اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید ؟

اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید ؟
اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید ؟
خانه سلامت و پزشکی اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید ؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید؟

بسیاری از افراد تا علایم سرماخوردگی را در خود مشاهده می کنند ،  با ترس از ویروس کرونا راهی بیمارستان می شوند. اما اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید بهتر است چکار کنید ؟در این مطلب از یزد نیوز بخوانید.

ابتدا بهتر است شناختی از این ویروس داشته باشید

اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید ؟
اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید ؟

ویروس کووید-۱۹ چیست؟

کرونا ویروس (Coronavirus)، نوعی ویروس است که انواع مختلف دارد و برخی انواع آن بیماری زا هستند. یک نوع جدید ویروس کرونا که به تازگی شناسایی شده است، منجر به بیماری تنفسی میشود. این بیماری از چین شروع شده و گسترش یافته است.

ویروس کرونا معمولا منجر به علائم عفونت تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی و سرفه و گلودرد میشود. این ویروس در کودکان میتواند عفونت گوش میانی را نیز به دنبال داشته باشد.

همچنین ویروس کرونا باعث ذات الریه (سینه پهلو) شده و کسانی که دچار این بیماری میشوند، از سرفه، تب و مشکلات تنفسی رنج میبرند. در موارد شدید ممکن است نارسایی اعضایی مثل کلیه اتفاق بیوفتد وحتی ممکن است فشار خون را از حالت طبیعی خارج نماید. توجه داشته باشید که این ذات الریه ویروسی را نمیتوان با آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) درمان کرد.

داروهای ضد ویروسی که برای آنفلوانزا تهیه شده اند نیز در این بیماری کاربردی ندارند. اگر فردی در اثر ابتلا به این بیماری به بیمارستان مراجعه کند، درمان اصلی ؛ مراقبت و پشتیبانی از عملکرد ریه ها و اندامهای دیگر و دادن مایعات کافی به بیمار است. بهبودی بستگی به قدرت سیستم ایمنی بیمار دارد. بسیاری از کسانی که در اثر ویروس کرونا مرده اند پیش از آن هم از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار نداشته اند.

در صورتی که علایمی ازجمله بدن درد ؛ لرز ؛ گلودرد ؛ سردرد ؛ اسهال ؛ تهوع ؛ آبریزش بینی خصوصا تب ؛سرفه های خشک و تنگی نفس را در خود احساس کردید به پزشک مراجعه نمایید

علائم این بیماری ظرف دو تا چهارده روز پس از آلودگی به ویروس شروع میشود.

اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید ؟
اگراحساس کردید به کرونا مبتلا هستید چکار کنید ؟

اگر علائم کرونا را در خودمان دیدیم،‌ چه کنیم؟

با رعایت موارد زیر،شما می توانید از گسترش بیماری کرونا جلوگیری کنید.

۱- شستشوی کامل دست ها

قبل از خوردن غذا ؛ بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و زمانی که قصد آشپزی دارید شست‌وشوی دست‌ها حداقل به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بسیار مهم است . ضدعفونی‌کننده‌ها هم انتخاب مناسب دیگری برای تمیزکردن دست‌ها هستند. تا حد امکان از ضدعفونی‌کننده‌ای استفاده کنید که بین ۶۰ تا ۷۵ درصد آن از الکل تشکیل شده باشد واز تماس دست‌های کثیف با چشم‌ها، بینی و دهان جدا خودداری کنید.

۲ – داروهای آنتی‌بیوتیک را خودسرانه مصرف نکنید .

داروهای آنتی‌بیوتیک را فقط‌ و فقط با تجویز پزشک مصرف کنید و میزان داروی مصرفی یا نوع آن را خودسرانه تغییر ندهید. حتی اگر پیش از مصرف تمامی داروهای آنتی‌بیوتیک تجویزشده احساس کردید حالتان بهتر شده است، مصرفشان را قطع نکنید و طبق تجویز پزشک، دوره را تکمیل کنید.

۳ – در صورت مشاهده علائم عفونت ؛ خانه را ترک نکنید

اگر علائمی نظیر سرفه، تب، تنگی نفس، حالت تهوع یا اسهال را در خود دیدید، خانه را برای رفتن به محل کار یا کلاس درس یا مکان‌های عمومی ترک نکنید.

توصیه می‌شود که تا جای امکان رفت‌وآمد به بیرون از خانه را پس از مشاهده علایم اولیه محدود کنید، مگر آنکه خانه را به‌قصد رفتن به بیمارستان ترک می‌کنید واز حضور در مکان‌های عمومی خودداری نموده و تا حد امکان، از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید.

اگر فردی مبتلا به بیماری کرونا تشخیص داده شد، باید در خانه بماند و ترک خانه مستلزم تشخیص و صلاحدید مسئولان و متخصصان مراکز بهداشتی و درمانی است و باید با مشورت آنها صورت بگیرد.

۴ – هنگام پختن غذا موارد احتیاطی و بهداشتی را رعایت کنید

قبل از اقدام به آشپزی و به‌هنگام پختن غذا پیشخوان کابینت‌ها و نقاط دیگر را از کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. غذاهای باقی‌مانده را در فریزر بگذارید و از قراردادن طولانی‌مدت آنها در دمای اتاق خودداری نمایید.

۵ – از لوازم و وسایل خانه به‌صورت اشتراکی استفاده نکنید

بشقاب، لیوان، فنجان، قاشق‌ و چنگال، حوله، شانه و تیغ اصلاح ازجمله مواردی هستند که توصیه می‌شود به‌ طور اشتراکی با دیگران استفاده نکنید بهتر است با علامت گذاری آنان برای هر فرد ؛ استفاده مجزا برای افراد مشخص شود. پس ازاستفاده ازهریک ازاین لوازم، آنها را با آب و مایع شوینده بشویید.

۶ – از رفتن به سفرهای بی‌مورد خصوصا وسایل حمل ونقل عمومی خودداری نمایید

به دلیل بسته بودن محیط داخل هواپیما یا دیگر وسایل حمل‌ونقل امکان شیوع بیماری ها در چنین مکان‌هایی زیاد است. سفرهای تفریحی را به‌ تعویق بیندازید و اگر کار واجبی دارید، پیش از سفر با پزشک متخصص مشورت کنید ودر صورت لزوم ازدرمان پیشگیرانه استفاده نمایید .

۷ – استرس را از خود دور نمایید

استرس می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و بستر را برای ورود ویروس مهیا نماید به شایعات توجه نکنید و اطلاعات خود را در مورد این ویروس از منابع معتبر کسب نمایید.

ویروس از منابع معتبر کسب نمایید.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید