عوارض مواد ضدعفونی کننده که باید حتما بدانید و در مصرف آن دقت نمایید!

عوارض مواد ضدعفونی کننده
عوارض مواد ضدعفونی کننده
خانه سلامت و پزشکی عوارض مواد ضدعفونی کننده که باید حتما بدانید و در مصرف آن...
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

عوارض مواد ضدعفونی کننده که باید حتما بدانید و در مصرف آن دقت نمایید

این روز ها مواد ضدعفونی کننده یکی از واحبات هر خانه ای شده است.اما عادت به مصرف و حتی افراط در آن عوارض خطرناکی به دنبال خواهد داشت.در این مطلب از یزدنیوز با عوارض مواد ضدعفونی کننده آشنا شوید و استفاده در آن را تا حد امکان محدود نمایید.

الکل

یکی از مواد فعال در برخی از مواد ضد عفونی کننده دست، الکل است و در متون پزشکی، مواد تشکیل‌دهنده آنتی‌سپتیک‌ها یا مواد ضدعفونی کننده موادی هستند که برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌ها بر روی سطوح از جمله پوست و بدن استفاده می‌شوند.

انواع مواد ضدعفونی کننده برای مقابله با کرونا از ۶۰ إلی ۹۰ درصد اتانول، نیم درصد پراکسید هیدروژن، کلروهنگریدین یک دهم درصد، یک درصد هیپوکلریت‌سدیم و آب و صابون تشکیل می‌شوند. استفاده بیش از حد این مواد عوارض زیادی را از جمله عوارض پوستی که شامل اگزما، درماتیت‌های حاد و مزمن پوستی دارد.

عوارض مواد ضدعفونی کننده
عوارض مواد ضدعفونی کننده

علایم اولیه

این علائم در مراحل اولیه با خشکی، قرمزی، ترشحات آبکی، سوزش و در مراحل مزمن‌تر با خشکی شدید، زخم و ترک پوست دست‌ها ظاهر می‌شود، حال آنکه پوست سالم به عنوان یک دفاع‌کننده قوی در برابر عوامل میکروبی و محافظت از دست‌ها حائز اهمیت است.

ضد عفونی کننده های دست که حاوی حدود ۶۵ درصد الکل هستند، هنگام استفاده بر روی پوست ممکن است به بدن آسیب برسانند. اتیل الکل با اختلالات ایمنی و حساسیت بالا در بدن که می تواند آسم و درماتیت مزمن ایجاد کند، مرتبط است.

بسیاری از مواد ضد عفونی کننده دست شامل ایزوپروپیل الکل می باشد. این ماده یک محصول پتروشیمی است که برای بدن سمی می باشد.

ضدعفونی کننده های پایه الکلی علاوه بر خشکی دست و آلرژی بعلت داشتن رایحه های معطر مضرات زیادی برای بدن دارند.رایحه های مصنوعی اغلب حاوی فتالات هستند که باعث اختلال در غدد درون ریز می شوند و کارکرد هورمون ها را تقلید می کنند. آنها حتی ممکن است تغییرات ژنتیکی ایجاد کنند.

درست است که الکل خیلی زود تبخیر می‌‌شود و آسیب ریوی کمتری دارد ولی با توجه به موارد فوق استفاده غیر اصولی آن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد .مخصوصا اگر کودکان در استفاده از آن زیاده روی کنند می تواند در آینده به مشکلات جدید تبدیل شود حتی امکان دارد مشکل وسواس را به همراه داشته باشد.

عوارض مواد ضدعفونی کننده
عوارض مواد ضدعفونی کننده

جایگزین کردن شستن دست ها

بنابر این توصیه می شود بجای استفاده بی رویه از محلول های ضدعفونی دست، شستن دستها با آب و صابون را بعلت عوارض کمتر و فواید بیشتر فراموش نکنند و به دیگران نیز توصیه نمایند.

بهترین ماده برای از بین بردن ویروس و سایر عوامل بیماری از پوست بدن صابون است. در هنگام ورود به منزل و یا پس از عطسه و سرفه، شستن دست ها با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه مؤثرترین و کارآمدترین اقدام جهت جلوگیری از انتقال ویروس است.

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید