آیا با انواع بادام و خواص شکفت انگیز آن ها آشنایی دارید؟

انواع بادام و خواص شکفت انگیز
انواع بادام و خواص شکفت انگیز
خانه سلامت و پزشکی آیا با انواع بادام و خواص شکفت انگیز آن ها آشنایی دارید؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:0

آیا با انواع بادام و خواص شکفت انگیز آن ها

بادام در میانِ ایرانیان ازمحبوبیت خاصی برخوردار است ، یک مغزِ مقوی که در کنارِ جثه ریز می‌تواند منبع انرژی کاملی باشد .بادام انواع مختلفی دارد .آیا انواع بادام و خواص شکفت انگیز آشنایی دارید؟ در ادامه این مطلب از یزدنیوز به معرفی آنان پرداخته شده است .

بادام سنگی

بادام سنگی پوست سفتی دارد که برای رسیدن به مغز آن باید شکسته شود. یکی ازمزیت‌های درخت بادام سنگی این است که مقاومت خوبی در مقابل کم‌آبی دارد و به همین دلیل درباغ‌های کشت دیم کاشته می‌شود

بادام پوست کاغذی

این بادام در بین مردم محبوبیت بیشتری دارد چون پوسته ی چوبی آن نازک است و استحکام پوسته اصلی‌اش را ندارد از این رو با فشار کمی به سادگی می شکند و دانه‌اش به راحتی جدا می شود.

بادام زمینی

این بادام یکی از اجزای شناخته شده دربادام است وهمه آن را در بادام‌های مختلف دیده اند اما شاید جالب باشد بدانید که درواقع بادام‌ زمینی نوعی از حبوبات است که برای دانه‌های خوراکی ‌اش کشت می‌شود.

بادام هندی

بادام هندی درختی گرمسیری و همیشه ‌سبز است که دانه بادام هندی و سیب بادام هندی را تولید می‌کند. بادام هندی جزو مغزهای فوق ‌العاده‌ای است که متعلق به خانواده پسته‌ ایان است .

آنها در اصل بومی نواحی ساحلی شمال شرقی برزیل هستند. بادام هندی دانه‌هایی شبیه به کلیه دارند و به طور گسترده در مناطقی که دارای آب و هوای گرمسیری هستند کشت می‌شوند.

انواع بادام و خواص شکفت انگیز
انواع بادام و خواص شکفت انگیز

ترکیبات شیمیایی

بادام شیرین دارای ۵۰ تا ۵۵ درصد و بادام تلخ دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن می باشد . بادام   همچنین دارای ۲۵ درصد مواد سفیده ای و دپاستازی به نام امولسین ، قند ، صمغ ، موسیلار و مواد معدنی می باشد.

بادام تلخ دارای ماده مخصوصی ۱ تا ۲ درصد به نام آمیگدالین  Amygdlin می باشد که از اثر آب بر روی این ماده اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک benzoic Aldehyde  و گلوکز حاصل می شود .

مواد موجود در ۱۰۰ گرم بادام   خشک :

آب                         ۷/۴ گرم

انژری                     ۵۹۸ گرم

پروتئین                   ۶/۱۸ گرم

روغن اشباع نشده      ۲/۵۴ گرم

نشاسته                  ۵/۱۹ گرم

کلسیم                  ۳۲۰ میلی گرم

فسفر                 ۵۰۰ میلی گرم

آهن                   ۷/۴  میلی گرم

پتاسیم                ۷۷۰  میلی گرم

ویتامین ب ۱       ۲۵/۰  میلی گرم

ویتامین ب ۲        ۹/۰  میلی گرم

ویتامین ب ۳         ۵/۳  میلی گرم

 خواص درمانی بادام درختی

بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است .

بادام ملین است.

بادام سینه را نرم می کند .

بادام برای درمان زخم روده ها و مثانه و اسهال مفید است .

بادام بو داده مقوی معده و قابض است .

بادام را آسیاب کرده و با عسل مخلوط کنید برای درد کبد و سرفه مفید است .

حاوی مقداری قند صمغ کلسیم فسفر آهن و سایر مواد معدنی و سفیده ای می باشد . در نتیجه نرم کننده گلو ، مقوی مغز و سلسله اعصاب  است.

بادام مسکن سوزش و دردهای مجاری ادرار است.

مقوی معده و سینه  و پاک کننده روده است.

برای بینایی مفید است.

ویتامین E در پوست بادام وجود دارد

این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشدکه در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از امراض از قبیل سرطان، بیماری قلبی، فراموشی، آلزایمر، خوب عمل نکردن سیستم ایمنی، آب مرواریدچشم(کاتاراکت)، ضعیف شدن ماهیچه ها، مشکلات پروستات و تخریب سلول ها و DNA نقش مهمی دارد.

مقابله با کم خونی

بادام به خاطر دارا بودن ویتامین ها و پروتئین و آهن ، انرژی مورد نیاز بدن را افزایش داده و نقش مهمی در پیشگیری و درمان کم خونی ایفا میکند.

پیشگیری از سرطان

بادام دارای مقدار زیادی کلسیم و پروتئین می باشد. ۱۰۰ گرم بادام تازه در حدود ۲۰ گرم پروتئین و ۲۴۰ میلی گرم کلسیم دارد.

کلسیم و فیبر موجود در بادام، کاهش دهنده سرطان روده بزرگ می باشد. اسید فولیک در بادام، باعث کاهش سرطان دهانه رحم می گردد.

افزایش هوش

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال ‌رشد مورد استفاده قرار می گرفت .

انواع بادام و خواص شکفت انگیز
انواع بادام و خواص شکفت انگیز

منبع غنی انرژی

بادام حاوی مقدار زیادی چربی های غیر اشباع، فیبر، پروتئین گیاهی، روی، مس و منیزیم می باشد.  همچنین دارای انواع ویتامین ها می باشد که به سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند و یکی از منابع انرژی برای مغز می باشد.

مفید برای پوست و مو

بادام سرشار از ویتامین D و منیزیم است و در انواع مختلف لوازم آرایشی و کرم ها مورد استفاده قرار میگیرد. اگر در هفته یک بار روغن بادام را به موهایتان بمالید علاوه بر مرطوب شدن پوست سر، ریزش مو هم کاهش پیدا میکند.

سلامت قلب

جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی است. چربی‌های‌ غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند.

ویتامین E که آنتی اکسیدان مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد؛ درحالی‌که منیزیم موجود در بادام می‌تواند در جلوگیری از حمله‌ قلبی مؤثر باشد.

مفید برای پوست

بادام حاوی مقدار خوبی از ویتامین E است.

این ویتامین حاوی نوعی آنتی اکسیدان است که از صدمه خوردن سلول ها جلوگیری کرده و صدماتی که به واسطه اشعه خورشید به پوست وارد میشود را بهبود می بخشد.

شیر بادام 

سرشار از پروتئین و ویتامین هاست و به آبرسانی و نرم شدن پوست کمک میکند.اما بیشتر فواید بادام برای پوست و مو به واسطه استعمال خارجی از روغن بادام است .

مضرات بادام

بادام سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید است.

بادام منبع غنی از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن است. همچنین روی، سلنیوم، مس و نیاسین هم در آن یافت می‌شود. اما مصرف افراطی بادام می‌تواند سلامتِ جسم انسان را به خطر بیاندازد.

مشکلات گوارشی

از آنجایی که بادام سرشار از فیبر است بنابراین مصرف زیاد آن باعث یبوست و نفخ می‌شود. مخصوصاً اگر بدن شما به مصرف مقدار زیاد فیبر عادت‌ ندارد، می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. هضم مغزها سخت است، بنابراین باعث ناراحتی در شکم می‌شود.

بهترین راه تشخیص بادام خوب، خوردن آن است.

قبل از خرید هر بادامی آن را بچشید. بادام‌هایی با طعم تند، خیلی شور یا ترش گزینه‌های مناسبی نیستند. همچنین طعم بیات و ماندگی از دیگر نشانه‌های کهنه بودن بادام است. هر گونه بوی ترشیدگی، رطوبت و نا نیزعلامت هشداری برای شناخت بادام های کهنه است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید