خواص و روش تهیه شربت جلاب مناسب ماه رمضان

خواص و روش تهیه شربت جلاب مناسب ماه رمضان
خواص و روش تهیه شربت جلاب مناسب ماه رمضان
خانه سلامت و پزشکی خواص و روش تهیه شربت جلاب مناسب ماه رمضان
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

خواص و روش تهیه شربت جلاب

هر نوشیدنی خواص خاص خودش را دارد .اما بعضی از نوشیدنی ها می توانند به مناسبت خواصی که دارند در زمان های خاص بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند.یکی از این نوشیدنی ها شربت جلاب است.در ادامه این مطلب از یزد نیوز با خواص و روش تهیه شربت جلاب آشنا شوید.

خواص و روش تهیه شربت جلاب مناسب ماه رمضان
خواص و روش تهیه شربت جلاب مناسب ماه رمضان

جلاب چیست؟

شربت جلاب یا شربت گلاب یک نوشیدنی سنتی پرخاصیت است، جلاب عربی شده گلاب است، انگبینی است که با گلاب آمیخته و آنرا پخته تا حدی که به قوام بیاید .در قدیم جلاب هم به عنوان دارو و هم به عنوان یک نوشیدنی نشاط ‌آور در میهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شربت جلاب یک نوشیدنی سنتی پرخاصیت است که برای تقویت قلب، درمان ضعف، ترس، وحشت و افسردگی به تنهایی یا همراه با عرقیات مناسب، نوشیده شود.

همچنین جلاب یک نوع شربت محبوب در خاورمیانه به خصوص در کشورهای اردن، سوریه، فلسطین و لبنان است. این نوشیدنی معمولاً در ماه مبارک رمضان زیاد نوشیده می‌شود، شربت جلاب در مناطق ذکر شده از ترکیب شیره انگور یا شیره خرما، خرنوب و گلاب تهیه می‌شود و با عود عربی دودی می‌شود.

خواص شربت جلاب یا شربت گلاب

شربت جلاب از نوشیدنی‌های معتدل مایل به گرم است که بیشتر در درمان بیماری‌های سوداوی، شکستگی استخوان، سرطان، خشکی خلط مفید بوده و داروی تسکین آسم است.

از این نوشیدنی همچنین می‌توان جهت تقویت قلب و اعصاب و افسردگی بهره برد. البته توجه داشته باشید که زنان باردار، بیماران دیابتی و افرادی که به اسهال مبتلا هستند بهتر است این شربت را استفاده نکنند.

همچنین این شربت  تقویت کننده عمومی بدن و نشاط آور است و خصوصا مقوی قلب، اعصاب، معده و کبد است، این نوشیدنی گوارا برای بهبود ضعف، ترس، وحشت و افسردگی به تنهایی یا همراه با عرقیات مناسب نوشیده می‌شود

اگر شربت جلاب با آب گرم مخلوط شود و با شکم خالی خورده شود، در رفع مشکلات اعصاب و تقویت قلب بسیار موثر خواهد. علاوه بر این مصرف جلاب قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب نیز کمک کرده و موجب افزایش آرامش افراد می‌شود.

این شربت دارویی گیاهی ؛  گاهی برای درمان بیماری و زمانی برای دفع ضررهای داروهای گرم که ممکن است باعث بروز عوارضی در بیمار شوند مصرف دارد .

خواص و روش تهیه شربت جلاب مناسب ماه رمضان
خواص و روش تهیه شربت جلاب مناسب ماه رمضان

روش تهیه شربت جلاب

مواد لازم برای تهیه شربت جلاب طبی:

نبات سفید یک کیلو

گلاب سه کیلو

زعفران نیم مثقال

طرز تهیه شربت جُلاب:

ابتدا نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید در حین جوشیدن کف آن را بگیرید و صاف کنید به قدری بجوشد تا اینکه نصف شود, سپس زعفران را با مقداری گلاب حل کرده و به نبات و گلاب اضافه کنید اکنون شربت گلاب آماده است و هنگام استفاده از آن می‌توان با آب یا عرقیات مناسب خورده شود.

البته اگر شربت جلاب با آب گرم مخلوط شود و با شکم خالی خورده شود بسیار در رفع مشکلات اعصاب و تقویت قلب موثر خواهد بود بهتر است افراد یک مدت مشخص مثلا یک ماه هر شب قبل از خواب مصرف کنند تا تاثیرات خود را نشان دهد.

مصرف جلاب قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب نیز کمک می‌کند مخصوصا برای افرادی که خواب سبکی دارند, شربت جلاب فکر و خیالات را نیز کم می‌کند و موجب افزایش آرامش افراد می‌شود.

میزان آن را می توانید با سلیقه و با توجه به تعداد افراد تغییر دهید.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید