آیا مزایا و عوارض جانبی مصرف اسید فولیک را میدانید؟

آیا مزایا و عوارض جانبی مصرف اسید فولیک را میدانید؟
آیا مزایا و عوارض جانبی مصرف اسید فولیک را میدانید؟
خانه سلامت و پزشکی آیا مزایا و عوارض جانبی مصرف اسید فولیک را میدانید؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

 مصرف اسید فولیک

فولات و اسیدفولیک اشکال یک ویتامین محلول در آب هستند. فولات به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارد ، واسید فولیک شکل مصنوعی این ویتامین است.در ادامه ای مطلب از یزد نیوز با مزایا و عوارض جانبی مصرف اسید فولیک بیشتر آشنا شوید.

غذاهایی که به طور طبیعی از نظر فولات زیاد هستند شامل :سبزیجات برگ (مانند اسفناج ، کلم بروکلی و کاهو) ، بامیه ، مارچوبه ، میوه ها (مانند موز ، خربزه و لیمو) لوبیا ، مخمر ، قارچ ، گوشت (مانند جگر گوشت گاو و کلیه) ، آب پرتقال و آب گوجه فرنگی است .

اسیدفولیک برای جلوگیری و درمان سطح پایین فولات (کمبود فولات) و سطح بالای خون هموسیستئین (هایپروموسیستئینمی) استفاده می شود.

زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار شوند ، برای جلوگیری از سقط جنین و “نقص لوله عصبی” اسید فولیک مصرف می کنند. اینها نقایص جدی هنگام تولد مانند spina bifida است که ستون فقرات و پشتی جنین در رحم بسته نمی شود.

اسید فولیک همچنین برای بسیاری از شرایط دیگر از جمله افسردگی ، سکته مغزی ، کاهش حافظه و مهارت های تفکر در افراد مسن استفاده می شود .اسیدفولیک اغلب در ترکیب با سایر ویتامین های گروه B استفاده می شود.

آیا مزایا و عوارض جانبی مصرف اسید فولیک را میدانید؟
آیا مزایا و عوارض جانبی اسید فولیک را میدانید؟

عملکرد اسید فولیک :

اسید فولیک برای رشد مناسب بدن انسان مورد نیاز است. این ماده در تولید مواد ژنتیکی به نام DNA و بسیاری از کارکردهای بدن دیگر نقش دارد.

اسید فولیک به احتمال زیاد برای اکثر افراد هنگامی که از طریق دهان دارو را وارد بدن می کنند ، بی خطر است.

بیشتر بزرگسالان هنگام مصرف در دوزهای کمتر از ۱ میلی گرم در روز هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند.اسید فولیک احتمالاً ضد عفونت است که با دوزهای زیاد و طولانی مدت از طریق دهان مصرف می شود.

اسید فولیک ، خوب یا بد؟
اسید فولیک ، خوب یا بد؟

اگرچه در برخی تحقیقات از دوزهای حداکثر ۵ میلی گرم روزانه استفاده شده است ، اما دوزهای اسید فولیک بیشتر از ۱ میلی گرم در روز ممکن است باعث گرفتگی شکم ، اسهال ، راش ، اختلالات خواب ، تحریک پذیری ، گیجی ، حالت تهوع ، ناراحتی در معده ، تغییر رفتار ، واکنش های پوستی ؛ تشنج ، نفخ و سایر عوارض جانبی شود.

همچنین نگرانی وجود دارد که مصرف بیش از حد اسید فولیک برای مدت طولانی ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. برخی تحقیقات حاکی از آن است که مصرف اسید فولیک در دوزهایی از ۸۰۰ میکروگرم تا ۱.۲ میلی گرم در روز ممکن است خطر حمله قلبی را در افرادی که مشکلات قلبی دارند افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف این دوزهای بالا نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان مانند سرطان ریه یا پروستات را افزایش دهد.

اسیدفولیک برای اکثر افراد هنگام تزریق به بدن بسیار ایمن است. بیشتر بزرگسالان هنگام مصرف در دوزهای کمتر از ۱ میلی گرم در روز هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند.

اسید فولیک ، مزایا و عوارض

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه:

حاملگی و شیردهی: اسید فولیک به همان میزان ایمن است که به طور مناسب از طریق دهان در دوران بارداری و شیردهی مادر مصرف شود. مصرف روزانه ۳۰۰-۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک معمولاً در دوران بارداری برای جلوگیری از نقص هنگام تولد استفاده می شود.

روشهای گسترش شریانهای باریک (آنژیوپلاستی): استفاده از اسید فولیک ، ویتامین۶ B و ویتامین ۱۲B به صورت داخل وریدی (توسط IV) یا از طریق دهان ممکن است شریانهای باریک را بدتر کند. اسید فولیک نباید توسط افرادی که از این روش بهبود می یابند استفاده شود.

سرطان: تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف روزانه ۸۰۰ میکروگرم تا ۱ میلی گرم اسید فولیک ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. افراد با سابقه سرطان باید از دوز بالای اسید فولیک خودداری کنند.

بیماری قلبی: تحقیقات اولیه حاکی از آن است که مصرف اسید فولیک به علاوه ویتامین۶ B ممکن است خطر حمله قلبی را در افراد با سابقه بیماری قلبی افزایش دهد.

مالاریا: تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف اسید فولیک به علاوه آهن ممکن است خطر مرگ یا نیاز به معالجه را در بیمارستان در مناطقی از جهان که مالاریا شایع است ، افزایش دهد.

اختلال تشنج: مصرف مکمل های اسید فولیک ممکن است تشنج را در افرادی که اختلال تشنج دارند ، به خصوص در دوزهای زیاد را وخیم تر کند.

منبع : webmd

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید