آیا تفاوت ویتامین k1 در مقابل k2 را می دانید؟

آیا تفاوت ویتامین k1 در مقابل k2 را می دانید؟
آیا تفاوت ویتامین k1 در مقابل k2 را می دانید؟
خانه سلامت و پزشکی آیا تفاوت ویتامین k1 در مقابل k2 را می دانید؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

تفاوت ویتامین k1 در مقابل k2

ویتامین K بیشتر به دلیل نقش خود در لخته شدن خون مشهوراست اما آیا می دانید دو نوع ویتامین کا وجود دارد و آیا تفاوت ویتامین k1 در مقابل k2 را می دانید؟ در این مقاله از یزد نیوز به بررسی اختلافات بین دو شکل اصلی ویتامین K موجود در رژیم غذایی انسان یعنی ویتامین۱ K و ۲ K می پردازیم.

ویتامین K چیست؟

تفاوت ویتامین k1 و k2
تفاوت ویتامین k1 و k2

ویتامین K گروهی از ویتامین های محلول در چربی است که ساختارهای شیمیایی مشابهی با هم دارند.

ویتامین K در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به طور تصادفی کشف شد که پس از رژیم های محدود در حیوانات منجر به خونریزی بیش از حد آنان  شد .

اگرچه چندین نوع مختلف ویتامین K وجود دارد، ولی دو مورد اغلب در رژیم غذایی انسان یافت می شود.

ویتامین K1 که به آن فیلوکلینون نیز گفته می شود ، بیشتر در غذاهای گیاهی مانند سبزیجات سبز برگ وجود دارد که حدود ۷۵ تا ۹۰ درصد کل ویتامین K مصرف شده توسط انسان را تشکیل می دهد.

ویتامین ۲ K در غذاهای تخمیر شده و محصولات حیوانی یافت می شود ، همچنین توسط باکتری های روده تولید می شود. که در زیر گروههایی به نام menaquinones (MKs) وجود دارد که به طول زنجیره جانبی آنها نامگذاری می شود ودامنه آنها از ۴ MK  تا ۱۳ MK است.

منابع غذایی ویتامین ۱ K

ویتامین۱K توسط گیاهان تولید می شود. این نوع غالب ویتامین K است که در رژیم غذایی انسان یافت می شود.

ویتامین k1 در مقابل k2
ویتامین k1 در مقابل k2

منابع غذایی ویتامین ۲ K

منابع غذایی ویتامین ۲ K به لحاظ زیر گروه متفاوت است.

یک زیر گروه ، ۴ MK  ، در برخی محصولات حیوانی یافت می شود و تنها شکلی است که توسط باکتری ها تولید نمی شود. مرغ ، زرده تخم مرغ و کره منابع خوبی از ۴ MK   هستند.

۵ MK  از طریق ۱۵ MK  اشکال ویتامین۲  K با زنجیره جانبی طولانی تر هستند. آنها توسط باکتری ها تولید می شوند و اغلب در غذاهای تخمیر شده یافت می شوند.

عملکرد اصلی انواع ویتامین K

عملکرد اصلی انواع ویتامین K فعال کردن پروتئین هایی است که نقش مهمی در لخته شدن خون ، سلامت قلب و سلامت استخوان ها دارند.

با این وجود ، به دلیل تفاوت در جذب و انتقال به بافتهای مختلف بدن ، ویتامین ۱ K و ۲ K می توانند تأثیرات کاملاً متفاوتی بر سلامتی شما داشته باشند.

به طور کلی ، ویتامین ۱ K که در گیاهان وجود دارد ، ضعیف جذب بدن می شود. یک مطالعه تخمین زده است که کمتر از ۱۰٪ ۱ K موجود در گیاهان واقعاً جذب می شوند .

فرق ویتامین k1 در مقابل k2 در چیست؟
فرق ویتامین k1 در مقابل k2 در چیست؟

همچنین در درباره جذب ویتامین ۲ K شناخت و اطلاعات کمی وجود دارد با این حال ، کارشناسان معتقدند از آنجا که ۲ K اغلب در غذاهایی که حاوی چربی هستند ، ممکن است بهتر از ۱ K جذب شود.

این امر به این دلیل است که ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است. ویتامین های محلول در چربی هنگام خوردن با چربی در رژیم غذایی بسیار بهتر جذب می شوند.

علاوه بر این ، زنجیره جانبی طولانی ویتامین ۲ K اجازه می دهد تا در خون طولانی تر از۱ K گردش کند. در جایی که ویتامین ۱ K ممکن است چند ساعت در خون بماند ، برخی از اشکال ۲ K می توانند برای روزها در خون بمانند .

برخی محققان بر این باورند که مدت زمان طولانی تر گردش ویتامین ۲ K باعث می شود که از آن در بافت های مستقر در بدن استفاده بهتر شود. ویتامین ۱ K در درجه اول توسط کبد منتقل می شود و مورد استفاده قرار می گیرد .

مطالعات انجام شده در مورد فواید سلامتی ویتامین K نشان می دهد که این ماده می تواند فوایدی چون لخته شدن خون ، سلامت استخوان و سلامت قلب ارائه بدهد.

منبع : healthline



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید