چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم

چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم
چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم
خانه سلامت و پزشکی چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم

یکی از آسیب های پوستی آزار دهنده ، زخم های به جا مانده از سوختگی می باشد. اگر شما هم با این مشکل روبه رو هستید در ادامه این مطلب از یزد نیوز بخوانید چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شوید.

چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم
چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم

سوختگی

سوختگی می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که پوست فرد چیزی بیش از حد گرم را لمس کند و یا  با آب جوش سوخته و زخم شود همچنین این سوختگی ممکن است براثر ماندن  در معرض آفتاب و یا ناشی از تماس مواد شیمیایی خاصی بر روی پوست ویا حتی برق گرفتگی باشد .

در طی روند بهبودی سوختگی ، معمولا زخم ها تشکیل می شوند. زخم ها ، که مناطقی از پوست ضخیم و بدون رنگ هستند ، اغلب پس از آسیب دیده گی پوست ایجاد شده و باعث مرگ سلول ها می شوند.

بدن برای ترمیم پوست آسیب دیده پروتئینی به نام کلاژن تولید می کند که منجر به جای زخم می شود.

اسکارهای سوختگی بسته به میزان آسیب پوست ، می توانند بزرگ یا کوچک باشند. شدت سوختگی تعیین خواهد کرد که آیا آثار این زخم ها محو می شوند یا برای همیشه قابل مشاهده باقی می مانند.

انواع زخم سوختگی

ممکن است تاول ها در سوختگی درجه دوم تشکیل شوند.احتمال و شدت سوختگی بستگی به این دارد که فرد تا چه مدت در معرض گرما و همچنین شدت آن قرار داشته باشد.

سوختگی ها بسته به میزان تأثیربر روی  پوست طبقه بندی می شوند:

سوختگی درجه یک به لایه بیرونی پوست (اپیدرم) آسیب می زند و باعث قرمزی و درد می شود. آنها معمولاً طی ۶ روز بدون ایجاد زخم در پوست بهبود می یابند.

سوختگی درجه دوم هم اپیدرم و هم لایه زیر پوست (درم) را تحت تأثیر قرار می دهد. و همچنین باعث ایجاد درد و قرمزی می شود ، افرادی که دچار سوختگی درجه دو هستند ممکن است تاول را نیزتجربه کنند. بهبود این سوختگی ها ممکن است ۲ تا ۳ هفته طول بکشد و بیشتر احتمال زخم دارند.

سوختگی درجه سوم شدیدترین نوع سوختگی است. آنها به دو لایه بالای پوست آسیب می رسانند اما ممکن است به استخوان ها و تاندون ها نیز آسیب وارد کرده و می توانند بربافت و  انتهای عصبی تأثیر بگذارند.

افرادی که دچار سوختگی درجه سوم هستند نیز ممکن است متوجه شوند که پوستشان سفید یا سیاه می شود. بهبود این نوع سوختگی ها می تواند مدتها طول بکشد و به زمان طولانی برای ترمیم نیاز داشته باشند و احتمالاً اسکار ایجاد می کنند.

زخم های ناشی از سوختگی درجه دو و سوم با توجه به ظاهر آنها و چگونگی تأثیر آن بر روی پوست طبقه بندی می شوند:

زخم هایپرتروفیک ممکن است قرمز یا بنفش به نظر برسد و بالاتر از سطح پوست باشد. همچنین ممکن است پوست احساس گرما نماید و دچار خارش شود.

زخم های انقباضی پوست ، ماهیچه ها و تاندون ها را محکم تر کرده و حرکت طبیعی پوست را محدود می کند.

زخم های کلوئیدی یک برآمدگی براق و بدون مو را تشکیل می دهند.

چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم
چگونه از شر زخم های سوختگی خلاص شویم

از بین بردن جای زخم سوختگی

ژل سیلیکون را می توان برای بهبودی روی یک اسکار سوختگی استفاده کرد.

درمان سریع و مراقبت مناسب از زخم ؛ اغلب بهترین روش برای جلوگیری یا به حداقل رساندن ظاهر زخم ها است.

بسیاری از زخم ها به مرور زمان محو می شوند. با این حال ، زخم های کلوئیدی اغلب به خودی خود محو نمی شوند و ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

پس از ایجاد جای زخم ، فرد می تواند ظاهر زخم را به وسیله موارد زیر کاهش دهد:

استفاده از ژل سیلیکون:

تحقیقات نشان می دهد که این امر می تواند به کاهش ظاهر زخم های موجود از جمله کاهش اندازه ، سفتی و قرمزی کمک کند.

محافظت از پوست آسیب دیده  در برابر آفتاب :

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند باعث شود جای زخم ها رنگ تیره تری پیدا کرده و مورد توجه قرار گیرد. آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند که افراد از لباس محافظ و ضد آفتاب های SPF 30 یا بالاتر استفاده کنند.

نسبت به محصولات ضد زخم بدون نسخه احتیاط کنید. اثربخشی چنین محصولاتی غالباً آزمایش نشده است.

اگر جای زخم سوختگی باعث پریشانی قابل توجهی شود ، فرد می تواند در مورد گزینه های کاهش بافت اسکار با پزشک خود مشورت کند. این درمان ها شامل کار با کلاژن آسیب دیده است.

AAD آکادمی پوست آمریکا گزینه های پزشکی زیر را برای کاهش زخم ها توصیه می کند:

تزریق استروئید ، که ممکن است درد و اندازه کلوئید و سایر زخم ها را کاهش دهد.

درمان با لیزر ، که می تواند قرمزی ، درد و سختی کلوئید و سایر زخم ها را کاهش دهد.

استفاده از جراحی برای از بین بردن بافت اسکار ، کاهش اندازه زخم های کلوئیدی و بهبود حرکت پوست نیز می تواند تاثیر گذار باشد .

در حالی که این روش های درمانی می تواند به کاهش زخم ها کمک کند ، ممکن است آنها را به طور کامل از بین نبرد و بهبودی آن ممکن است  زمان زیادی را نیاز داشته باشد .

از استفاده از کرم هایی که حاوی ویتامین A یا ویتامین E هستند بر روی جای زخم ها خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند باعث تحریک آنها شود. با این وجود ، به یاد داشته باشید که مرطوب نگه داشتن پوست بسیار مهم است.

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید