شیر برنج خوب یا بد ؟ آیا شیر برنج برای شما مناسب است؟

شیر برنج خوب یا بد ؟
شیر برنج خوب یا بد ؟
خانه سلامت و پزشکی شیر برنج خوب یا بد ؟ آیا شیر برنج برای شما مناسب...
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

شیر برنج خوب یا بد ؟

شیر برنج خوب یا بد؟ همانطور که از نام شیر برنج مشخص است این ماده غذایی شیر خالص نیست ولی می تواند جایگزین خوبی برای شیر باشد .اما قطعاً فاقد تمام خواص شیر است.

فواید شیربرنج به شخص و نوع رژیمی که شخص دنبال می کند، بستگی دارد. شیر برنج برخلاف شیر طبیعی گاو ، فاقد لاکتوز بوده که نوعی قند و کلسترول است. بنابراین شیر برنج برای کسانی که تحمل لاکتوزرا ندارند یا کلسترول بالایی دارد ، سالم است.

شیر برنج خوب یا بد ؟
شیر برنج خوب است یا بد ؟

فواید سلامتی شیر برنج

شیر برنج ازترکیب برنج آسیاب شده و آب بدست می آید. همانطور که همه ما می دانیم برنج بخشی از مواد غذایی اصلی بسیاری از مردم خصوصا ساکنان کشورهای آسیا از سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد است. ترکیب اصلی برنج کربوهیدرات (۸۰٪) ، پروتئین (۷-۸٪) ، چربی (۳٪) و فیبر (۳٪) است.

در ادامه این مطلب از یزدنیوز به شرح برخی از فواید شیر برنج می پردازیم

۱- سلامتی برای قلب

از آنجا که شیر برنج فاقد کلسترول است ، بنابراین برای افرادی که مشکل کلسترول بالایی دارند ، جایگزینی بسیار عالی است.

۲ – مناسب برای کسانی که مشکل هضم لاکتوز را دارند

لاکتوزنوعی قند است که از ترکیب دو نوع شکر ساده یعنی گلوکز و گالاکتوز تهیه می شود. برخی افراد مشکل هضم لاکتوز را دارند زیرا قادر به تولید آنزیمهای شکست لاکتوز در بدن نیستند. بنابراین شیر برنج به عنوان گزینه ای جایگزین برای شیر لبنیاتی طبیعی است.

۳ – مناسب برای کسانی که به پروتئین شیر حساسیت دارند

شیر حاوی دو نوع پروتئین کازین و آلبومین است. افرادی که به این دو پروتئین ها حساسیت دارند ممکن است با مصرف آن دچار آسیب دیدگی شدید سلولی شوند . شیر برنج یک منبع جایگزین خوب است. زیرا هیچ پروتئین لبنی ندارد.

۴ – منبع خوب ویتامین B

شیر برنج منبع خوبی از ویتامین های B مانند تیامین ، نیاسین ، ریبوفلاوین ویتامین D و کلسیم است. ویتامین B سیستم عصبی ، پوست و بینایی را سالم نگه می دارد و انرژی بدن را تأمین می کند.

۵- منبع خوب کربوهیدرات

شیر برنج منبع خوبی از کربوهیدرات است ، یعنی در حالی که انرژی لازم را برای بدن فراهم می کند حاوی چربی کمتری است . کربوهیدرات به صاف و سالم نگه داشتن بدن کمک می کند و سطح کلسترول را پایین می آورد.

شیر برنج خوب یا بد ؟
شیر برنج خوب است یا بد ؟

عوارض جانبی شیر برنج

شیر برنج جایگزین خوبی برای شیر معمولی است اما نمی تواند جایگزین کاملی برای شیر طبیعی باشد در ادامه به برخی عوارض جانبی مصرف شیر برنج به جای شیر اشاره می شود.

۱ – چاقی

نوشیدن شیر برنج به طور مرتب باعث چاقی می شود زیرا شیر برنج حاوی قند زیاد است. مطالعات نشان می دهد که ۱۰۰ میلی لیتر شیر برنج حاوی ۴ میلی گرم شکر است و به دلیل محتوای قند از نظر غذایی متعادل نیست.

۲- حساسیت به انسولین را کاهش می دهد

مطالعات نشان می دهد که مصرف شیر لبنی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد اما شیر برنج بر خلاف شیر حاوی قند زیاد است ، بنابراین برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند مناسب نیست.

۳- آرسنیک بالا

در تحقیقات انجام شده در مورد نوشیدنی های گیاهی در سال ۲۰۱۶ ، مشخص شد که شیر برنج حاوی مقدار زیادی آرسنیک معدنی است. آرسنیک زیاد در بدن باعث برخی از عوارض جانبی جدی مانند بیماری های قلبی و سرطان می شود.

۴ – کم کلسیم

شیر برنج در مقایسه با شیر لبنی از نظر میزان کلسیم کم است. بنابراین مصرف منظم شیر برنج به جای شیر لبنیاتی معمولی احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

شیر معمولی به همراه کلسیم همچنین حاوی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین ها است که برای رشد طبیعی استخوان حائز اهمیت است که این مواد در شیر برنج وجود ندارد .



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید