خواص هویج! 8 خاصیت باورنکردنی و دارویی هویج برای سلامتی که لازم است بدانید

خواص باورنکردنی هویج برای سلامتی
خواص باورنکردنی هویج برای سلامتی
خانه سلامت و پزشکی خواص هویج! 8 خاصیت باورنکردنی و دارویی هویج برای سلامتی که لازم...
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:1

هویج یکی از محبوب ترین سبزیجات است که نوعی غده ی خوراکی است.
هویج به طور معمول با رنگ نارنجی شناخته میشود ولی رنگ های مختلفی از آن از جمله بنفش، زرد، سفید و قرمز نیز وجود دارد.

خواص باورنکردنی هویج برای سلامتی
خواص باورنکردنی هویج برای سلامتی

تاریخچه هویج

هویج یکی از مهمترین محصولات گیاهی کشت شده در تاریخ شناخته می شود. این گیاه برای هزاران سال از مواد غذایی پراستفاده جوامع مختلف بوده است.
اولین گونه های هویج مدرن در حدود قرن دهم در بخش های خاورمیانه و آسیا کشت شده است.حتی قبل از آن زمان نیز، انواع هویج وحشی (حدود 80 نوع مختلف) در کشورهایی مانند ایران، ترکیه و مناطق آسیای میانه کشت میشده است.

امروزه دو نوع اصلی از هویج کشت میشود:

هویج شرقی / آسیایی
این نوع هویج که به دلیل ریشه های بنفش آن اغلب به عنوان هویج آنتوسیانین نامیده می شود معمولا در افغانستان، روسیه، ایران و هند یافت می شود.

هویج غربی
این هویج که رنگ نارنجی دارد و گاهی اوقات هویج کاروتن نیز نامیده می شود در اروپا، شمال و جنوب امریکا یافت می شود.

به طور کلی هویج مدرن در مقایسه با هویج هایی که هزاران سال پیش رشد کرده اند، ظاهری شیک تر و جذاب تر دارد و در برابر آفات مقاوت تر است.

ارزش غذایی هویج

هویج یکی از مهمترین منابع غذایی حاوی ویتامین A هاست که این ویتامین به میزان شگفت آوری در هویج وجود دارد. هویج همچنین حاوی مقدار زیادی از ویتامین های C، D، E و K است. بسیاری از مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و کلسیمنیز در هویج یافت میشوند. هویج همچنین حاوی فیبر بسیار بالایی است.

جدول ارزش غذایی

انرژی: 41 کیلوکالری
کربوهیدرات: 9.58 گرم
پروتئین: 0.93 گرم
چربی کل: 0.24 گرم
کلسترول: 0 میلی گرم
فیبر خوراکی: 2.8 گرم

ویتامین ها

نیاسین: 0.983 میلی گرم
پیریدوکسین: 0.138 میلی گرم
ریبوفلاوین: 0.058 میلی گرم
تیامین: 0.066 میلی گرم
ویتامین (C) سی: 5.9 میلی گرم
ویتامین (A) آ: 16706 یکای بین‌المللی
ویتامین (K) کا: 13.2 میکرو گرم

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هویج آن را به یک ماده غذایی ارزشمند تبدیل کرده است که برای بسیاری از بیماری ها مفید است. در ادامه مطلب به فواید این گیاه خواهیم پرداخت.

هویج و خواص درمانی آن

1. بینایی و سلامت چشم

کمبود ویتامین A می تواند اول به کوری شب، و سپس کوری دائمی منجر شود. کمبود ویتامین A در واقع یکی از علل نابینایی قابل پیشگیری در سراسر جهان است.
بتا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین سه ماده غذایی مهمی هستند که در هویج به میزان قابل توجهی وجود دارند. این مواد به حفظ سلامت چشم کمک می کنند. به عنوان مثال، کمبود بتا کاروتن (یک نوع از ویتامین A)، ممکن است باعث ایجاد انواع مختلف اختلالات چشمی از جمله دژنراتیو ماکولا و حتی کوری شود. لوتئین و زاکسنتین خطر از دست دادن بینایی در اثر کهولت سن را کاهش می دهد.
هویج همچنین می تواند خطر ابتلا به آب مروارید و انسداد ماکول (یکی از علل شایع نابینایی در سنین بالا) را کاهش دهد.
ویتامین A یکی از حیاتی ترین مواد مغذی مورد نیاز برای محافظت از سلامت چشم است. شگفت انگیز است که فقط یک فنجان هویج خرد شده 400 درصد از نیازهای ویتامین A شما را تامین می کند!

2. بهبود سیستم ایمنی بدن

کاروتنوئیدهای موجود در هویج و سایر سبزیجات نارنجی، آنتی اکسیدانهای قوی هستند که می توانند به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری های موقت و بیماری های شدید مزمن کمک کنند. آبمیوه هویج و هویج از طریق محافظت از بدن از آسیب های رادیکال آزاد، باکتری های مضر، ویروس ها و التهاب، به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

فیبر موجود در هویج نیز باعث پاکسازی دستگاه گوارش از باکتری های ناخواسته، بهبود هضم مواد مغذی و تقویت ایمنی بدن میشود.

آنتی اکسیدان های موجود در آب هویج و هویج عبارتند از: ویتامین C، بتا کاروتن، لیکوپن، لووتیان، زاکسنتین. هویج یکی از بالاترین منابع طبیعی کاروتنوئید فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدان بتا کاروتن است. این دو ماده باعث متوقف شدن آسیب DNA، سطح التهاب و جهش سلولی میشوند. مصرف هویج اینگونه به پیشگیری از سرطان کمک میکند.

3. بیماری های قلبی و سکته مغزی

مصرف هویج به دلیل آنتی اکسیدانهای موجود در آن خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را به ویژه در زنان بالغ کاهش می دهد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که نوشیدن آب هویج، از طریق کاهش استرس اکسیداتیو به سلامت قلب منجر می شود و بدن را نسبت به انواع مختلف بیماری های قلبی عروقی مقاوم میسازد.
هویج همچنین تولید صفرا را تقویت می کند و در نتیجه باعث افزایش توانایی بدن در هضم چربی می شود. این موضوع نه تنها به سیستم گوارش شما کمک می کند، بلکه با کاهش کلسترول به طور مستقیم سطح کلسترول خوب بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

4. سرطان

طبق تحقیقات انجام شده هویج به دلیل سطح بالای کاروتنوئید موجود در آن می تواند برای جلوگیری از پیشرفت سرطان مفید باشد. آنتی اکسیدان های موجود در هویج قادر به مبارزه با سلول های لوسمی میباشند و باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان های رایج، از جمله سرطان تخمدان و پستان میشوند.

مصرف روزانه آب هویج تازه روشی موثر برای افزایش سطح کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانی محافظ در خون بوده و با کاهش استرس اکسیداتیو از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری میکند.

5. دهان و دندان

مواد مغذی موجود در هویج توانایی بدن برای مبارزه با باکتری ها و سمومی که از طریق دهان وارد می شوند و در داخل لثه ها و دندان ها نفوذ میکنند را افزایش میدهد. برخی از مواد معدنی در هویج خاصیت ضد باکتریایی دارد و برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید است.
همچنین خوردن هویج پس از غذا لکه ها را از دندان ها حذف میکند.

6. سلامت پوست و بهبود زخم

هویج از دیرباز برای التیام زخم مورد استفاده قرار میگرفته است. بتا کاروتن موجود در هویج ماده ای است که باعث بهبود زخم در بدن میشود.
مصرف هویج برای بهبود هر نوع عفونت یا التهاب پوستی و انواع زخمها مفید است و به صورت کلی باعث افزایش توانایی بدن برای بهبود سریعتر و مبارزه با عفونت میشود.

7. مغز

هویج و آب هویج با جلوگیری از بیماری آلزایمر، بهبود حافظه و جلوگیری از ابتلا به انواع دیگر بیماری های کاهش شناختی، به سلامت مغز کمک می کند.

8. دیابت

برخی از افراد از خوردن هویج پرهیز می کنند، زیرا معتقدند که قند بالایی دارد و قند خون را افزایش می دهد.باید در نظر داشت که این باور غلط است؛ یک فنجان هویج خام فقط شامل حدود 10 گرم کربوهیدرات و تقریبا 4 گرم فیبر است. فیبر هویج به کاهش سرعت آزاد شدن قندها، به شکل گلوکز، به جریان خون کمک می کند.

استفاده از هویج در یک رژیم غذایی سالم می تواند برای کسی که مبتلا به دیابت است، ایمن باشد زیرا هویج از افزایش شدید قند خون جلوگیری می کند.با این حال، افراد مبتلا به دیابت و یا هر فرد دیگری که ممکن است مشکلاتی را در تنظیم قند خون خود داشته باشد باید از مصرف زیاد آب هویج پرهیز کنند.

در ادامه بخوانید: خواص چغندر و لبو برای سلامتی



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید