حتما دانه کتان بخورید ،مزایای فوق العاده دانه کتان برای سلامتی

حتما دانه کتان بخورید
حتما دانه کتان بخورید
خانه سلامت و پزشکی حتما دانه کتان بخورید ،مزایای فوق العاده دانه کتان برای سلامتی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

 دانه کتان بخورید

بذر کتان (Linum usitatissimum) ، محصول دیم ، اولین بار در مصر کشت شد و قرن هاست که در پزشکی آیورودا در آسیا نقش اساسی داشته است. بذور کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ ، فیبر و پروتئین و همچنین سرشار از لیننان است که اثرات آنتی اکسیدانی قدرتمندی را ارائه می دهد.در ادامه این مطلب از یزد نیوز بیشتر بخوانید و بیشتر دانه کتان بخورید.

آنها ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها و دیابت را کاهش دهند. اعتقاد بر این است که این دانه ها ممکن است به کاهش وزن ، سلامت هضم و محافظت از قلب کمک کند.

مزایای دانه کتان
مزایای دانه کتان

۱ –  ممکن است در پیشگیری از سرطان کمک کند

مطالعات متعددی در مورد زنان یائسه نشان داد که مکمل رژیم های غذایی با بذر کتان می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه ها دارای خاصیت ضد التهابی هستند که می تواند در موارد کاهش ابتلا به سرطان پستان  کمک نماید.

مشخص شده است  که لیگنین ها باعث کاهش رشد تومورهای سرطانی می شوند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که بذر کتان ممکن است به جلوگیری از سرطان پروستات کمک کند .

۲ –  ممکن است به درمان دیابت کمک کند

مطالعات نشان داد که مکمل دانه کتان میزان قند خون ناشتا را تا ۲۰٪ کاهش دهد و مهمتر از همه ، دانه ها حاوی موسیلاژ هستند ، که یک فیبر تشکیل دهنده ژل است که می تواند باعث کند شدن هضم و آزاد شدن نتیجه گلوکز در خون شود.

همچنین مطالعات اولیه نشان داده است که بذر کتان می تواند بروز دیابت را به تأخیر بیندازد. آنها حاوی ترکیبی به نام SDG هستند که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ را کاهش داده و بروز دیابت نوع ۲ را به تأخیر بیندازد .

۳ –  ممکن است به کاهش وزن کمک شود

از آنجا که دانه های کتان سرشار از فیبر هستند ، می توانند به مدیریت وزن کمک کنند. دانه ها همچنین حاوی امگا ۳ هستند. مطالعات نشان می دهد که امگا ۳ ممکن است اشتها را سرکوب کرده و احساس سیری را بهبود بخشد  که به همین دلیل  ؛ ممکن است به کاهش وزن کمک کند .

همچنین اعتقاد بر این است که لیگنان موجود در بذر کتان باعث افزایش متابولیسم می شوند که این امر به کاهش وزن کمک می کند. با این وجود ، تحقیقات بیشتری برای درک مکانیسم مورد نیاز است.

مطالعات همچنین نشان داد که بذر کتان می تواند باعث افزایش دفع چربی شود و از این طریق میزان چربی بدن کاهش یابد که ممکن است باعث کاهش وزن شود.

خواص دانه کتان
خواص دانه کتان

۴- ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد

مطالعات حیوانی نشان داد که مکمل دانه کتان در رژیم غذایی می تواند سلامت فلور روده را تقویت کند. فیبر محلول موجود در دانه های کتان نیز به هضم غذا کمک می کند ، اگرچه تحقیقات پشتیبانی ؛  محدود است ولی اعتقاد بر این است که  این دانه ها عملکرد بهتری دارد  زیرا خوردن دانه کتان می تواند به آنها کمک کند بدون اینکه هضم شوند از سیستم شما عبور کنند.

رایج ترین استفاده از بذر کتان خواص ملین آن است. این بدان معنی است که دانه ها می توانند شما را دچار ضعف کنند. آنها همچنین می توانند به درمان یبوست کمک کنند اما به یاد داشته باشید که پس از مصرف آنها به اندازه کافی آب بنوشید.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه های کتان می توانند به کاهش التهاب و محافظت از پوشش دستگاه گوارش کمک کنند. در افراد دارای سیستم گوارشی سالم ، دانه ها گیاهان مفید ؛ روده را تقویت می کنند. برای درک مزایای امگا ۳ و ارتباط آنها با فلور روده ، تحقیقات بیشتری لازم است.

۵- ممکن است از قلب محافظت کند

مزایای مصرف تخم کتان
مزایای مصرف تخم کتان

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه های کتان برای کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب یافت شده است. آنها همچنین به بهبود عملکرد شریان ها کمک می کنند. یک مطالعه کاستاریکا نشان داد که افرادی که بیشتر ALA مصرف می کنند (نوع اسیدهای چرب امگا ۳ در بذور کتان) خطر حمله قلبی کمتری دارند.

۶ –  ممکن است با التهاب مبارزه کند

دو قاشق غذا خوری دانه کتان زیر زمینی حاوی بیش از ۱۴۰٪ از ارزش روزانه اسیدهای چرب امگا ۳ است که به مبارزه با التهاب معروف است. اسید آلفا لینولئیک (ALA) موجود در دانه ها باعث کاهش ترکیبات التهابی در بدن شد. امگا ۳ موجود در بذر کتان نیز می تواند به درمان آرتریت التهابی کمک کند.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید