آسیب های روحی و کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه

کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه
کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه
خانه سلامت و پزشکی آسیب های روحی و کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

آسیب های روحی و کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه

آسیب های روحی و کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه یکی از اصلی ترین موضوع هایی است که باید به آن توجه کنیم.اگر در رسیدگی به این مورد احمال شود می تواند اثرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین علت در ادامه این مطلب از یزد نیوز به آسیب های روحی و کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه پرداخته شده است.

قرنطینه چیست :

قرنطینه یا قَرَنطین به معنی محدود کردن اجباری به منظور جلوگیری از فراگیر شدن بیماری یا عامل خطرساز است. قرنطینه به طور معمول در مورد انسان‌ها انجام می‌شود. ولی در پاره‌ای موارد برخی جانوران نیز قرنطینه می‌شوند.

قرنطینه، امروز نیز از مهمترین راه‌های پیشگیری از همه‌گیری بیماری‌های واگیردار است.

مدت قرنطینه، به نوع بیماری عفونی، دوره نهفتگی، و مدت زمانی که فرد آلوده یا مبتلا می‌تواند دیگران را مبتلا کند بستگی دارد.

کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه
کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه

آسیب های احتمالی زمان قرنطینه بر زندگی و آثر آن در آینده و نحوه مدیریت آن

باتوجه به اینکه قرنطینه به دلیل مختصات خاص خود که اغلب در جلوگیری از شیوع بیماریهاست می تواند اثرات روانی و منفی بر زندگی داشته باشد که در ادامه به برخی از این آثار بر اساس تحقیقات علمی و همچنین چگونگی مقابله جهت کاهش این عوارض و تاثیر آن در زندگی حتی پس از اتمام قرنطینه می پردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما باشید .

علایم ماندگار

قرنطینه اثرات روانی منفی از جمله علائم استرس پس از رویداد، سردرگمی و عصبانیت را ایجاد می‌کند. که این تأثیرات روانی می‌تواند ماندگار باشد.

به عنوان ابزاری برای کنترل شیوع   COVID-19  ، بسیاری از کشورها از مردم خواسته اند که خود را در خانه یا در یک مرکز اختصاصی قرنطینه کنند. برخی محققان اظهار داشتند که تصمیمات قرنطینه باید براساس شواهد علمی در مورد خود ویروس باشد، اما همچنین اثرات اجتماعی و اقتصادی احتمالی قرنطینه نیز می بایستی مورد توجه قرار-گیرد.

تحقیقات صورت گرفته

محققان ۲۴ مطالعه ی انجام شده در ۱۰ کشور را تجزیه و تحلیل کردند که افراد مبتلا به سندرم حاد تنفسی شدید (SARS) ، آنفلوانزای H1N1، ابولا، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و آنفلوانزای اسبی را شامل می شد.

در این مطالعه طیف گسترده ای از تأثیرات روانی ناشی از قرنطینه، از جمله علائم استرس پس از رویداد، افسردگی، احساس خشم، ترس و سوء مصرف مواد نشان داده شد.

برخی از این موارد ، به ویژه علائم استرس پس از رویداد، طولانی مدت به نظر می‌آیند. براساس این تحقیق، افرادی که سابقه ی اختلال روانپزشکی دارند و همچنین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، اثرات روانی بیشتری را بر اثر قرنطینه متحمل می‌شوند. همچنین مشخص شد که قرنطینه های طولانی تر سلامت روانی ضعیف تری راه به همراه دارند.

در تحقیقی دیگر ؛ با تاکید بر اینکه علاوه بر رعایت اصول بهداشتی و مراقبت های جسمانی باید به بعد روانی بحران کرونا هم دقت داشته باشیم ؛  افراد باید سعی  نمایند که در شرایط موجود خودشان را قوی و محکم نگه دارند، زیرا قوی بودن به سیستم ایمنی کمک می کند که در مقابله با هر نوع بیماری توان بالاتری را از خود نشان دهد .

حاد شدن شرایط

افرادی که دچار نگرانی ها و تشویش های روزمره هستند در شرایط حاد و بحرانی این نگرانی را بیشتر بروز می دهند . لازم به ذکر است که  این نگرانی ها تا حدی طبیعی است و همه ما دچار آن هستیم و باید وجود داشته باشد تا بتوانیم از خودمان مراقبت کنیم، اما پشت این نگرانی باید حل مسئله باشد و اگر حل مسئله و راهکار نداشته باشیم نمی توانیم هیچ کمکی به خودمان و دیگران کنیم.

بسیاری از افراد قرنطینه شده پریشانیهای روانی از جمله اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و افسردگی را نشان دادند. مطالعات نشان داده که هرچه فرد مدت زمان بیشتری قرنطینه باشد احتمال اینکه علائم PTSD را تجربه کند بیشتر است.

حتی نزدیکان و افرادی که ارتباط نزدیکی با مبتلایان به بیماری کرونا دارند نیز دچار سطحی از افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه هستند.

در این شرایط چگونه این بحران و آثار روانی را مدیریت کنیم .

راهبردهای روانشناختی برای مدیریت اضطراب و استرس ناشی از کرونا

۱ – آگاهی

اولین و مفیدترین کاری که درحال حاضر نقش مهمی در کنترل شیوع بیماری و مدیریت ترس و عدم اطمینان دارد، پیدا کردن منابع موثقی از اطلاعات دقیق و دنبال کردن آنها است. چرا که این امر باعث می شود تا از شایعات دور بوده و تصویر شفافی از وضع موجود ارائه می دهد .

۲ – آموزش برای کاهش شیوع بیماری

با استفاده از اطلاعات صحیح کسب شده درباره این ویروس و نحوه شیوع و انتقال آن و راه های پیشگیری ، قادر خواهیم بود ریسک ابتلا را به حداقل برسانیم.

۳ – مدیریت بحران

در مرحله  بعد کاری که می توانیم انجام دهیم یک مدیریت ساده است، اینکه بدانیم در شرایط پیش آمده چه کارهایی برای بهبود اوضاع می توانیم انجام دهیم که شامل موارد زیر می باشد:

رعایت پیام های بهداشتی

محافظت از خود در برابر فشارهای روانی ناشی از این بیماری (اصول خودمراقبتی)

انجام یوگا و آرام سازی ذهنی(Relaxation) برای حفظ آرامش و تقویت اعصاب

ممانعت از کنجکاوی افراطی برای دنبال کردن اخبار منفی درباره این بیماری

و همچنین حمایت از افرادی که نگرانی بیشتری در این مورد دارند و آسیب پذیرترند.

۴ – از قرنطینه به عنوان یک فرصت برای نزدیک شدن به جمع خانواده استفاده کنید

قرنطینه می تواند فرصتی باشد برای والدین تا ارتباط خود با فرزندانشان را با افزایش فعالیت های خانوادگی مثل بازی کردن با هم، انجام کارهای خانه با کمک هم، ورزش دسته جمعی در خانه تقویت کنند و با این کار باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان شوند.

کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه
کنترل آسیب های روانی در زمان قرنطینه
۵ – بهتر است قبول کنید که این دوران هم می گذرد  

به یاد داشته باشید که همه این دوران های سخت  را با کنترل و رعایت نکات بهداشتی گذراندند. دوره شیوع ویروس کرونا نیز همانند تمام قبلی ها می گذرد. مراقب باشید که با نگرانی و اضطراب بیش از حد به سلامت روانتان آسیب نزنید.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید