مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟

مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟
مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟
خانه سلامت و پزشکی مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟

آیا می دانید مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟ به گزارش یزد نیوز علل ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است. در حالی که در برخی موارد ، عوامل خارجی ممکن است مسئول باشند ، برخی شرایط پزشکی جدی ، عدم تغذیه و وراثت نیزعلل اصلی طاسی در اکثر بیماران است .

مهمترین عواملی که ممکن است باعث ریزش موهای زودرس در خانمها شود عبارتند از :

۱ – ژنتیک وعوامل ارثی

اگر والدین شما مشکل ریزش مو دارند ، به احتمال زیاد شما نیز ریزش را تجربه خواهید کرد . ریزش موی ارثی آلوپسی نام دارد.

اگرچه این مسئله در مردان بیشتر مشهود است ، زنان نیز احتمالاً دچار آلوپسی ارثی ژنتیکی می شوند. انواع مختلف آلوپسی مانند آلوپسی آندروژنی ، آلوپسی کششی و غیره وجود دارد.

مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟
مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟

۲ – تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در بدن باعث افزایش حساسیت فولیکول های مو ، تضعیف ریشه های مو و ایجاد ریزش بیش از حد مو می شود.

یائسگی ، کیست تخمدان ، کم کاری تیروئید ، پرکاری تیروئید و غیره تغییراتی در تعادل هورمونی بدن ایجاد می کند که در نهایت ممکن است به ریزش مو منجر شود.

۳ – بارداری

بیشتر خانمها در دوران بارداری و کم خونی مکرر دچار کمبود آب بدن ، خستگی و عدم تعادل هورمونی می شوند. این باعث افزایش حساسیت در فولیکول های مو می شود.

همچنین باعث ایجاد شرایط نامطلوب پوست سر می شود. همه این عوامل در کنار هم ممکن است به ریزش مزمن مو منجر شود.

۴ – استرس جسمی و روحی

بیماری مداوم ، کاهش شدید وزن و کار سخت جسمی می تواند باعث کمبود قوا و فرسودگی بدن شود. این باعث می شود فولیکول های مو دچار ضعف شده و ریزش مو را تسریع بخشد .

۵ – عفونت پوست سر

عفونت های قارچی ، باکتریایی و ویروسی مانند درماتیت سبورئیک و پسوریازیس در پوست سر می توانند ریشه ها را تضعیف کرده و به فولیکول های مو آسیب وارد کنند ، به همین دلیل باعث نازک شدن ، شکستگی و ریزش مو می شوند.

۶ – آلوپسی اوره

این یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن ؛ مو را با یک آلاینده خارجی اشتباه می گیرد و شروع به حمله به فولیکول های مو کرده و باعث ریزش مو می شود. متاسفانه تا کنون درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

۷ – داروها و درمانها

برخی از شرایط پزشکی نیازمند به معالجه و جراحی هایی است که به درمان آن بیماری کمک می کند. در حالی که این موارد وضعیت شما را درمان می کنند ، عوارض جانبی این درمان ها اغلب می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و باعث ریزش سریع مو شود.

درمان هایی مانند شیمی درمانی ، استروئیدها و داروهای ضد حصبه ، بیماری های قلبی ، افسردگی و غیره ممکن است باعث ریزش شدید مو شود.

مشخص شده که آلوپسی یکی از عوارض جانبی رایج ووریکونازول ، یک داروی ضد قارچ است.

داروهای دیگری که ممکن است باعث ریزش مو به عنوان یک عارضه جانبی شود شامل موارد زیر هستند .

داروهای آکنه حاوی ویتامین A (رتینوئیدها)

آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد قارچ

داروهای ضد افسردگی

قرص های ضد بارداری

داروهای ضد لخته

داروهای کاهش دهنده کلسترول

داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند

داروهایی که سرطان پستان و سایر سرطانها را درمان می کنند

داروهای صرع (ضد تشنج)

داروهای فشار خون بالا (ضد فشار خون) مانند بتا بلاکرها ، مهار کننده های ACE و دیورتیک ها

جایگزینی هورمون درمانی

تثبیت کننده حالت و آرام بخش ها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهای بیماری پارکینسون

استروئیدها

داروهای تیروئید

داروهای کاهش وزن

مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟
مهمترین دلایل ریزش مو چیست؟

۸- اختلالات تیروئید

اختلالات تیروئید و داروهای ضد تیروئید تقریباً همیشه به ریزش مو منجر می شود. موها پراکنده به نظر می رسد ، و ریزش مو به طور مساوی در سراسر پوست سر توزیع می شود.

درمان موفقیت آمیز اغلب به رشد موها منجر می شود ، اما در بعضی موارد ریزش مو دائمی است.

۹ – استفاده بیش از حد مواد آرایشی

در حالی که همه دوست دارند موهایی زیبا و آرایش کرده داشته باشند ولی استفاده بیش از حد از مواد آرایشی شیمیایی از جمله انواع رنگ مو و استفاده سنگین از این مواد و تکرار مستمر آن ؛ می تواند به ریزش مو منجر شود.

۱۰ – کمبود آهن ، کم خونی و از دست دادن خون

کمبود گلبول های قرمز در بدن ، از دست دادن ناگهانی خون و عدم کفایت آهن در بدن باعث نه تنها خستگی ، ضعف و سردرد بلکه ریزش مو نیز می شود.

۱۱ – رژیم های Crash و سوء تغذیه

کمبود مواد مغذی و پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم و نامتعادل می تواند باعث سوء تغذیه در بدن شود. این منجر به کم آبی پوست سر و مو می شود و می تواند باعث ریزش بیش از حد مو شود.

۱۲ – مصرف نامتعادل مکمل ها

علاوه برمصرف مکمل ها ؛ مصرف بیش از حد چند ماده مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین E و سلنیوم ، از جمله سایر خطراتی است که باعث ریزش مو می شود. بیشتر مکمل های مو حاوی این مواد مغذی هستند .

اگرچه کمبود ویتامین A و سلنیوم با ریزش مو ارتباطی ندارد ولی بهتر است به جای مصرف ویتامین ها به شکل غلیظ خود به عنوان مکمل ، آنها را از میوه ها و سایر مواد غذایی ارگانیک دریافت کنید.

۱۳ – استفاده از مواد شوینده و تقویتی شیمیایی

استفاده زیاد از محصولات و لوازم جانبی مو می تواند به ریزش مو منجر شود. برخی از محصولات مو مانند شامپوهای لوریل سولفاته و اسپری موها حاوی مواد شیمیایی هستند که برای مو و پوست سر شما مناسب نیستند.

لوازم جانبی مو (مانند نوارهای الاستیک) که برای کشیدن موها شناخته شده است می توانند باعث ریزش موهای شما شوند. مدل های دیگری که نیاز به کشیدن موها مانند یک بند تنگ و یا دم اسبی نیز دارند می توانند باعث ریزش مو شوند.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید