آیا رژیم کتو سالم است؟ برای دیابتی ها چطور؟

آیا رژیم کتو سالم است؟ برای دیابتی ها چطور؟
آیا رژیم کتو سالم است؟ برای دیابتی ها چطور؟
خانه سلامت و پزشکی آیا رژیم کتو سالم است؟ برای دیابتی ها چطور؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

رژیم کتو

از آنجا که کتوز باعث ذخیره شدن ذخایر چربی در بدن می شود ، برخی از رژیمهای غذایی کتو با هدف ایجاد حالت های متابولیک ، کاهش وزن را تسهیل می کنند.اما آیا رژیم کتو سالم است؟ برای دیابتی ها چطور؟در این مطلب از یزد نیوز بخوانید.

رژیم های کتو معمولاً دارای چربی بالایی هستند. به عنوان مثال ، ممکن است  ۲۰٪ کالری ۱۰٪ پروتئین کربوهیدرات و ۷۰٪ از چربی حاصل شود.

با این حال ، نسخه های مختلفی در این زمینه وجود دارد که نسبت مواد مغذی به نسخه رژیم غذایی فرد به  آن بستگی دارد.

رعایت رژیم کتو می تواند منجر به کاهش وزن کوتاه مدت شود. این تا حدودی به این دلیل است که افراد معمولاً بدون احساس گرسنگی می توانند کالری کمتری مصرف کنند.

رژیم کتو
رژیم کتو

آیا رژیم کتو سالم است؟

رژیم کتو می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف فرد را کاهش دهد ، از جمله:

بیماری قلب و عروقی

دیابت

سندرم متابولیک

همچنین ممکن است سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول “خوب” را بهتر از سایر رژیم های غذایی با کربوهیدرات متوسط ​​بهبود بخشد.

این فواید سلامتی ممکن است به دلیل کاهش وزن اضافی و گنجاندن غذاهای سالم تر در رژیم غذایی و کاهش کربوهیدرات باشد.

پزشکان همچنین رژیم کتو را برای کاهش تعداد تشنج در کودکان مبتلا به صرع که به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهند ، تجویز کرده اند.

برخی مطالعات نشان داده اند که این رژیم غذایی همچنین می تواند در بزرگسالان مبتلا به صرع موثر باشد  ، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها لازم است.

رژیم کتو و دیابت
رژیم کتو و دیابت

استفاده از رژیم کتو به صورت طولانی

با این حال ، به نظر می رسد استفاده از رژیم کتو به صورت طولانی مدت فواید زیادی را به همراه ندارد.

محققان در حال مطالعه شرایط دیگری  برای یافتن سایر فواید احتمالی رژیم کتو هستند که ممکن است مفید باشد. از جمله :

سندرم متابولیک

بیماری آلزایمر

آکنه

سرطان

بیماری تخمدان پلی کیستیک

بیماری لو گریگ

کتوز و دیابت

در مبتلایان به دیابت ، به دلیل عدم داشتن انسولین کافی برای پردازش گلوکز در بدن ؛ ممکن است کتوز ایجاد شود. وجود کتون در ادرار نشان می دهد که فرد برای کنترل بهتر دیابت خود باید تلاش کند.

برخی از متخصصان رژیم غذایی ؛  رژیم کتو را برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می کنند. با این شرایط بدن هنوز مقداری انسولین تولید می کند ، اما به همان اندازه مؤثر عمل نمی کند.

رژیم کتو بر کاهش میزان مصرف کربوهیدرات رژیم غذایی تمرکز دارد. مبتلایان به دیابت نوع ۲ باید مصرف کمتری از کربوهیدرات را هدف قرار دهند  ، زیرا این مواد به گلوکز تبدیل شده و قند خون را افزایش می دهند.

کتواسیدوز

مبتلایان به دیابت که رژیم کتو را دنبال می کنند ، باید سطح کتون خود را با دقت کنترل کنند. اگر سطح آن بیش از حد زیاد شود ، ممکن است کتواسیدوز رخ دهد.

DKA  شرایطی است که در آن سطح کتونها بسیار زیاد می شوند و بدن را مسموم می کنند. این یک بیماری شدید و خطرناک است که می تواند به سرعت ، گاهی اوقات در فاصله ۲۴ ساعت توسعه یابد.

چندین محرک بالقوه برای کتواسیدوز وجود دارد. با این حال ، اغلب در اثر بیماری هایی ایجاد می شود که باعث افزایش سطح بیشتری از هورمون ها در مقابل انسولین می شوند.

این بیماری همچنین می تواند از مشکلات انسولین درمانی  ؛ عدم اجرای صحیح برنامه درمانی و یا عدم دریافت انسولین کافی باشد .

برخی از محرکهای کتواسیدوزکه  کمتر متداول است عبارتند از :

سوء مصرف مواد مخدر

تروما عاطفی

آسیب های جسمی

فشار

عمل جراحی

کتواسیدوز بیشتر در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مشاهده می شود. همچنین ممکن است در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز رخ دهد ، هرچند که این بیماری بسیار کمتراتفاق می افتد .

مقادیر بالای کتون در ادرار و قند خون بالا هر دو نشانه کتواسیدوز است. فرد می تواند با استفاده از کیت در منزل از نظر کتواسیدوز اقدام به تست خود نماید.

برخی از علائم اولیه کتواسیدوز ( ketoacidosis ) عبارتند از:

درد شکم

سردرگمی و مشکل در تمرکز

پوست خشک یا شستشو

تشنگی بیش از حد و دهان خشک

نفس میوه ای

تکرر ادرار

تهوع و استفراغ

تنگی نفس یا سریع تنفس

درمان و پیشگیری از کتواسیدوز

کتوز معمولاً در افرادی که رژیم های متعادل و وعده های غذایی معمولی مصرف می کنند رخ نمی دهد. کاهش شدید کالری و کربوهیدرات ، ورزش برای مدت طولانی یا بارداری ممکن است باعث ایجاد کتوز شود.

اگرچه برخی افراد تصمیم می گیرند که کتوزرا در رژیم غذایی خود  قرار دهند ، اما خطر افزایش سطح اسید در افرادی که ضعف در کنترل آن دارند می تواند خطرناک باشد.

در افرادی که به دیابت مبتلا هستند ، کتوز و سرانجام DKA در صورت عدم استفاده از انسولین کافی ، اگر از وعده های غذایی استفاده کنند ، یا یک واکنش انسولین ؛  ممکن است رخ دهد. واکنش انسولین معمولاً هنگام خواب اتفاق می افتد.

پزشکان DKA را یک شرایط اورژانسی می دانند ، زیرا می تواند منجر به کما دیابتی و حتی مرگ شود. این افراد معمولاً توسط کارکنان مراقبت های اورژانس ؛ جهت مداوا در بیمارستان بستری می شوند.

منبع : medicalnewstoday



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید