عمارت و باغ صدری تفت ؛ از بناهای دیدنی شهر تفت در استان یزد

باغ صدری تفت
خانه دیدنی های یزد عمارت و باغ صدری تفت ؛ از بناهای دیدنی شهر تفت در...
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0
اطلاعات تکمیلی شهر یزد
شهر : تفت
آدرس : تفت، خیابان امام خمینی (ره)، محله گلابدان
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی
ساعت بازدید : از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۵ و از ساعت ۱۹ تا ۲۳ شب
روز بازدید : همه روزه به جز ایام تاسوعا و عاشورا
هزینه بلیط گردشگران ایرانی : رایگان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : ۲۰,۰۰۰ IRR

 

یزدنیزوز : باغ صدری تفت به فرمان “صدرالعلماء” از حکام دوران زندیه با مساحت ۱۳ هزار متر مربع ساخته شده است.

باغ صدری یا باغ نمیر  ؟

مردم تفت، باغ صدری را باغ نمیر تفتی می نامند زیرا روزگاری ارباب نمیر تفتی، یکی از زردشتیان و شکسته بندهای بنام و مشهور شهر یزد، در این باغ زندگی می کرد.

باغ صدری تفت

باغ صدری صاحب بلندترین بادگیر تفت است

عمارت تابستان نشین این باغ دارای یک تالار بزرگ به ابعاد ۱۲×۱۰ متر است که قسمت بالای تالار با طاق نماهای محرابی تزیین شده است.
بلندترین بادگیر تفت، بر روی عمارت باغ صدری تفت ساخته شده است. این بادگیر دو طبقه است و وظیفه تهویه هوا را این بادگیر بلند بر عهده داشته است. ارتفاع ساختمان اصلی باغ صدری تفت با احتساب بادگیر ۲۲.۵ متر است و از جمله ویژگی ها جالب آن داشتن یک تالار با دهنه ۱۲.۵ متری است.

باغ صدری تفت

باغ نمیر تفت نمونه یک باغ ایرانی

جلوی این عمارت تابستان نشین حوض سنگی با وسعت ۵۰۰ متر مربع قرار دارد که دارای ۹۵ فواره بوده است. این فواره ها با «آب کوهی» – آبی که از کوه سرازیر می‌شد- همانند باغ فین کاشان و دیگر باغ های ایرانی، بدون هیچ پمپ و قدرت برقی کار می‌کردند.
از کنار حوض این باغ که عبور کنیم به قسمت زمستان نشین این بنا می رسیم. همان قسمتی که آسیاب آبی هم روزگاری آرد اهالی خانه را تأمین می کرده است.

باغ صدری تفت

داستان باغ صدری

خانواده ارباب نمیر وضع مالی متوسطی داشتند و پدر خانواده در این باغ، که متعلق به “صدرالعلماء” حاکم تفت بود باغبانی می کرد. ارباب نمیر پس از کار در بمبئی و جمع آوری اندوخته ای، به تفت باز می گردد و این باغ را به قیمت پنج هزار تومان از صدرالعلماء خریداری می کند. ارباب نمیر پس از ازدواج با یک دختر تفتی، صاحب ۱۱ فرزند می شود. شش فرزند در خردسالی از دنیا می روند و تا زمانی که تنها دختر خانواده خورشید بانو زنده بود آن ها در خانه ای در محله گلابدان زندگی می کردند. پس از مرگ وی خانواده ارباب تفتی به باغ صدری نقل مکان می کنند و آن جا را مورد مرمت و بازسازی قرار می دهند.

این باغ در سال ۱۳۷۹ با شماره ۲۸۹۸ در  آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید