مزایای تخم رازیانه که نمیدانستید!!

مزایای تخم رازیانه که نمیدانستید!!
مزایای تخم رازیانه که نمیدانستید!!
خانه سلامت و پزشکی مزایای تخم رازیانه که نمیدانستید!!
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

مزایای تخم رازیانه چیست؟

تخم رازیانه (Foeniculum vulgare) برای تسکین انواع بیماری ها ، اعم از احتقان و گاز معده گرفته تا آسم و دیابت بسیار مفید است. دانه ها حاوی گیاهان قدرتمند گیاهی و آنتی اکسیدان هستند که قوی ترین آنها آنتول است که باعث می شود آنها بسیار مغذی و قدرتمند باشند.

دانه رازیانه نیز به زبان اسپانیایی semilla de hinojo ، دانه های گیاه fenouil به زبان فرانسوی ، و budhur alfianal به زبان عربی نامیده می شود.در ادامه این مطلب از یزد نیوز با مزایای شگفت انگیز این دانه بیشتر آشنا شوید.

مزایای تخم رازیانه
مزایای تخم رازیانه

۱- ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد

از دانه رازیانه برای درمان مجموعه ای از بیماری های گوارشی از جمله سوزش سر دل ، گاز روده (و گاز شیرخوار) ، نفخ و حتی کولیک در نوزادان استفاده می شود.

دانه ها اثرات ضد اسپاسم و عوارض گوارشی دارند. ماده اصلی دانه ها می تواند به درمان سایر بیماری های گوارشی جدی مانند سندرم روده تحریک پذیر کمک کند .

برخی منابع می گویند که بذر رازیانه نیز ممکن است به درمان بیماری رفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) ، اسهال ، یبوست و کولیت اولسراتیو کمک کند. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

۲ –  ممکن است عوارض آسم و سایر بیماریهای تنفسی را تسکین دهد

مواد مغذی موجود در دانه رازیانه به پاکسازی سینوس ها و تسکین علائم آسم کمک می کند. خصوصیات برانگیخته دانه ها سایر بیماریهای تنفسی مانند برونشیت ، سرفه و احتقان را بهبود می بخشد.

یک مطالعه به بررسی اثرات آرامش بخش دانه رازیانه بر زنجیره های تراشه خوکچه هندی پرداخته است ونتیجه آن نشان داد  که تخم ها می توانند آرامش برونشی را ارائه دهند. با این وجود ، برای درک تأثیر همین اثر در انسان ، نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

در عوض ، بذر رازیانه ممکن است در بعضی از افراد علائم آسم ایجاد کند. از این رو ، اگر در برابر آسم آسیب پذیر هستید ، قبل از استفاده  با پزشک خود مشورت نمایید  .

خواص تخم رازیانه
خواص تخم رازیانه

۳ –  ممکن است برای زنان شیرده مفید باشد

تخم رازیانه حاوی آنتول  است. برخی معتقدند که آنتول از خواص هورمون استروژن تقلید می کند و ترشح شیر در زنان را افزایش می دهد. به همین دلیل تخم رازیانه ممکن است برای زنان شیرده سودمند باشد زیرا آنها همچنین به عنوان galactagogues شناخته می شوند (موادی که باعث شیردهی می شوند) .

۴- ممکن است بوی بد دهان را بهبود بخشد

شواهد حکایتی حاکی از آن است که جویدن دانه رازیانه ممکن است نفس شما را تازه کند. دانه ها طعم آنیسون (یا شیرین بیان) دارند. صرفاً مسدود کردن ۵ تا ۱۰ دانه رازیانه می تواند نفس شما را تازه کند. اعتقاد بر این است که این دانه ها تولید بزاق را افزایش می دهد و ممکن است باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان را از بین ببرد.

روغن اساسی رازیانه دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با میکروب هایی که باعث بوی بد دهان می شوند کمک می کند. هرچه دانه ها بیشتر جویده شود ، طراوت بیشتری خواهد داشت.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که اسانس رازیانه ممکن است سطح قند خون را در موشهای صحرایی دیابتی کاهش دهد. تخم رازیانه همچنین منبع خوبی برای ویتامین C است.

مصرف این ماده مغذی ممکن است قند خون را کاهش دهد ، اگرچه برای درک بیشتر این مکانیسم تحقیقات بیشتری لازم است. بتاکاروتن موجود در دانه‌های رازیانه نیز ممکن است سطح کلسترول خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

همچنین دانه رازیانه از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است از این رو ، آنها می توانند یک افزودنی خوب برای رژیم دیابت باشند.

فواید تخم رازیانه
فواید تخم رازیانه

۶ –  ممکن است رشد پستان را افزایش دهد

در این زمینه تحقیقات محدودی وجود دارد. رازیانه یک عنصر محبوب در اکثر محصولات گیاهی تقویت کننده سینه است. این می تواند به این دلیل باشد که از خواص استروژن انسان تقلید می کند. قبل از استفاده از دانه رازیانه برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید.

منبع :stylecraze

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید