آیا ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت را میدانید ؟ حتما بخوانید!

درک ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت
درک ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت
خانه سلامت و پزشکی آیا ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت را میدانید ؟ حتما بخوانید!
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:0

درک ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت

آمارها به‌طور واضح و روشن نشان می‌دهند که بین بیماری‌های قلبی ؛ عروقی و دیابت ارتباط بسیار قوی وجود دارد.برای درک ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت ادامه این مطلب ازیزد نیوز را بخوانید.

آمار و گزارش ها

  • در میان افراد بالای ۶۵ سال که به دیابت مبتلا هستند، حداقل ۶۸ درصد براثر یکی از بیماری‌های قلبی و ۱۶ درصد براثر سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند.
  • دیابت یکی از هفت عاملِ خطرِ اصلی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی؛ عروقی است که قابل کنترل می‌باشد.

بیماری دیابت قابل کنترل است؛ اما حتی زمانی که میزان قند خون بیمار کاملاً تحت کنترل است، باز هم خطر بروز بیماری قلبی و سکته در بیمار بسیار زیاد است.

علت این موضوع این است که اغلب افراد مبتلا به دیابت خصوصا دیابت نوع دوم، دارای شرایط خاصی هستند که می‌تواند موجب ابتلا به بیماری قلبی شود. این موارد در ادامه آمده‌اند:

  • فشار خون
  • کلسترول غیرطبیعی خون و تریگلیسیرید بالا
  • چاقی
  • کمبود فعالیت فیزیکی
  • داشتن قند خون کنترل نشده و خارج از رنج نرمال
  • سیگار کشیدن

دیابت و قلب

طبق گفته انجمن قلب آمریکا ؛ اگر به دیابت مبتلا هستید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بیش از دو برابر دیگران است.

برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ ، بیماری های قلبی شایع ترین علت مرگ است.برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ؛ درک ارتباط بین دیابت و بیماری های قلبی اولین قدم برای پیشگیری است.

درک ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت
درک ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت

آیا دیابت باعث مشکلات قلبی می شود؟

سطح بالای گلوکز (قند) در خون مبتلایان به دیابت در نهایت می تواند به رگ های خونی و همچنین اعصاب کنترل کننده آنها آسیب برساند.

بافت های بدن به طور معمول از قند به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند که به عنوان نوعی گلیکوژن در کبد ذخیره می شود.

اگر مبتلا به دیابت هستید ، قند می تواند در جریان خون شما باقی بماند و از کبد به خون شما نشت کند ، که این عامل باعث آسیب های بعدی به رگ های خونی و اعصاب کنترل کننده آنها می شود .

یک شریان مسدود شده عروق کرونرمی تواند خون را از تأمین اکسیژن و مواد مغذی به قلب شما کاهش یا متوقف کند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر در طولانی مدت مبتلا به دیابت افزایش می یابد.

نظارت بر قند خون بخش مهمی از مدیریت صحیح دیابت است. مطابق دستورالعمل پزشک ؛ میزان قند خون خود را با یک دستگاه نظارت انجام دهید.

یک سابقه نوشتاری از سطح قند خون خود داشته باشید و آن را در زمان ملاقات بعدی به پزشک نشان دهید تا شما و پزشکتان بتوانید آنرا با هم مرور کنیم.

موارد زیر برخی عوامل اضافی دیگر است که در صورت ابتلا به دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل خطر بیماری قلبی در بین مبتلایان به دیابت است. این فشار روی قلب شما قرار می گیرد و به رگ های خونی شما آسیب می رساند. این امر شما را مستعد ابتلا به انواع عوارض می کند از جمله:

حمله قلبی

سکته

مشکلات کلیوی

مسائل بینایی

اگر هم دیابت و هم فشار خون بالا دارید ، حداقل دو برابر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نسبت به افراد فاقد دیابت را دارید.

درک ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت
درک ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت

ساده ترین روش برای کنترل فشارخون ، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم و در صورت لزوم مصرف داروهایی است که پزشک تجویز کرده است .

کلسترول بالا

مقادیر ضعیف چربیهای خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید در افراد مبتلا به دیابت شایع است. آنها همچنین می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهند.

کلسترول بیش از حد LDL (“بد”) و کلسترول HDL (“خوب”) کافی ممکن است باعث ایجاد پلاک چربی در رگ های خونی شما شود. این می تواند انسداد ایجاد کند و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

اگرچه در بسیاری از موارد ژنتیک بر کلسترول تأثیر می گذارد ، اما شما هنوز هم می توانید با انجام گزینه های زندگی سالم و حفظ روال منظم ورزش ، سطح آن را مدیریت و بهبود بخشید.

چاقی

افراد مبتلا به دیابت به احتمال زیاد دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند. هر دو بیماری عوامل خطر بیماری قلبی هستند.

چاقی تأثیر زیادی درایجاد موارد زیر را دارد :

فشار خون

قند خون

سطح کلسترول

کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

یکی از موثرترین راه های مدیریت وزن مشورت با یک متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه غذایی سالم است. ورزش منظم همچنین نقش مهمی در مدیریت وزن دارد.

شیوه زندگی کم تحرک

داشتن سبک زندگی بی تحرک می تواند به طور جدی عوامل خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و چاقی را افزایش دهد. منبع قابل اعتماد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که هر بزرگسال حداقل هفته ای ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​داشته باشد.

این ورزشها عبارتند از:

پیاده روی

دوچرخه سواری

رقصیدن

CDC همچنین توصیه می کند حداقل دو بار در هفته در روزهای غیر متوالی تمرینات ورزشی انجام دهید.

برای دریافت بهترین و مناسبترین نوع ورزش که برای سلامت و تناسب اندام شما مفید است با پزشک خود مشورت کنید .

سیگار کشیدن

اگر مبتلا به دیابت هستید و سیگار می کشید ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری است. هم دود سیگار و هم دیابت باعث ایجاد پلاک در سرخرگ ها می شود و همین امر باعث باریک شدن آنها می شود.

این می تواند منجر به عوارض مختلفی از سکته قلبی و سکته مغزی گرفته تا مشکلات پا شود. در موارد شدید ، مشکلات پا حتی می تواند منجر به قطع عضو شود.

به یاد داشته باشید که برای ترک سیگار خیلی دیر نیست. از پزشک خود بپرسید که کدام روش ترک سیگار ممکن است برای شما بهتر باشد.

علائم

علائم بیماری قلبی ممکن است بسته به شدت آن متفاوت باشد. برخی از افراد به هیچ وجه علائمی را تجربه نمی کنند. اینها برخی از رایج ترین علائم هستند :

فشار ، سفتی یا درد در قفسه سینه در پشت استخوان سینه که ممکن است در بازوها ، گردن یا پشت شما پخش شود

تنگی نفس

خستگی

احساس سرگیجه یا ضعف

رژیم غذایی

برای کمک به پیشگیری از بیماری های قلبی در صورت ابتلا به دیابت ، سعی کنید از رژیم های سالم قلب پیروی کنید ، که از جمله دیگر فواید آن می تواند به کاهش کلسترول و فشار خون شما کمک کند. نمونه هایی از غذاهای سالم قلب شامل موارد زیر است:

سبزیجات برگ مانند اسفناج و کلم

ماهی های آب سرد مانند ماهی قزل آلا و ساردین

بادام ، گردو و آجیل دیگر

غلات کامل و جو

در موارد زیر سعی کنید میزان مصرف خود را محدود کنید:

سدیم

قند

چربی ترانس

چربی های اشباع شده

همیشه سعی کنید گزینه های کم چربی را در فروشگاه های مواد غذایی یا رستوران ها انتخاب کنید.

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید