روستای مبارکه؛ روستای زرتشتی نشین در شهرستان تفت و سرو دوقلوی ۵۵۰ ساله مبارکه

روستای مبارکه
خانه یزد شناسی آثار باستانی یزد روستای مبارکه؛ روستای زرتشتی نشین در شهرستان تفت و سرو دوقلوی ۵۵۰...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

شهر یزد که در زمره شهرهای کویری ایران قرار میگیرد، دارای جاذبههای گردشگری بسیاری است. زمانی که نام مناطق کویری به گوش میرسد در ذهن همگان بیایانهای بی و آب و علف نقش میبندد ولی در بین همین مناطق کویری روستاهای زیبا و با اصالتی وجود دارد که دارای قدمت بسیاری نیز هستند. در ادامه این مطلب از یزدنیوز با ما همراه باشید تا با روستای مبارکه بیشتر آشنا شوید.

روستای مبارکه
روستای مبارکه

آشنایی با روستای مبارکه و تاریخچه آن

مبارکه روستایی است از شهرستان تفت که در مرکز استان یزد قرار دارد. این روستا از نظر موقعیت جغرافیایی در ۵ کیلومتری شهر تفت و ۱۲ کیلومتری شهر یزد قرار دارد. ویژگی اصلی این روستا بناها و خانههایی است که از سبک زندگی ایرانیان باستان سخن میگوید.

در این شهر بخشهای مختلفی وجود دارد که هر کدام به نوعی میتواند سبک زندگی ایرانیان به ویژه زرتشتیان قدیم را نشان دهد.از این بخشها میتوان به باقی ماندههایی از آتشکده، مراکز بوم گردی فعال در این روستا و خانههایی که اصالت زرتشتیان را به رخ میکشد، اشاره کرد. مراکز بوم گردی اشاره شده به تازگی در این شهر بهرهبرداری شده که حال و هوای این روستا را بسیار تغییر داده است.

مردم این روستا به زبان فارسی به همراه گویش یزدی سخن میگویند. لازم به ذکر است که زبان دری نیز از رایجترین زبانهایی است که مردم این روستا توسط آن صحبت میکنند.

در این شهر قدیمی جشنهای بسیاری برگزار شده که همه آنها ریشهای در آیین زرتشتیان دارد وتقریباً همه مردم روستا در این جشنها شرکت می‌کنند. از آن جایی که این جشنها به هدف افزایش رسم بخشش و کمک به نیازمندان برگزار میشود، چه فقیر و چه غنی باید در این جشنها شرکت کنند.
از مهمترین این جشنها میتوان به گاهنبارها و سی روزه اشاره کرد. گاهنبارها ۶ جشن مختلف در ۶ زمان از سال هستند که از بهترین و جذابترین جشنهای زرتشتیان به حساب میآیند. دو جشن سده و جشن انار از جشنهایی هستند که همه ساله در این روستا برگزار می‌شوند. در ادامه به معرفی این جشن ها میپردازیم.

 

جشن سده در روستای مبارکه
جشن سده در روستای مبارکه

جشن سده در روستای مبارکه

این جشن در ۱۰ بهمن برگزار شده و مردم در پشت بامها و یا مکانهای عمومی آتش افروخته و در کنار آن به جشن و پاکوبی میپردازند. این جشن پس از نوروز از جشنهایی ملی در ایران محسوب میشود.
هدف از برگزاری این جشن افزایش همکاری مردم با هم به سبب جمعآوری هیزمها است. جشن سده تا چندین سال پیش در دشتی از روستای چم برگزار میشد ولی این روزها به صورت متمرکز برگزار نمیشود.

 

جشن انار در روستای مبارکه
جشن انار در روستای مبارکه

جشن انار در روستای مبارکه

در اواخر آبان که زمان برداشت انار است، در این روستا جشنی به نام جشن انار برگزار می‌شود که در آن زنان لباس محلی بر تن کرده و دف میزنند. انار چون میوهای بهشتی به حساب می آید در بین ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو در برخی از نقاط ایران در زمان برداشت انار به جشن و پایکوبی میپردازند. البته هدف دیگری که این جشن دنبال میکند دور هم جمع کردن مردم و دور کردن آنها از دغدغه های روزانه‌شان است.

 

سرو دوتای روستای مبارکه
سرو دوتای روستای مبارکه

سرو دوتا در روستای مبارکه

سرو دوتا که نام دیگر آن سرو دوقلو است از مهمترین جاذبههای گردشگری این شهر محسوب میشود. این سرو زیبا که در نزدیکی روستا وجود دارد قدمتی ۵۵۰۰ ساله داشته از این رو به یکی از زیباترین شاخصههای این روستا تبدیل شده است. در کنار این سرو باقی ماندههایی از یک آتشکده قدیمی نیز دیده میشود.

ارتفاع سرو اول ۱۵ متر بوده و قطری برابر با ۹.۴ متر دارد. در کنار آن سرو دوم ارتفاعی برابر ۱۵ متر و قطری برابر با ۸.۵۰ متر دارد.
سرو دوتا در ۲۵ آبان ۱۳۸۸ به عنوان یکی از میراث طبیعی شهرستان تفت در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

روستای مبارکه برای مسافران چه امکاناتی را در نظر گرفته است؟

همانطور که گفته شد این روستا دارای مراکز بومگردی است که به خوبی پذیرای مهمانان این شهر هستند. این مراکز دو خانه تاریخی هستند که با گذراندن زمان در آن زیبایی و اصالت معماری ایرانیان را حس میکنید.
از ویژگیهای ارزشمند این روستا طبیعت زیبایی آن است که با توجه به خشکسالیهای این چند ساله نیز زیبایی خود را از دست نداده است.
روستای مبارکه با این که یکی از زیباترین روستاهای قدیمی ایران است ولی هنوز در جذب گردشگر زیاد موفق نبوده اند و افراد زیادی این روستا را نمیشناسند. خوب است بازدید ازاین روستای زیبا را در بین مکانهای گردشگری خود در استان یزد مد نظر داشته باشید.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید