علت عادت جویدن به ناخن ها چیست؟

علت عادت به جویدن ناخن ها
علت عادت به جویدن ناخن ها
خانه سلامت و پزشکی علت عادت جویدن به ناخن ها چیست؟
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

علت عادت به جویدن ناخن ها چیست؟

بعضی از افراد عاداتی دارند که می تواند به سلامتی صدمه وارد کند. حویدن ناخن ها هم یکی از این عادات است که کمتر مورد توجه و درمان قرار می گیرد.در این مطلب از یزد نیوز به این موضوع پرداخته ایم که به طور کلی علت عادت به جویدن ناخن ها چیست؟

جویدن ناخن فقط منحصر به کودکان نیست، بلکه نوجوانان، جوانان و حتی بسیاری از بزرگسالان نیز دچار این عادت هستند .خوردن ناخن یکی از عادات غلط می باشد که علاوه بر این که زیبایی ظاهر ناخن از بین می‌برد، باعث ایجاد بیماری گوارشی نیز می‌شود.

علت عادت به جویدن ناخن ها
علت عادت به جویدن ناخن ها

شیوع جویدن ناخن

جویدن ناخن عادتی است که معمولاً از اواخر کودکی آغاز می‌شود. بسیاری از کودکان این عادت را از سن خیلی پایین شروع می‌کنند. اما در اکثر موارد، این عادت در اواخر کودکی یا اوایل نوجوانی آغاز می‌شود.

این عادت آنقدر شایع است که برخی تحقیقات نشان می‌دهد، بین ۳۰ تا ۳۳ درصد از کودکان گروه سنی ۷ تا ۱۰ سال به آن مبتلا هستند. بسیاری از کودکانی که با این عادت بزرگ می‌شوند، تا بزرگسالی و حتی سالخوردگی هم آن را با خود دارند.

شیوع جویدن ناخن در نوجوانان ۴۴ درصد و در جوانان ۲۰ تا ۳۰ درصد است. جالب توجه است که ۵ درصد از افراد بزرگسال نیز به این عادت مبتلا هستند.

روانشناسی جویدن ناخن

با اینکه جویدن ناخن مثل کشیدن مو، گرفتن بینی و سایر رفتارهای تکرارشونده عادتی بسیار شایع است اما معمولاً به درستی تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شوند.

تئوری‌های مختلفی درمورد جویدن ناخن وجود دارد که متداول‌ترین توضیح برای این عادت ،نوعی روش تخلیه استرس می‌باشد

.برخی تئوری‌ها عنوان می‌کنند که این عادت با ژنتیک افراد مرتبط است درحالیکه تئوری‌های دیگر باور دارند که اختلالی وسواسی وجبری است.

در برخی کودکان، جویدن ناخن با مکیدن شست دست مرتبط است اما لزوماً تمامی کودکانی که شست دست‌هایشان را می‌مکند، به جویدن ناخن روی نمی‌آورند.

با این وجود برخی دیگر از متخصصین سلامتی نیز بر این عقیده هستند که این عادات را نمی‌توان جزء اختلالات وسواسی وجبری تلقی کرد.

علت عادت به جویدن ناخن ها
علت عادت به جویدن ناخن ها

دلایل 

جویدن ناخن که در اصطلاح پزشکی به آن اونیکوفاژیا می‌گویند، می‌تواند رفتار و عادتی موقتی و غیر مخرب باشد که فقط بر زیبایی ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد اما گاهی نیز پیش روی کرده و‌ به یک مشکل جدی و طولانی مدت تبدیل می‌شود.

جویدن ناخن یک عادت دهانی بیمارگونه و اختلال پوستی است که فرد به صورت مزمن و غیر قابل کنترل ناخن‌هایش را می‌جود و موجب آسیب به ناخن‌ها و بافت‌های اطراف ناخن می‌شود.حدود نیمی از کودکان و نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند و حتی ممکن است ناخن‌ها مثل روز اول رشد نکنند.

اگر شما شخصی بالغ هستید و ناخن هایتان را می‌جوید، ممکن است این عادت را زمانی که جوان تر بودید نیز انجام می‌دادید و هرگز آن را ترک نکردید.

ژنتیک بی تاثیر نیست

برخی مطالعات نشان می‌دهند که این عادت با ژنتیک فرد ارتباط دارد اما جویدن ناخن‌ها نیز مانند سایر رفتار‌های تکرار شونده بدن می‌تواند در اختلال وسواس جبری دسته بندی شود. ناخن جویدن زمانی نیاز به درمان دارد که جنبه‌های فیزیکی و روانی هر دو درگیر باشند.

جویدن ناخن‌ها ممکن است ژنتیکی باشد و در کودکانی که والدین آنها ناخن هایشان را می‌جویند، بیش تر از دیگران احتمال دیدن این عادت ناپسند وجود دارد.

گاهی اوقات جویدن ناخن‌ها به دنبال استرس‌های ذهنی و عاطفی است و بیش تر در کوکانی که عصبی و مضطرب و حساس هستند دیده می‌شود زیرا آن را راهی برای مقابله با این احساسات و تنش‌های خود می‌دانند.

جویدن ناخن که معمولاً در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود، یک عادت اجباری دهانی و یکی از رفتارهای تکرارشونده است که موجب آسیب رساندن به ظاهر فرد یا هرگونه آسیب فیزیکی می‌شود.

از دیگر این قبیل عادت‌ها می‌توان به کندن پوست (درماتیلومانیا)، کشیدن مو (تریکوتیلومانیا)، گاز گرفتن پوست (درماتوفاژیا)، و گرفتن بینی (هینوتیلکسومانیا) اشاره کرد.

اکثرافرادی ‌که دچار این عادت هستند، اینقدر ناخن‌هایشان را می‌جوند که ناخن‌ها به خون‌ریزی می‌افتند. نوک انگشتان این افراد همیشه قرمز و زخمی است و احتمال عفونی بودن آنها هم بسیار زیاد است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید