خواص شگفت انگیز نارنگی برای پوست، مو و سلامتی و زیبایی

خواص نارنگی برای پوست، مو و سلامتی و زیبایی
خواص نارنگی برای پوست، مو و سلامتی و زیبایی
خانه سلامت و پزشکی خواص شگفت انگیز نارنگی برای پوست، مو و سلامتی و زیبایی
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:0

نارنگی یکی از انواع خاص از خانواده پرتقال و مرکبات می­باشد که به طور عمده در جنگلهای استوایی درنواحی جنوبی آسیا کشت می­شود.

Amazing Tangerine Properties for Skin, Hair and Health and Beauty
Amazing Tangerine Properties for Skin, Hair and Health and Beauty

انواع آبدار آن از گونه های ترکیبی تانجلوس (tangelos)، تانگورس (tangors) و کلمنتاین (clementines) تشکیل شده اند. در نیم کره شمالی، اوج فصل برداشت نارنگی، از ماه اکتبر شروع شده و

تا ماه اوریل طول می­کشد.

این میوه برای طعم تازه که محتوی مرکبات با کالری کم و مواد مغذی بالا است، شناخته شده است.

نارنگی حاوی مقادیر بالای ویتامین از جمله ویتامین سی، فولات (ویتامین B9) و بتاکاروتین می­باشد.

طعم آن در مقایسه با پرتقال ترشی کمتر و شیرینی بیشتری دارد، همچنین درختان آن در مقایسه با درختان پرتقال کوچکتر هستند.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز سیر

فواید بهداشتی و درمانی میوه نارنگی

  1. جلوگیری از التهاب:

میوه پرتقال به طور طبیعی حاوی مقادیر زیاد ویتامین برای بدن انسان می­باشد. نارنگی نیز با دارا بودن مقادیر بالای ویتامین سی، آنتی اکسیدانی قوی برای بدن فراهم می­کند. این آنتی اکسیدان ها از شکل­گیری التهاب در بدن پیشگیری می­کنند. این التهابات مانع از تشکیل رادیکال­های آزاد شده که در نتیجه آن امکان واکنش­های اکسیداسیون غیرضروری فراهم می­شود که برای بدن مفید نخواهد بود.

 

  1. درمان بیماری­های پوستی

میوه نارنگی برای درمان بیماری­های پوستی در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

  1. درمان بریدگی و زخم

به بهبود زخم و بریدگی های عمیق کمک می­کند.

 

  1. جذب آهن

این میوه به بدن کمک می­کند تا مقادیر آهن موجود در غذا را راحت­تر جذب کند.

 

  1. کاهش جذب کلسترول

نارنگی از انواع فیبر از جمله پکتین و هموسلولز تشکیل شده است که مقدار جذب کلسترول در روده را که موجب چاقی می­شود، کاهش می­دهد.

 

  1. بهبود گوارش و جلوگیری از بیماری­های مزمن

فیبر موجود در این میوه به هظم غذا نیز کمک می­کند که به طور کلی برای سیستم بدن مفید می­باشد. همچنین تعدادی از بیماری­های مزمن از جمله سرطان و بیماری­های قلبی نیز با مصرف مناسب نارنگی و سایر میوه­ها از خانواده مرکبات قابل پیشگیری می­باشند.

 

  1. بهبود عملکرد روده

مقادیر بالای فیبر موجود در نارنگی، موجب آسان شدن حرکت در روده می­شود. که این مورد توسط متخصصین تغذیه توصیه شده است.

 

  1. درمان سپسیس

سپسیس به عنوان یک نوع عفونت سخت و شدید شناخته می­شود که منجر به زخم­های قرمز، ورم، چرک ودردهای حاد می­شود. در صورت عدم مراقبت و درمان، سپسیس به سایر قسمت­های بدن نیز گسترش می­یابد. سپسیس در کودکان و نوزادان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند رایج است. اسانس نارنگی یک ضدعفونی کننده قوی است، که عامل ایجاد کننده سپسیس را از بین می­برد.

 

  1. افزایش دهنده تقسیم سلولی

سیتوفلکتیک، عامل افزایش تولید سلولی و تقسیم سلولی بوده، همچنین باعث تحریک رشد سلول­های جدید می­شود. افزایش تولید سلولی نه تنها باعث افزایش رشد کلی بدن می­شود، بلکه به ترمیم بافت­های آسیب دیده و فرسوده نیز کمک می­کند. روغن اسانس نارنگی یک سیتوفلکتیک موثر است.

 

  1.  تصفیه کننده

به عامل پاک کننده خون، تصفیف کننده گفته می­شود. روغن نارنگی یک تصفیه کننده موثر می­باشد. این روغن کمک می­کند تا بدن اسید اوریک اضافی، نمک اضافی، آلوده کننده­ها و آب را از طریق سیستم دفع ادرار پاک کند.

 

  1. آرام بخش

روغن نارنگی خواص آرام بخش نیز دارد. همچنین به کاهش بیش فعالی در عملکرد گردش خون، سیستم گوارشی، سیستم عصبی و دفع ادرار کمک می­کند. این روغن باعث غلبه به التهابات و تسکین تب،کاهش استرس، اضطراب و حتی افسردگی نیز می­شود. خواص آرام بخش این اسانس، یک درمان موثر برای بی­خوابی نیز تلقی می­شود.

 

  1. درمان مشکلات معده

اسانس روغن نارنگی باعث تسکین مشکلات معده از جمله نفخ شکم و خروج گاز اضافی از بدن می­شود. این روغن، کمک می­کند تا میزان مناسب شیره گوارشی حفظ شده و تعادل بین اسید اضافی و صفرا برقرار بماند. همچنین به درمان زخم­های معده کمک کرده و باعث تسکین التهابات می­شود.

 

  1. درمان اسپاسم

اسپاسم انواع مختلفی از ضعیف تا شدید دارد و می­تواند عوارض و اثرات منفی برای بدن داشته باشد. اسپاسم می­تواند سیستم تنفسی، گوارشی و عصبی را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد مشکلاتی تنفسی و آسم شود. اسپاسم حتی می­تواند منجر به اسهال، وبا و اختلالات سیستم عصبی شود. اسانس روغن نارنگی خواص ضد اسپاسم قوی دارد و به کاهش اسپاسم کمک می­کند.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز موز

 

 خواص پوستی نارنگی

  1. درمان بیماری­های پوستی و کاهش اثرات پیری

نارنگی یک منبع سرشار از ویتامین A  است. در صورت مبتلا بودن به هرگونه بیماری پوستی از جمله اکنه، استفاده از مقادیر زیاد ویتامین A و منابعی که مشتقات ویتامین A هستند، توصیه می­شود. بنابراین نارنگی می­تواند یک درمان خانگی مناسب برای درمان این مشکلات پوستی باشد. همچنین برای درمان زخم و دیگر آسیب­های پوستی، مصرف ویتامین A  که به بازسازی بافت­ها کمک می­کند، توصیه می­شود. برای کنترل کردن و حتی حذف علائم و نشانه های پیری در پوست مانند خطوط چروک و بی طراوتی پوست، مصرف ویتامین A  به دلیل خواص ضدپیری، توصیه می­شود.

  1. جوان و صاف کردن پوست

ویتامین سی موجود در نارنگی، یک آنتی­اکسیدان قوی است که باعث کند شدن فرایند پیری می­شود. علاوه بر این، انتی اکسیدان از پوست در مقابل رادیکال­های آزاد مراقبت می­کند. بنابراین باعث کاهش ابتلا به برخی سرطان­ها می­شود.  ویتامین سی به داشتن پوستی نرم و جوان کمک می­کند، زیرا مصرف این ویتامین باعث تولید کلاژن در پوست می­شود. و کلاژن پروتئین مسئول برای نرم کردن پوست می­باشد.

  1. روشن کردن پوست با ماسک نارنگی

ماسک صورت نارنگی که می­توان آن را در خانه تهیه کرد، باعث روشن­تر شدن پوست می­شود. علاوه بر این، این ماسک به حذف چربی اضافی پوست و باکتری­های مضر کمک می­کند و پوستی نرم و تازه را به ارمغان می­آورد.

این ماسک از ترکیب کردن 4تکه نارنگی به همراه یک قاشق غذاخوری ماست و عسل به دست می­اید. با قرار دادن آن به مدت 20 دقیقه بر روی صورت و گردن برای دوبار در هفته برای پوست های چرب و یک­بار در هفته برای پوست­های نرمال و خشک، به نتیجه خوبی خواهید رسید.

خواص نارنگی برای پوست، مو و سلامتی و زیبایی
خواص نارنگی برای پوست، مو و سلامتی و زیبایی

فواید نارنگی برای مو:

1.مرطوب کردن سبوم مو

یکی از مهمترین ویتامین­ها برای سلامتی ویتامین A است. خواص آنتی اکسیدان ویتامین A باعث حالت دادن و مرطوب کردن سبوم (غدد چربی) پوست سر می­شود. آنتی اکسیدان­ها همچنین با آلودگی­هایی که بر روی پوست سر نشسته و آن را ضعیف می­کنند، مقابله می­کنند.

2.افزایش رشد مو

ویتامین B12 موجود در نارنگی، ریزش مو را کاهش داده، باعث افزایش رشد مو شده و فرآیند سفید شدن مو را کندتر می­کند.

3.براق و سالم شدن مو

همان­طور که قبلا گفته شد، ویتامین سی به تولید کالوژن که برای رشد مو ضروری است، کمک می­کند. ویتامین سی باعث شکسته شدن آهن که منبع ضروری دیگری برای سلامت مو است کمک کرده و باعث افزایش جذب آن می­شود.  همچنین با ترکیب کردن آب نارنگی به همراه لوسیون مو در خانه و استفاده از آن به عنوان روغن مو، می­توان موهایی سالم و درخشان داشت.

 

خواص شگفت انگیز نارنگی



بررسی اجمالی بررسی
از مطلب راضی بودید؟

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید