کتوزیس یا کتوز چیست؟

کتوزیس یا کتوز چیست؟
کتوزیس یا کتوز چیست؟
خانه سلامت و پزشکی کتوزیس یا کتوز چیست؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:1

آشایی با کتوزیس یا کتوز

کتوزیس یا کتوز یک فرایند متابولیک است و هنگامی که بدن گلوکز کافی برای انرژی ندارد چربی های ذخیره شده را می سوزاند که منجر به ایجاد اسیدهایی به نام کتون در بدن می شود. (یک کتون یک گروه عاملی  است که با یک گروه  کربونیل که با دو اتم کربن دیگر پیوند دارد؛ شناخته می‌شود.)  در ادامه این بخش از یزد نیوز بیشتر بخوانید.

آشنایی با کتوزیس یا کتوز
آشنایی با کتوزیس یا کتوز

به عبارتی دیگر کتوز یک بخش طبیعی از سوخت و ساز بدن است و زمانی این حالت اتفاق می افتد که مصرف کربوهیدرات بسیار کم باشد مانند گرفتن یک رژیم غذایی کتوژنیک، یا زمانی که شما برای یک مدت طولانی چیزی نخورده باشید.

برخی افراد با پیروی از رژیم غذایی به نام رژیم کتوژنیک یا به اختصار کتو ، از رژیم کتوز استفاده می کنند. هدف این رژیم که از نظر کربوهیدرات بسیار کم است ، سوزاندن چربی های ناخواسته با مجبور کردن بدن برای تکیه بر چربی برای انرژی به جای  کربوهیدرات است.

کتوز نیز به طور عادی در افراد مبتلا به دیابت اتفاق می افتد ، زیرا اگر بدن انسولین کافی نداشته باشد یا از انسولین به درستی استفاده نکند ، این روند ممکن است رخ دهد.

مشکلات بهداشتی مرتبط با کتوز شدید ، مانند کتواسیدوز دیابتی (DKA) ، بیشتر در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نسبت به مبتلایان به دیابت نوع ۲ بروز می کند.

کتوزیس یا کتوز چیست؟
کتوزیس یا کتوز چیست؟

کتوز چیست؟

وضعیتی است که در آن میزان کتون‌ها در بدن افزایش می‌یابد. این وضعیت معمولاً به‌طور عمومی در بدن ایجاد شده و همراه هیپرکتونِمی (افزایش میزان کتون‌ها در خون) است.

کتون‌ها با فرایند کتوژنز در زمان کمبود ذخایر  گلیکوژن کبدی ایجاد می‌شوند. . استواستات و بتا ؛ هیدروکسی از کتون‌هایی هستند که برای تولید انرژی استفاده می‌شوند. ورزش زیاد یا دیابت درمان نشده از جمله علل کتوز هستند.

فرد ممکن است رژیم غذایی کتون را دنبال کند تا به تشویق کتوز کمک کند. در شرایط عادی سلول های بدن از گلوکز به عنوان شکل اصلی انرژی استفاده می کنند. افراد معمولاً می توانند گلوکز را از کربوهیدراتهای غذایی ، از جمله قندها و غذاهای نشاسته ای بدست آورند.

بدن این مواد را به قندهای ساده تقسیم می کند. پس از آن ، یا از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کند یا آن را در کبد و ماهیچه ها به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند.

کتوز را بشناسید
کتوز را بشناسید

اگر گلوکز کافی برای تأمین انرژی کافی در دسترس نباشد ، بدن یک استراتژی جایگزین برای رفع این نیازها اتخاذ خواهد کرد. به طور خاص ، شروع به تجزیه چربی ها و استفاده از گلوکز از تری گلیسیرید می کند.

کتونها محصول جانبی این فرایند هستند. اینها اسیدهایی هستند که در خون ایجاد می شوند و آن را در ادرار رها می کنند. در مقادیر کم ، آنها نشان می دهند که بدن در حال از بین رفتن چربی است.

با این وجود ، مقادیر زیاد کتونها می توانند بدن را مسموم کرده و منجر به بیماری بنام کتواسیدوز شود.

کتوز به حالت متابولیکی اطلاق می شود که در آن بدن ذخایر چربی را به انرژی تبدیل می کند و کتون ها را در این فرآیند آزاد می کند.

منبع : medicalnewstoday



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید