معرفی انواع برندهای معتبر بوتاکس و هزینه آن‌ها

معرفی برندهای بوتاکس
خانه سلامت و پزشکی معرفی انواع برندهای معتبر بوتاکس و هزینه آن‌ها
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:0

تزریق بوتاکس از جمله روش‌های کم‌تهاجمی جوانسازی پوست است و به عنوان روشی ایمن و موثر برای از بین بردن خطوط ظریف و همچنین چین و چروک‌های اطراف چشم بیشترین کاربرد را دارد. البته برای رفع خطوط بقیه‌ی بخش‌های صورت مثل خط اخم یا خطوط افقی پیشانی هم می‌توان از طریق تزریق بوتاکس به پیشانی استفاده کرد.

بوتولونیوم نوع A چیست؟

بوتولونیوم نوع A که تقریباً تمامی داروهای تزریقی بوتاکس از آن ساخته شده‌اند، نوعی ماده‌یِ سمی برای اعصاب یا نوروتوکسین است که می‌تواند عملکرد اعصاب را به طور موقت از کار بیندازد. عضلات ارادی بدن (مثل آن‌هایی که در صورت قرار دارند) در صورتی منقبض می‌شوند که پیام انقباض از طرف مغز و از طریق اعصاب حرکتی به آن‌ها برسد. در صورتی که در محل عضله، سم بوتولونیوم وجود داشته باشد، عملکرد عصب حرکتی مختل شده و عضله فلج می‌شود.

بوتولونیوم به صورت طبیعی توسط باکتری کلستردیوم بوتولونیوم تولید می‌شود. در حالتی که بوتولونیوم توسط باکتری تولید شود، یکی از کشنده‌ترین سم‌های تولید شده در طبیعت به شمار می‌رود. برای یک انسان ۷۰ کیلوگرمی، تنها ۷۰ میلی‌گرم از این سم می‌تواند کشنده باشد. بوتولونیوم همان سمی است که در صورت نجوشاندن غذاهای کنسروی، باعث بوتولیسم می‌شود که بیماری‌ کشنده‌ای است.

آیا تزریق بوتاکس ایمن است؟

نترسید! بوتولونیوم استفاده شده در داروی بوتاکس، خطرات سم اصلی که توسط باکتری تولید می‌شود را ندارد. به علاوه زمانی این سم کشنده است که وارد گردش خون ما شود. در استفاده‌های درمانی بوتاکس، تنها به صورت موضعی از این سم استفاده می‌شود.

از نظر سازمان FDA، وزارت بهداشت ایران و تقریباً تمامی سازمان‌های نظارتی درمان و سلامت، تزریق بوتاکس برای استفاده‌های درمانی یا جوانسازی پوست، ایمن و بی‌خطر شناخته می‌شود. به چند نکته‌ی زیر توجه کنید:

  • در کشور آمریکا، از سال ۱۹۸۹ تا سال ۲۰۰۳ تنها ۳۶ نفر بعد از تزریق بوتاکس دچار عوارض جانبی شدید شدند. ۱۳ نفر از این افراد، به دلیل مشکلات زمینه‌ای دچار عوارض شده بودند و مشکلات پیش آمده ارتباطی با تزریق بوتاکس نداشته است.
  • براساس مطالعات، تنها ۳ درصد از بزرگسالانی که تزریق بوتاکس دریافت می‌کنند، دچار عوارض جانبی شدید می‌شوند. در بسیاری از این موارد علت بروز عوارض، تزریق دارو به دست افراد غیرپزشک یا استفاده از مواد نامناسب است.
  • طبق پژوهش‌های انجام شده، خطرات تزریق بوتاکس به منظور زیباسازی و جوانسازی پوست، به شدت کمتر از عوارض بوتاکس در موارد استفاده‌های درمانی است. در آمار ذکر شده تقریباً تمام کسانی که دچار عوارض حاد شده بودند، تزریق‌های درمانی بوتاکس را دریافت کرده بودند. در مورد کاربردهای بوتاکس در ادامه مفصل صبحت کرده‌ایم.
  • دوز بوتاکس استفاده شده برای خطوط پوستی بسیار کم و بی‌خطر است. در استفاده‌های درمانی بوتاکس، از دوزهای بالاتری استفاده می‌شود؛ برای همین احتمال وقوع عوارض جانبی بیشتر است.

انواع برندهای معتبر بوتاکس

بوتاکس ­ها انواع مختلفی دارند و در هر کشور با توجه به نیاز و وجود شرکت­های دارویی متفاوت و ژنتیک مردم آن کشور، نوع خاصی از بوتاکس محبوب می­ شود و مورد استفاده قرار می­گیرد. معروف ترین نام تجاری در این حوزه در دنیا BOTOX است که توسط شرکت Allergan ساخته شده است و از آنجا که اولین بار در بازار چنین محصولی ارائه می­شد، اکنون به طور کلی این اسم مترادف با سم بوتولینوم است. مارک های دیگر عبارتند از: AZZALURE ، BOCOTURE ، XEOMIN و DYSPORT.

انواع مختلف برند بوتاکس

از نظر کارآیی، بین هیچ یک از آنها چندان تفاوتی وجود ندارد و همه آنها به یک اندازه کارآمد هستند چرا که توسط بهترین شرکت­های دارویی دنیا تولید می­ شوند.

برند بوتاکس (BOTOX)

برند معتبر بوتاکس

بوتاکس، اولین مارک سم Botulinum موجود بود، اما BOTOX یک برند از انواع بوتاکس Botulinum Toxin نیز هست (دقیقاً همانند اینکه چگونه Colgate یک مارک خمیردندان است). امروزه، علاوه بر بوتاکس، سایر مارک‌های BoNT که معمولاً در ایالات متحده ، اروپا و بسیاری از مناطق دیگر دنیا (از جمله سنگاپور) موجود هستند، DYSPORT (OnabotulinumtoxinA) و XEOMIN (incobotulinumtoxinA) هستند. ماندگاری بوتاکس بین 3 تا 4 ماه است.

قبل از استفاده از این دارو ، در صورت حساسیت به این دارو یا هر مدل حساسیت و آلرژی دیگر مانند تبخال به پزشک خود بگویید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد (مانند پروتئین شیر گاو موجود در برخی محصولات) ، که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

برند دیسپورت (Dysport)

حال به سراغ یکی از محبوب­ترین انواع بوتاکس می­رویم. دیسپورت (یا دایسپورت) یکی از برندهای محبوب بوتاکس در ایران و جهان است که ساخت شرکت گالدرما است. این برند در کشور سازنده آن یعنی انگلستان بسیار محبوب است.

این نوع بوتاکس ظاهر خطوطی مانند گلابلار را در ناحیه بین ابروهای شما تحت تأثیر قرار می دهد. این خطوط به سمت بالا یا عمودی به سمت پیشانی امتداد دارند. وقتی فرد اخم می کند، این خطوط کاملا مشهود هستند. خطوط گابلار با افزایش سن، افزایش می­ یابد با این حال با تغییرات چهره نیز می ­تواند در چهره ظاهر شوند.

ظاهر شدن این خطوط به مسائل ژنتیکی نیز بسیار ربط دارد. در برخی از افراد ممکن است که این خطوط در سنین جوانی نیز ظاهر شوند. از دست دادن کلاژن­ های پوست علت این مسئله است. کلاژن­ ها پروتئین­ های فیبری هستند که مسئولیت ارتجاعی بودن پوست هستند.

برند دیسپورت در مقایسه با بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس و عوامل موثر بر آن

بهتر است قبل از انجام عمل بوتاکس یک جلسه مشاوره با پزشک خود داشته باشید تا از قیمت بوتاکس و شرایط عمل آگاه شوید. این جلسات بسیار مهم هستند و علاوه‌بر آگاهی از قیمت‌ها به پزشک خود کمک می‌کنید تا از جنس پوست و انتظارات شما باخبر شود. هزینه‌های تزریق بستگی به چند فاکتور مهم دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

میزان تزریق بوتاکس

اساسی‌ترین فاکتور در تعیین قیمت عمل بوتاکس، میزان محلولی است که قرار است تزریق شود. طبیعتا، هرچه محدوده عمل بیشتر باشد، نیاز به تزریق بیشتری است که به دنبال آن هزینه درمان نیز گران‌تر خواهد شد. از این رو، بهتر است قبل از انجام عمل با مراجعه به پزشک از مقدار مورد نیاز برای تزریق مطلع شوید. البته، نمی‌توان در این جلسات مشاوره از مقدار دقیق تزریق مطلع شد چراکه ممکن است در حین عمل میزان آن تغییر کند و پزشک مجبور به تزریق محلول بیشتری شود.

اندازه منطقه‌ای که نیاز به تزریق دارد

طبیعتا با افزایش محدوده‌، هزینه تزریق بوتاکس نیز گران‌تری خواهد شد. به طور مثال، مقدار بیشتری برای تزریق بوتاکس در پیشانی نیاز است، این در حالی است که برای تزریق محلول در گونه‌ها نیاز به مقدار بسیار کمتری می‌باشد. بنابراین، هزینه تزریق به اندازه قسمتی که نیاز به درمان دارد بستگی داشته و برای هر شخص متغیر است. به طور کلی هزینه تزریق در نواحی گونه و پیشانی حدود ۴۵۰/۰۰۰ تومان می‌باشد.

هزینه کلینیک و دستمزد پزشک

علاوه‌بر هزینه‌های خرید محلول بوتاکس باید هزینه کلینیک و دستمزد پزشک را نیز پزداخت کرد. البته، به دلیل اینکه فرایند عمل خیلی سریع انجام می‌شود، این هزینه بسیار کم بوده و چیزی حدود ۱۰۰/۰۰۰ الی  ۲۰۰/۰۰۰ تومان می‌باشد. البته، موقعیت مکانی کلینیک و شهرت پزشک نیز در این زمینه دخیل است؛ به گونه‌ای که هزینه درمان در یک کلینیک مجهز و معتبر مسلما بیشتر از کلینیک‌های تازه تاسیس و معمولی می‌باشد. همچنین، مهارت پزشک نیز در تعیین قیمت بسیار موثر بوده و پزشکانی که دارای تجربه بالایی هستند، دستمزد بالاتری درخواست می‌کنند. البته پرداخت مبلغ ناچیزی برای دستمزد پزشک مجرب و ماهرتر جهت کمتر شدن عوارض ناشی از تزریق نادرست به نظر مقرون به صرفه می آید.

منبع: www.whcl.ir



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید