همه چیز درباره ویروس کرونا ، ویروس جدید چینی

همه چیز درباره ویروس کرونا
همه چیز درباره ویروس کرونا
خانه سلامت و پزشکی همه چیز درباره ویروس کرونا ، ویروس جدید چینی
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

همه چیز درباره ویروس کرونا

به تازگی ویروسی به نام ویروس کرونا در حال گسترش در سطح کشور چین و چندین کشور دنیا می باشد که به علت ناشناخته بودن به ویروس جدید چینی نیز شهرت دارد و افراد بسیاری را دچار نگرانی نموده است.

در این مطلب از یزدنیوز با ویورس کرونا بیشتر آشنا شوید.

همه چیز درباره ویروس کرونا
همه چیز درباره ویروس کرونا

آشنایی با ویروس جدید چینی

آغاز این ویروس در منطقه‌ای از چین بوده و تا کنون جان ۱۷ نفر را گرفته است، البته آمار های اعلام شده در حال تغییر می باشد. مقامات چین از مردم این کشور خواسته‌اند به شهر ووهان، محل انتشار این ویروس، سفر نکنند و به ساکنان شهر هم توصیه کرده‌اند در شهر بمانند و در حالت قرنطینه به سر می برند.

تا کنون ابتلای بیش از ۵۰۰ نفر به این ویروس تایید شده است. به غیر از چین مواردی دیگری از ابتلا به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و آمریکا هم مشاهده شده است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید تهدیدی در سطح جهانی است و آیا سرعت و سهولت گسترش این بیماری در حدی است که اعلام وضعیت اضطراری و محدودیت سفرهای بین‌المللی را موجه جلوه دهد یا نه.

ویروس‌های کرونا (کرونا‌ویروس‌ها) به‌خاطر برجستگی‌هایی که روی غشای آن‌ها وجود دارد و شبیه تاج خورشید است، به این نام خوانده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند حیوانات و نیز انسان‌ها را آلوده کنند و موجب بیماری دستگاه تنفسی شوند؛ از سرماخوردگی معمولی گرفته تا وضعیت‌های شدیدتری مانند سارس (SARS) یا سندرم تنفسی حاد بسیار سخت که هزاران نفر را در سرتاسر جهان بیمار کرده و در جریان شیوعی در سال ۲۰۰۳، موجب مرگ حدود ۸۰۰ نفر شد.

ویروس کرونای جدید چگونه انتقال می‌یابد؟

دکتر پیتر رابینوویتز از دانشگاه واشگتن می‌گوید دانشمندان هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانند که ویروس چگونه منتشر می‌شود اما می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. انتقال بین انسان‌ها، نسبت‌به حالتی که ویروس تنها از حیوانات به انسان منتقل شود، وضعیت را بدتر می‌کند. دکتر جولی ویشامپایان، رئیس کمیته بهداشت عمومی انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید احتمالا این ویروس همانند آنفلوانزا و دیگر ویروس‌های تنفسی، ازطریق سرفه و عطسه انتقال پیدا می‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، ۱۹۸ مورد تأییدشده در ووهان را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار داده است. پژوهشگران دریافتند که ۲۲ درصد از موارد دارای تماس مستقیم با بازار گوشت بودند و ۳۲ درصد نیز با افرادی که دچار تب یا بیماری تنفسی بودند، در تماس بوده‌اند. اما تقریبا نیمی از افراد نه به بازار رفته و نه با افراد بیمار در تماس بوده‌اند. از ۱۹۸ نفر آلوده، ۲۵ نفر بهبودی حاصل کرده‌اند، ۳ نفر مرده‌اند و ۱۷۰ نفر همچنان تحت مداوا قرار دارند. از ۱۷۰ بیمار تحت‌درمان، ۱۲۶ نفر دارای بیماری خفیف، ۳۵ نفر بیماری شدید و ۹ نفر در شرایط بحرانی قرار دارند. براساس این گزارش، ۱۶ نفر از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی هنگام مراقبت از این بیماران دچار بیماری شدند.

همه چیز درباره ویروس کرونا
همه چیز درباره ویروس کرونا

علائم ویروس جدید چیست؟

در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود.

نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است

راه های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

از آنجایی که علایم و راه های انتقال آن مشابه بیماری آنفولانزا می باشد ، تمام راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا را باید رعایت نمود.

  • عدم دست دادن به افراد و روبوسی
  • عدم حضور طولانی مدت در مکان های عمومی
  • شستشو دست ها به طور مرتب
  • استفاده از ماسک
  • اجتناب از تماس دست و چشم
  • عدم رفت و آمد با افراد مشکوک به بیماری



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید