زیارتگاه چک چک (پیر سبز) ؛ زیارتگاه زرتشتیان اردکان

زیارتگاه چک چک
خانه دیدنی های یزد زیارتگاه چک چک (پیر سبز) ؛ زیارتگاه زرتشتیان اردکان
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0
اطلاعات تکمیلی زیارتگاه چک چک
شهر : اردکان
آدرس : ۳۷ کیلومتری اردکان، کوه چک چک
نوع جاذبه گردشگری : مذهبی
ساعت بازدید : از ساعت ۷ تا ۱۹
روز بازدید : همه روزه حتی ایام تاسوعا و عاشورا
هزینه بلیط گردشگران ایرانی : ۲۰۰۰ تومان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : ۱۰۰,۰۰۰ IRR

 

زیارتگاه چک چک، زیارتگاهی در دل کوه. با یزدنیوز همراه باشید.

نمایی از زیارتگاه چک چک

به منظور احترام به این مکان مقدس، کفش خود را درآورده و کلاه بر سر می گذاریم.

در داخل زیارتگاه، تنه درخت کهنسال چنار قرار دارد و تصاویری از بزرگان دین زرتشت که زینت بخش این محوطه کوچک هستند، به چشم می خورند. کف زیارتگاه پیر سبز از سنگ مرمر پوشیده شده و از سقف آن، قطرات آب چکه چکه می کند که احتمال دارد نامگذاری این محل همین صدای چک چک آب باشد. در کف زیارتگاه ظرف هایی تعبیه شده است تا قطرات آب جمع شده و بخشی را برای تبرک به بازدیدکنندگان بدهند و بخشی را مصرف کنند.

چک چک ( زیارتگاه پیرسبز )

چند شعله شمع بطور دائم در زیارتگاه روشن است و محلی برای سوزاندن عود یا چوب مقدس وجود دارد.
در کنار زیارتگاه، تعدادی اتاق قرار دارد که برای اسکان و پذیرایی از زائران ساخته شده و دارای امکانات رفاهی همچون برق و آب آشامیدنی است.

بزرگداشت پیر سبز ، یکی از آیین های زرتشتی

هر ساله ازتاریخ ۲۴ تا ۲۸ خرداد ماه شمسی (برابر با روز اشتاد تا انارام در خرداد ماه باستانی تقویم دینی زرتشتیان ایران) به مدت پنج شبانه روز به طور پیوسته، تعداد زیادی از زرتشتیان ایران و دیگر کشورهای جهان در زیارتگاه پیر سبز (پیرانگاه) حضور می یابند. این مراسم به منظور بزرگداشت صاحب پیر که طبق روایت و داستانی نقل شده از زرتشتیان، یکی از شاهدخت های دوران موبدشاهی زمان ساسانیان (احتمالا دختر یزد گرد سوم) به نام نیک بانو که خواهر شهربانو همسر امام حسین (ع) می باشد، برگزار می شود. نیک بانو پس ازسقوط مداین به دست اعراب (تازیان)، برای حفظ  پاکدامنی خویش به اطراف و اکناف ایران آواره گردید و به این منطقه پناهنده شد.

چک چک ( زیارتگاه پیرسبز )

چک چک ، محل گردهمایی زرتشتیان از سراسر دنیا

شایان ذکر است در این پنج روز که به علت کمبود محل اقامت و اسکان ورود آن ویژه و اختصاص به زرتشتیان دارد، جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفراز طوایف و تیره های مختلف زرتشتیان ایران و دیگر کشورها، در زیارتگاه پیر سبز گرد هم می آیند. در دامنه کوه هرکدام از این طوایف زرتشتی برای آسایش و اسکان عمارتی ساخته اند و به طور خانوادگی ، قبیله ای و دوستانه در کنار هم اسکان می یابند. در حقیقت اجتماع زرتشتیان برای زیارت پیرسبز به مدت پنج شبانه روز، یک نوع گردهمائی سالانه اجتماعی، دینی و فرهنگی زرتشتی است که در دامان طبیعت بکر، با فراهم کردن محیطی خودمانی و اجرای برنامه های توام با شادی و سرور و اجرای مراسم متنوع فرهنگی، دینی و آئینی متعلق به دین زردشت، به پرورش روح و جسم خود می پردازند .

دراین پنج روز گردهمائی، زرتشتیان در مورد مسائل و مشکلات اجتماعی روزشان به بحث و گفتگو می پردازند و چاره اندیشی می کنند. کرامات پیرسبز بر سر زبان مردم است و بسیاری از زرتشتیان به جز این پنج روز دردیگر روزهای سال به منظور برآوردن نذر و نیازهایشان به این مکان مقدس می آیند و ضمن زیارت پیر و گزاردن نماز و عبادت، برای برگزاری مراسم جَشَن خوانی ، گهنبار ، نامزدی ، عروسی و سدره پوشی فرزندانشان نیز، در این مکان مقدس حضور پیدا می کنند.

زیارتگاه چک چک در ۳۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اردکان کنارچشمه، واقع در بلندای کوه چک چک دربخش مرکزی شهرستان اردکان قرار دارد.

 

منبع : رادینا



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید