۱۲ B چیست که می توانید در وعده های غذایی خود بگنجانید.

چگونه ویتامین ۱۲ B بیشتری دریافت کنیم؟

رابطه کمبود ویتامین 12 B و  افزایش وزن
رابطه کمبود ویتامین ۱۲ B و افزایش وزن

بهترین و طبیعی ترین راه برای تامین ویتامین ۱۲ B در بدن شما ؛ خوردن غذاهایی است که حاوی آن هستند. غذاهای سرشار از ویتامین ۱۲ B شامل موارد زیر هستند .

گوشت و مرغ

غذای دریایی

تخم مرغ

لبنیات و لبنیات

غلات صبحانه غنی شده

جدا از این منابع طبیعی ، شما همچنین می توانید از کپسول های ویتامین ۱۲ B ، شربت ها و نوشیدنی های بهداشتی استفاده کنید که به شما کمک می کند تا سطح ویتامین ۱۲ B شما به حالت عادی برگردد. اما قبل از مصرف هرگونه مکمل یا دارو ، حتما با پزشک مشورت کنید.

نتیجه

سطح پایین ویتامین ۱۲ B در بین گیاهخواران بیشتر دیده می شود زیرا پروتئین بر جذب آن تأثیر می گذارد. اما شواهد بسیار کمی در رابطه با کم بودن ویتامین ۱۲ B و افزایش وزن وجود دارد. در حقیقت ، افرادی که BMI بالایی دارند گاهی اوقات ویتامین ۱۲ B کم دارند. اگر متوجه افزایش وزن غیرمنتظره شده اید ، لطفاً با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید تا علت آن مشخص شود.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید