فواید سلامتی ویتامین K که از آن بی خبر بودید

فواید سلامتی ویتامین K
فواید سلامتی ویتامین K
خانه سلامت و پزشکی فواید سلامتی ویتامین K که از آن بی خبر بودید
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

فواید ویتامین K

همه افراد ویتامین K را برای انعقاد خون می شناسند اما این ویتامین مزایای دیگری نیز دارد .مطالعات انجام شده در مورد فواید سلامتی ویتامین K نشان می دهد که این ماده می تواند برای لخته شدن خون ، سلامت استخوان و سلامت قلب مفید باشد.در ادامه این مطلب از یزد نیوز بیشتر بخوانید.

فواید سلامتی ویتامین K
فواید سلامتی ویتامین K

ویتامین K و لخته شدن خون

چندین پروتئین درگیر در لخته شدن خون به ویتامین K بستگی دارد تا کار خود را انجام دهد. لخته شدن خون ممکن است مانند یک اتفاق  بد به نظر برسد ، و گاهی اوقات نیز چنین است. با این وجود اگر این شرایط ایجاد نشود ، می توانید خونریزی بیش از حد داشته باشید و حتی در اثر جراحت جزئی از بین بروید.

برخی از افراد اختلالات لخته شدن خون دارند و برای جلوگیری از لخته شدن خون به راحتی، از دارویی بنام وارفارین استفاده می کنند. اگر از این دارو استفاده می کنید ، باید ویتامین K را به دلیل تأثیرات موثر آن بر لخته شدن خون ، مداوم مورد مصرف خود قرار دهید.

اگرچه بیشتر توجه در این زمینه به منابع غذایی ویتامین ۱ K معطوف است ، اما ممکن است نظارت بر میزان مصرف ویتامین K2 نیز مهم باشد.

یک مطالعه نشان داد که یک وعده غذایی سرشار از ویتامین ۲ K اقدامات لخته شدن خون را تا چهار روز تغییر داده است. این تأثیر بسیار مهم تر از غذاهای پر ویتامین ۱ K بود .

بنابراین ، اگر شما از داروی رقیق کننده خون وارفارین استفاده می کنید ، احتمالاً ایده خوبی است که غذاهای پر ویتامین ۱ K و همچنین ویتامین ۲ K را کنترل کنید.

ویتامین کا
ویتامین کا

ویتامین K و سلامت استخوان

بسیاری از متخصصان معتقدند ویتامین K پروتئین های مورد نیاز برای رشد و توسعه استخوان را فعال می کند .در چندین مطالعه مشاهده شد،  سطح پایین ویتامین ۱ K و ۲ K با ریسک بالاتر از شکستگی استخوان ارتباط دارند ، اگرچه این مطالعات در اثبات علت و اثر آن به اندازه مطالعات کنترل شده جامع و کامل  نیستند.

اکثر مطالعات کنترل شده که تأثیر مکمل های ویتامین ۱ K را بر از بین رفتن استخوان انجام داده اند بی نتیجه بوده اند و فواید کمی در مطالعات و تحقیقات نشان داده شده است .

با این حال ، یک بررسی از مطالعات کنترل شده نتیجه گرفت که مکمل ویتامین ۲ K به عنوان  ۴ MK  خطر شکستگی استخوان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با این وجود این بررسی ، چندین مطالعه کنترل شده بزرگ هیچ تاثیری را نشان نداده اند .

به طور کلی ، مطالعات موجود تا حدودی متناقض بوده است ، اما شواهد موجود به اندازه کافی قانع کننده بود که اداره ایمنی مواد غذایی اروپا به این نتیجه برسد که ویتامین K مستقیماً در حفظ سلامت طبیعی استخوان ها نقش دارد .

فواید سلامتی ویتامین K
فواید سلامتی ویتامین K

ویتامین K و سلامت قلب

علاوه بر لخته شدن خون و سلامت استخوان ها ، به نظر می رسد ویتامین K نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی نیز دارد.

ویتامین K پروتئینی را فعال می کند که به جلوگیری از رساندن کلسیم در شریان های شما کمک می کند. این رسوبات کلسیم در ایجاد پلاک نقش دارند ، بنابراین جای تعجب ندارد که آنها یک پیشگیری کننده قوی از بیماری های قلبی باشند .

چندین مطالعه مشاهده ای نشان داده اند که ویتامین K در کاهش این رسوبات کلسیم و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی از ۱ K بهتر است .

با این حال ، مطالعات کنترل شده با کیفیت بالاتر نشان داده اند که مکمل های ویتامین ۱ K و ۲ K (بطور خاص MK-7) اقدامات مختلف سلامت قلب را بهبود می بخشند .

با این وجود ، مطالعات دیگری لازم است تا ثابت شود که مصرف ویتامین K در واقع باعث ایجاد این پیشرفت ها در سلامت قلب می شود. علاوه بر این ، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا ۲ K برای سلامت قلب از ۱ K واقعاً بهتر است یا خیر.

منبع : healthline



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید