خواص کرفس؛ 10 خاصیت شگفت انگیز کرفس برای سلامتی و لاغری

خواص کرفس برای سلامتی
خواص کرفس برای سلامتی
خانه سلامت و پزشکی خواص کرفس؛ 10 خاصیت شگفت انگیز کرفس برای سلامتی و لاغری
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:3

کرفس گیاهی است از تیره ی چتریان که نام علمی آن Apium graveolens است. ارتفاع آن هنگام کشت تا یک متر نیز می‌رسد.

کرفس از معدود گیاهانی است که می‌توان آن را همزمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کرد و باعث دشواری در گوارش نمی‌گردد.

خواص کرفس برای سلامتی
خواص کرفس برای سلامتی

اغلب مردم از ساقه کرفس در غذاهای خود استفاده میکنند اما جالب است بدانید دانه و برگ کرفس نیز خوراکی هستند.
دانه های کرفس نیز مانند ساقه ی آن فواید چشمگیری برای سلامتی دارد، از جمله اینکه به کاهش التهاب و مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک می کند. در برخی از نقاط جهان، کرفس به طور عمده برای دانه های مفید آن کشت میشود. دانه های کرفس معمولا به عنوان یک ادویه استفاده میشود و همچنین حاوی یک ترکیب روغن مخصوص به نام آپیل است که به عنوان یک عامل طعم دهنده و همچنین در تهیه بسیاری از مواد دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه کرفس

کرفس از سبزیجاتی است که قدمت چندین هزار ساله دارد. محققان برگ های کرفس را در بقایای موجود در آرامگاه فرعون “پادشاه توتانکنون” که متعلق به سال 1323 میلادی است کشف کرده اند.
در یونان باستان، از برگ های کرفس به عنوان ارغوانی برای مرده ها و تاج های گلدار یا تاج هایی که به برندگان جنگ داده می شد استفاده می شد. از کرفس حتی در ایلیاد و ادیسه هومر نیز نام برده شده است.

خواص کرفس برای سلامتی

1. کاهش کلسترول

یکی از مزایای کرفس قدرت کاهش کلسترول خون است که برای حفظ سلامت قلب مفید است. کرفس حاوی یک ترکیب منحصر به فرد 3-n-butylphthalide (BuPh) است که به کاهش چربی خون و کلسترول تام سرم (TC)، کلسترول LDL-C و تری گلیسرید (TG) کمک میکند.

در مطالعه ای که توسط گروه فارماکولوژی دانشگاه سنگاپور انجام شد، هنگامی که موش های حاوی رژیم غذایی با چربی بالا برای هشت هفته تغذیه شدند، موش هایی که عصاره کرفس را به آنها داده بودند، سطوح چربی خون آنها در مقایسه با دیگر گروه ها بسیار پایین تر بود.

2. ضد التهاب

التهاب اغلب علت بیماریهای مزمنی مانند سرطان، بیماری قلبی، آرتریت و بسیاری موارد دیگر است.
کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و پلی ساکارید ها است که خواص ضد التهابی دارند. کرفس با مبارزه با رادیکال آزاد (یا استرس اکسیداتیو) که می تواند منجر به التهاب شود، سلامت کلی بدن را حفظ می کند.

محققان با تحقیق بر روی کرفس بیش از دوازده نوع مختلف آنتی اکسیدان در آن شناسایی کرده اند از جمله اسید های فنولی مانند اسید کافئیک و اسید فورولیک و فلاویول هایی مانند کوئستین. این مواد موجود در کرفس برای درمان طیف گسترده ای از التهاب ها مفید است. از جمله دیگر بیماری های التهابی میتوان به این موارد اشاره کرد: درد مفصلی (از جمله آرتریت)، نقرس، عفونت کلیوی و کبدی، اختلالات پوستی، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت های دستگاه ادراری.

3. کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است که بیشترین علت مرگ و میر در کشورهای صنعتی است.
عصاره ی دانه کرفس حاوی موادی از جمله هگزانی، متانولی، و اتانولی است که باعث بهبود گردش خون، کاهش التهاب و کنترل فشار خون می شود.

4. معده و روده

محققان معتقدند کرفس به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی مانند فلاونوئیدها، تانن ها، روغن های فرار و آلکالوئیدها میتواند سطح اسید معده را کنترل کند و از ایجاد زخم در سطح معده جلوگیری میکند.
همچنین کرفس دارای نوع خاصی از عصاره اتانول است که برای محافظت از پوشش مجرای دستگاه گوارش و جلوگیری از زخم شدن آن مفید است. عصاره کرفس به صورت قابل ملاحظه ای سطوح خالی از مخاط معده را از ایجاد حفره های کوچک حفظ میکند و در کل باعث بهبود سلامت معده و روده میشود.

5. کبد

دانشمندان طبق تحقیقاتی که روی دسته ای از موشها انجام دادند متوجه شدند که استفاده از کرفس در رژیم غذایی باعث بهبود عملکرد آنزیمهای موجود در کبد و در نتیجه کاهش چربی های خطرناک درون کبد میشود.
مصرف کرفس برای افراد مبتلا به بیماریهای کبدی توصیه میشود.

6. کاهش وزن و لاغری

از آنجایی که کرفس بسیار کم کالری است میتوان با استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه میزان دریافت کالری را کاهش داد.
همچنین مواد مغذی موجود در کرفس با تنظیم چربی بدن، متابولیسم بدن را تنظیم میکند. یکی دیگر از مزایای اصلی کرفس، این است که مواد مغذی آن بسیار متراکم است، به این معنی آنتی اکسیدان ها، الکترولیت ها، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین B و پتاسیم را با وجود کالری بسیار پایینش تامین میکند.

7. بهبود هضم و کاهش نفخ

کرفس به علت اثر دیورتیک آن به گردش خون در روده کمک کرده و در تنیجه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش در هضم غذاها میشود.
استفاده از کرفس همچنین به کاهش نفخ نیز کمک میکند.
دانه های کرفس حاوی ترکیبات بی بو و چربی به نام NBP است که حجم ادرار را افزایش داده و به سم زدایی بدن کمک می کند.

8. مبارزه با عفونت

از دیرباز در طب سنتی از دانه های کرفس به عنوان یک داروی گیاهی با اثرات ضد باکتریایی برای درمان عفونتها مورد استفاده قرار میگرفته است.

مصرف کرفس به طور طبیعی باعث افزایش ایمنی بدن میشود.

9. بهبود عملکرد دستگاه ادراری

مصرف کرفس به کاهش اسید اوریک کمک می کند و باعث تولید ادرار می شود. خطر ابتلا به عفونت های باکتریایی در دستگاه گوارش و دستگاه تناسلی، اختلالات مثانه، مشکلات کلیوی و تولید کیست در دستگاه تناسلی را کاهش میدهد.

10. مبارزه با سرطان

کرفس حاوی ترکیبات شیمیایی به نام پلی آستیلن است. مطالعات نشان داده است که پلی آتییلن ها باعث تقویت ایمنی بدن شده و با انجام فعالیت های ضد التهابی، ضد تهاجمی، سیتوتوکسیک، ضد تومور، و همچنین فعالیت علیه باکتری ها و مایکوپلاسما به مبارزه با تشکیل سلول های سرطانی کمک میکند.
مصرف کرفس برای جلوگیری از انواع سرطانها به خصوص سرطان سینه، سرطان روده و لوسمی مفید است.

ارزش غذایی کرفس

در یک فنجان کرفس خرد شده:

(درصد بر اساس RDA برای زنان بالغ)

کالری: 16
چربی: 0
پروتئین: 1 گرم
فیبر: 5 گرم
ویتامین کا (K): 5 میلی گرم (37%)
فولات: 36 میلی گرم (9%)
ویتامین آ (A): 22 میلی گرم (9%)
پتاسیم: 263 میلی گرم (8%)
ویتامین سی (C): 1 میلی گرم (5%)
کلسیم: 40 میلی گرم (4%)
ویتامین ب6 (B6): 0.08 میلی گرم (4%)

 

منبع: draxe.com

بیشتر بخوانید: خواص فلفل سیاه

 

لینک کوتاه



3 نظرات

  1. […] کرفس یکی از موادی است که از نظران برای دندان بسیار مفید است. دلیل این موضوع هم این است که مصرف این سبزی باعث میشود تولید بزاق بیشتری انجام در دهان انجام شود. تولید بزاق یک موضوع مهم است، زیرا بزاق به عنوان جریان خون دهان شما عمل می کند و بافت ها را سالم نگه می دارد. کرفس همچنین به عنوان دهانشویه عمل می کند، دندانها را از مواد غذایی بین لثه ها خلاص می کندو به مبارزه با حفره ها کمک می کند. […]

  2. سلام و خسته نباشید برای مقاله مفیدتون؛
    دوستان من خودم خیلی دنبال عرق کرفس بودم اما متاسفانه قیمتا خیلی بالا و پائین هست و آدم رو به شک میندازه! خواست بگم قیمت عرق کرفس طوبی گستر مناسب و به نظرم معقول بوده؛ کسی استفاده کرده ؟؟

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید