تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست ؟ چگونه نوع بیماری را تشخیص دهیم؟

تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست ؟
تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست ؟
خانه سلامت و پزشکی تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست ؟ چگونه نوع بیماری را تشخیص دهیم؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

تفاوت آنفولانزا و کرونا

یکی از نگرانی این روز ها با توجه به شیوع همزمان آنفولانزا و کرونا، تشخیص این دو بیماری از هم می باشد.اکثر مردم تفاوت آنفولانزا و کرونا تشخیص نمی‌دهند و  این دلیلی شده که با هر علامتی فکر کنند به کرونا مبتلا شده اند.همین ترس می تواند فرد را دچار مشکلاتی از قبیل ترس و استرس نماید که برای سیستم ایمنی بدن خطرناک بود و آن را تضعیف می نماید.

در ادامه این مطلب از یزد نیوز ابتدا لازم است آنفولانزا و کرونا را بیشتر بشناسید تا در تشخیص، بهتر عمل نمایید.

تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست ؟
تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست ؟

آنفولانزا

آنفولانزا به عنوان یک بیماری ویروسی شناخته می شود که بخش‌های بالایی مجراهای تنفسی را درگیر می‌کند. این بیماری به سرعت آشکار می شود و  علایمی مانند تب، کوفتگی و درد در بدن، سردرد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه خشک و گلوی دردناک یا خشک را بروز می‌دهد.

بیشتر مردم بدون مشکل جدی از این بیماری رهایی می‌یابند، اما گاهی بیماری به عفونت باکتریایی، از جمله عفونت گوش، عفونت سینوس‌ها یا عفونت مجراهای تنفسی (برونشیت)، می‌انجامد. البته، با نگهداری مناسب از بیمار در خانه می‌توان از این عفونت‌ها پیشگیری کرد.

علائم آنفلوانزا

آنفلوانزا شما را یکباره زمین گیر می‌کند ؛ سر و تمام اندام بدن  فرد شروع به درد گرفتن می‌کند، سرفه خشک و خشکی گلو دارد. تب تا ۴۱ درجه سانتیگراد بالا می رود و غالباً همراه با لرز است و فرد احساس گرسنگی نمی‌کند.

تب و لرز، خستگی شدید، بدن درد،  حالت تهوع، تب شدید, سردرد و درد عضلانی شدید در آنفلوآنزا از شیوع بالایی برخوردار است.

کرونا

ساختار این ویروس از دو لایه تشکیل شده است؛ هسته این ویروس را مواد ژنتیکی و لایه بیرونی آن را تاج های پروتئینی تشکیل داده اند. جالب است بدانید که انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که گاهی به دستگاه تنفسی حمله می کنند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد نمایان می کنند.

ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند و با یک ضدعفونی کنند قوی مانند الکل ازبین می رود.

تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست ؟
تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست ؟

علائم ویروس کرونا

تب کمتر از ۴۰ درجه سانتی گراد ؛ سرفه (خشک) ؛ گلو درد ؛  لرز خفیف ؛ احساس خستگی ؛ احساس گرفتگی بینی ؛ احساس ناراحتی در قفسه سینه ؛ بی اشتهایی ؛  نفس تنگی یا مشکل تنفسی؛ درد عضلات از علایم شایع این ویروس است

علائم نادر ویروس کرونا

حالت تهوع و استفراغ ؛  سردرد؛  اسهال ؛ شکم درد ؛ آب ریزش بینی ؛ گرفتاری دستگاه تنفس تحتانی, بدون درگیری قسمت های فوقانی در بیماری کرونا ویروس شایع است .

آب ریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب، علائم مشابه در بیماری‌های مختلفی هستند که در آغاز نمی‌توان تشخیص داد که آیا ناشی از باکتری و یا ویروس‌ است یا یک سرما خوردگی ساده می تواند باشد.

کرونا ویروس می تواند علایمی مانند آنفلوانزا و یا سرماخوردگی ساده ایجاد کند، ولی واقعیت این است که تفاوت هایی باهم دارند، برعکس سرما خوردگی و انفلوانزا که دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کنند، در کروناویروس دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می‌شود.

چگونه کروناویروس را از انفلوانزا و سرماخوردگی ساده تشخیص دهیم؟

با اشاره به علایم معمول در سرماخوردگی ساده و آنفلوانزا که در کرونا ویروس کمتر دیده می‌شود، آبریزش بینی، درگیری سینوس‌ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و انفلوانزا دیده می‌شود، ولی در کروناویروس کمتر شایع است، به گونه‌ای که کمتر از پنج درصد موارد در کرونا آبریزش بینی مواجه هستند ، البته ممکن است در کرونا احساس گرفتگی بینی نیز وجود داشته باشد.

زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است

معمولا انفلوانزا سیر سریعی داشته و ناگهانی شروع می‌شود ولی سیر کرونا تدریجی و در  طی چند روز آغاز می‌شود. به عبارت دیگر معمولا با سرفه های خشک شروع شده و بعد پیشرفت کرده و با تب همرا می‌شود، کرونا ویروس معمولا خود را در عرض یک هفته و بین ۲ تا ۵ روز به صورت کامل نشان می دهد ولی در آنفلوانزا معمولا طی ۴۸ ساعت همه علایم مشخص می‌شود.

عوارض گوارشی در کروناویروس شایع نیست

بی‌اشتهایی در انفلوانزا خیلی شدیدتر از کروناویروس است، شکم درد، تهوع و استفراغ نیز در کرونا بسیار غیرشایع بوده و اسهال نیز زیر ۱۰ درصد در موارد کرونایی دیده می‌شود. به عبارت دیگر عوارض گوارشی در کروناویروس شایع نیست.

چه افرادی به مراکز درمانی مراجعه کنند؟

تنگی نفس شدید را نشانه‌ای جدی از کرونا است ؛ بیماران دارای این علامت باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ چراکه بررسی این علامت برای جلوگیری از ایجاد نارسایی تنفسی در بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است.

کروناویروس شدید ریه، قلب و کلیه را درگیر می‌کند

با تشریح سیر بیماری پس از ورود عفونت ویروسی کرونا به بدن سه ارگان مهم بدن یعنی ریه، قلب و کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که البته کلیه و قلب در موارد خیلی حاد و شدید متاثر می‌شود.

کروناویروس بیشتر ریه یعنی دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می‌کند کرونا می تواند خود را از طریق جریان خون به سلول‌های ریوی رسانده و منجر به شروع یک سری علامت یعنی سرفه خشک و تنگی نفس شود .



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید