طالبی؛ خواص شگفت انگیز طالبی برای جلوگیری از سرطان و حفظ سلامت بدن

خواص طالبی
خواص طالبی
خانه سلامت و پزشکی طالبی؛ خواص شگفت انگیز طالبی برای جلوگیری از سرطان و حفظ سلامت...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:1

طالبی (Melon) میوه‌ای دایره‌ای شکل دارای پوست و گوشت سبز کم‌رنگ هست. طالبی همانند هندوانه میوه‌ای با مقدار آب زیاد است. خوردن این میوه در روزهایی که آفتاب سوزان و هوا به ‌شدت گرم است، به ‌شدت دل‌چسب است. طالبی بهترین میوه برای جبران کمبود آب بدن به ‌حساب می‌آید. این میوه دارای مزایای فراوانی به‌ خصوص برای سلامتی بدن دارد. اخیراً مواد موجود در طالبی به‌عنوان درمانی برای سرطان و حملات قلبی شناخته ‌شده اند.

خواص طالبی
خواص طالبی

 

در ادامه این مطلب از یزدنیوز به بررسی خواص طالبی برای بدن خواهیم پرداخت.

خواص طالبی برای ضد پیری

کلاژن ماده ایست که بدن برای مراقبت از پوست و سرعت بخشیدن به فرایند التیام به آن نیاز دارد. این ماده از بدن ما در برابر فرایند پیری زوددرس محافظت می‌کند. این ماده مفید درون تکه‌های طالبی یافت می‌شود. لذا مصرف این میوه مانع از پیری زودرس می‌شود و به شما کمک می‌کند که جوان‌تر به نظر برسید.

طالبی راه‌حلی مناسب برای رژیم غذایی

طالبی حاوی 90 درصد آب است که این حجم از آب مانع از گلودرد می‌شود. همچنین میزان کالری، چربی و کلسترول موجود در این میوه بسیار کم است؛ لذا اگر شما دارای رژیم غذایی هستید، مصرف این میوه برای شما مناسب است.

طالبی میوه ای برای ضد سرطان

طالبی هم مانند دیگر میوه‌های تازه دارای خاصیت ضد سرطان است. طالبی به علت دارا بودن کاروتنوئید از شما در برابر ابتلا به سرطان محافظت می‌کند. کاروتنوئید یک رنگ‌دانه‌ی طبیعی است که درون میوه‌ها و سبزیجات قرارداد. از آنجایی ‌که این میوه دارای مقدار زیادی کاروتنوئید است، لذا مانع از سرطان‌هایی مانند سرطان ریه و سینه می‌شود.

فواید طالبی برای جلوگیری از حمله قلبی

آدنوزین موجود در این میوه نه ‌تنها شما را از ابتلا به سرطان حفظ می‌کند، بلکه از رسوبات خون که منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شوند، جلوگیری می‌کند. آدنوزین می‌تواند در خنثی‌سازی سلول‌های خونی به شما کمک کرده و باعث کاهش خطر سکته و حملات قلبی شود.

مزایای طالبی برای چشمی سالم

کاروتن-بتا ماده‌ای بسیار مفید برای افزایش بینایی و حفظ سلامت چشم است و طالبی سرشار از این ماده است. کاروتن-بیتا به ویتامین A تبدیل می‌شود و بدن برای بهبود عملکرد چشم به‌ویژه در شرایط کم‌نور از آن استفاده می‌کند.

خواص طالبی در جلوگیری از ناتوانی جنسی

بر اساس تحقیقات متعددی در انگلستان، طالبی شامل اسید آمینه‌ای به نام سیترولین است که می‌تواند آرژنین تولید کند. آرژینین برای روان کردن جریان خون به ارگان جنسی مفید است. آرژینین به‌ عنوان محرک عمل می‌کند که می‌تواند باعث روان‌سازی عروق خونی شود؛ بنابراین شما می‌توانید از اختلال نعوظ که به‌عنوان ناتوانی جنسی شناخته می‌شود، جلوگیری کنید.

مزایا و خواص طالبی در جلوگیری از دیابت

دیابت به علت مصرف غذاهای چرب و شیرین رخ می‌دهد. دیابت یک بیماری ژنتیکی است. اگرچه دیابت به‌طور گسترده به‌عنوان بیماری ژنتیکی شناخته‌ شده است، اما به این معنی نیست که شما در برابر این بیماری آسیب‌پذیر نیستید. محتوای شکر و آب درون این میوه می‌تواند به شما در تنظیم میزان مواد خطرناک غذایی که می‌خورید کمک کند. طالبی نیز دارای کالری زیادی است که می‌تواند شمارا سیر کند و مانع از گرسنگی شود.

خواص و فواید طالبی در روان‌سازی دستگاه گوارش

طالبی نه‌تنها در ویتامینها بلکه در آب و فیبر نیز غنی است. آب و فیبر موجود در طالبی دلیل انتخاب این میوه به‌ عنوان بهترین دسر است. طالبی همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا سیستم گوارش خود را روان کنید. بنابراین، برای کسانی که مشکلات هضم مانند اسهال و یبوست دارند، این خبر خوبی است. شما می‌توانید این میوه را به‌طور مستقیم خورده و یا می‌توانید آن را به‌صورت یک آبمیوه خانگی تازه درست کرده و میل نمایید.

فواید و مزایای طالبی برای زیبایی

طالبی می‌تواند به شما به‌خصوص خانم‌ها برای به دست آوردن زیبایی کمک کند. با توجه به مقدار بالای آب موجود در طالبی، مصرف روزانه این میوه به‌طور طبیعی پوست شمارا روشن می‌کند. شما می‌توانید این میوه را به‌طور مستقیم بخورید یا می‌توانید آن را به‌صورت یک آبمیوه خانگی تازه، شیرینی و سایر فراورده‌های آن درآورده و مصرف نمایید.

فواید، خواص و مزایای طالبی در درمان دل‌درد

دل‌درد معمولاً ناشی از مواد غذایی است که مصرف می‌کنیم. طالبی به علت دارا بودن مقدار زیاد آب تا 90 درصد می‌تواند باعث التیام دل‌درد شما شود. طالبی برای آرام کردن دل‌درد و مشکلات گوارشی بسیار مفید است. بنابراین، اگر شما در معرض این مشکل هستید، مصرف این میوه به شما پیشنهاد می‌شود.

مزیت طالبی برای محافظت از کلیه

محتوای دیورتیک درون طالبی باعث می‌شود که شما به‌راحتی احساس دفع ادرار کنید. این کار به کلیه شما برای آزادسازی آب باقی‌مانده در داخل بدن کمک خواهد کرد. اگر مشکل کلیه دارید، سعی کنید مخلوطی از طالبی و آب‌لیمو را تهیه و هرروز صبح بخورید تا کلیه‌ای سالم داشته باشید.

فایده طالبی برای کاهش حالت تهوع

طالبی می‌تواند به زنان باردار در طول سه‌ماهه اول بارداریشان کمک کند که احساس راحت‌تری داشته باشند. به دلیل روند رشد هورمون‌های طبیعی برای حفظ جنین، بدن زن باردار به‌آرامی تغییر می‌کند. بنابراین، زنان باردار معمولاً هرروز صبح حالت تهوع دارند. به زنان باردار پیشنهاد می‌شود که برای بهبود حالشان هرروز صبح چندتکه طالبی بخورند. بنابراین، طالبی می‌تواند به زنان باردار برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

خاصیت طالبی برای جلوگیری از کم‌آبی

طالبی منبعی سرشاری از آب است و طعم و مزه‌ای واقعاً تازه دارد. زن باردار برای حمایت از روند تغییر متابولیسم در داخل بدن نیاز به مقدار کافی آب دارد. اکثر زنان باردار در طول سه‌ماهه اول، به علت کمبود مایع بدن، دچار کمبود آب می‌شوند. آب سالم موجود در طالبی می‌تواند جایگزینی مناسب باشد و مانع از کمبود آب شود.

ویژگی طالبی در جلوگیری از یبوست

یبوست یکی از اختلالات حاملگی است و معمولاً در سه‌ماهه اول اتفاق می‌افتد. ازآنجایی‌که روند سیستم هضم سریع‌تر از حد معمول است، زن باردار دچار یبوست می‌شود. فیبر طبیعی داخل طالبی می‌تواند به زنان باردار برای جلوگیری از یبوست کمک کند. فیبر طالبی نیز به روند جذب کمک کرده و باعث می‌شود تا مواد مغذی در داخل بدن زنان باردار کاملاً جذب شود.

ارزش غذایی طالبی

در هر 100 گرم از طالبی:

انرژی: 33 کالری
کربوهیدارت: 8/14 گرم
چربی: 5/0 گرم
پروتئین: 55/1 گرم
ویتامین A: 706/5 میلی گرم
پتاسیم: 9/546 میلی گرم
کلسیم: 15 میلی‌گرم
ویتامین C: 7/74 میلی گرم

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز آلو



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید