اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید!

اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید!
اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید!
خانه سلامت و پزشکی اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید!
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید

وقتی کارها پیش می رود ، احساس اعتماد به نفس آسان است. اما مشکلات ، ناکامی و انتقاد از خود و دیگران می تواند با عدم اعتماد به نفس شما روبرو شود. اگر احساس می کنید که از چالش ها ، تسلیم شدن راحت و یا حساس تر بودن نسبت به انتقادات به خودتان ؛  خودداری می کنید  ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید.

خوشبختانه ، روش هایی وجود دارد که می توانید با خودتان روبه رو شده و درک کنید تا دوباره احساس اعتماد به نفس نموده و در برابر مشکلات فوق العاده عمل نمایید . در ادامه این مطلب از یزدنیوز به برخی از این روش ها اشاره می شود .

اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید!
اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید!

علایم اعتماد به نفس پایین

۱ – شناخت از دست دادن اعتماد به نفس

مراقب افزایش حساسیت نسبت به انتقاد باشید. وقتی اعتماد به نفس خود را از دست می دهید ، حتی از کوچکترین انتقاد نیز می توانید ضربه بزرگی را احساس کنید.

در این مورد فکر کنید که که وقتی مردم برای شما ازچیزهای مهم و حیاتی می گویند ، چگونه واکنش نشان می دهید ، به خصوص هنگامی که انتقاد مربوط به نکاتی از زندگی شما باشد که خودتان نیز فکر می کنید ضعف اعتماد به نفس در آن زمینه را  دارید .

به عنوان مثال ، اگر شما یک نویسنده باشید ، ممکن است یک انتقاد و نظر کمی منفی از یک خواننده را داشته باشید  حتی اگر بیشتر خوانندگان کتاب شما ؛ از آن  آنها به خوبی نام برده و آن را مثبت بدانند .

در این حال چه این انتقادات درست باشد و یا نامعتبر ؛ ممکن است شما سریع به دفاع بپردازید یا آنرا به دل گرفته و کینه  را به قلب خود وارد کنید

۲ –  به دنبال واکنش های قوی تر در برابر شکست باشید.

شاید در گذشته ، پس از یک شکست شما به سرعت خود را آماده ی امتحانی دیگر می کردید  و تلاشی دوباره را انجام می داید که این می تواند نشانه ای از اعتماد به نفس باشد .اما وقتی اعتماد به نفس خود را از دست می دهید ، هر شکست می تواند مانند یک فاجعه باشد.

برای جلوگیری از این حالت  ؛  اگر دفعه دیگر موفقیت در کاری را کسب نکردید  ، متوقف شده  و به علل عدم موفقیت خود  فکر کنید  و چگونگی واکنش به ان را بررسی نمایید ممکن است از خود بپرسید که آیا آن را باید دقیق تر وسخت تر از گذشته انجام دهید.

شما ممکن است احساس شرم شدید داشته باشید یا هنگام ناکامی خود را سرزنش کنید.

اگر فکر می کنید که  اعتماد به نفس خود را از دست داده اید  ، بعد از اولین ناکامی احتمالی ؛ دوباره سعی کنید و روش های دیگری را امتحان کنید.

اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید!
اگر این نشانه ها را دارید شما اعتماد به نفس پایینی دارید!

۳ – ممکن است به محض شروع به کار و بروز مشکل ، سریع تسلیم شوید.

تعیین کنید که آیا از موقعیتهای چالش برانگیز جلوگیری می کنید. هنگامی که اعتماد به نفس خود را از دست می دهید ؛ ترس ازشکست ممکن است حتی درصورت اطمینان ازموفقیت ؛ شما را ازتلاش    بازدارد. درنظربگیرید که آیا ازوظایفی که احتمالاً درگذشته ازانجام  آنها برآمده اید ، جلوگیری می کنید.

به عنوان مثال ، ممکن است تصمیم بگیرید که یک قطعه جدید پیانو را یاد بگیرید ولی به جای تلاش برای یادگیری ؛ ترس از آن می تواند کار را برای شما مشکل کند حتی قبل از اینکه آن را امتحان کنید .

ممکن است شما بهانه هایی را برای تلاش نکردن کارها به وجود بیاورید ، مانند “این خیلی جالب به نظر نمی رسد” یا “این کار خیلی دور است و موارد مشابه دیگرکه می تواند نشانه هایی از عدم جدیت در انجام کار باشد

۴ – بررسی کنید که چقدر خوب و شخصی کار می کنید.

به این فکر کنید که آیا تلاش  شما کاهش یافته یا در فعالیت  کمتری شرکت کرده اید . ویا اینکه در زمان سختی چقدر در کنار عزیزان و خانواده خود بوده اید .

از دست دادن اعتماد به نفس می تواند در انجام کارها و تلاش بیشتر شما تاثیر منفی داشته باشد و این به نوبه خود انجام کارهایی را که باید انجام دهید را  سخت تر می کند.

به عنوان مثال ، ممکن است شما امتیازاتی از جمله شرکت در کلاس های مختلف از ترس اینکه ممکن است از شما سئوالاتی شود و یا وارد یک بحث شوید را از دست بدهید .

به یاد داشته باشید که  عدم اطمینان بر توانایی شما درموفقیت مؤثر است  و می تواند اعتماد به نفس شما حتی بیشتراز قبل  تخریب نماید.

۵ – از دست دادن علاقه به معاشرت را بررسی کنید.

از بین رفتن اعتماد به نفس ممکن است زندگی با اطرافیان و دوستان شما را دشوارتر کند. به این نکته توجه کنید که آیا  کمتر علاقه مند به گذراندن وقت با دوستان یا ملاقات با افراد جدید هستید ویا  حتی برای دیدن و ملاقات با دوستان و نسبت به گذشته اشتیاقی دارید اگر اینگونه از معاشرت دوری کنید اطمینان داشته باشید تخریب بیشتری در اعتماد به نفس را تجربه خواهید کرد .

به عنوان مثال ، ممکن است دعوت از رویدادها را رد کنید ، از تماس با بهترین دوست خود خودداری کنید و یا حتی از دیدار با مهمانانی که به منزل شما آمده اند دوری کنید . به یاد داشته باشید اعتماد به نفس می تواند زندگی را برای شما جذاب و مهیج نموده و عدم آن می تواند زندگی دشواری را به همراه داشته باشد .



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید