آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟حتما این مطلب را بخونید!

آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟
آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟
خانه سلامت و پزشکی آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟حتما این مطلب را بخونید!
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟

کاهو (Lactuva sativa) : یک گیاه سالانه است که ابتدا توسط مصریان کشت شد وقرن هاست که در یونان از خواص بی نظیر کاهو برای معالجه بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

برخی افراد تصور می‌کنند کاهو نوعی سبزی است که تنها برای تهیه سالاد کاربرد دارد و حاوی هیچ گونه ماده مغذی نیست، اما این سبزی برگ سبز ،منبع عالی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های اساسی است وسرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین‌هاست.

همچنین این سبزی دارای مقدار کمی کربوهیدرات و قند است و میزان آب موجود در آن بالاست که اغلب در سالادها ، ساندویچ ها ، سوپ ها استفاده می شود.

کاهو یک منبع غنی از ویتامین های K و A است و دارای چندین مزیت چشمگیر در سلامتی است. این فواید ممکن است در کنترل التهاب ، کاهش وزن بدن ، ارتقاء سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک کند.

اما موارد بیشتری برای کاهو وجود دارد که باید بدانید. در این مقاله از یزد نیوز،با این خواص بیشتر آشنا شوید.

آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟
آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟

فواید کاهو چیست؟

کاهو به ویژه از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و سایر مواد مغذی مانند ویتامین های A و K و پتاسیم سرشار است. این گیاه سبزیجات برگ دار به مبارزه با التهاب و سایر بیماری های مرتبط مانند دیابت و سرطان کمک می کند.

این مزایا فقط درصورتی که از انواع کاهو استفاده کنید ، بهتر می شود زیرا همه کاهوها دارای خواص یکسانی نیستند . هرچه کاهو تیره تر باشد ، ماده مغذی آن نیز بیشتر است.

۱ –  ممکن است با التهاب مبارزه کند

برخی پروتئین های موجود در کاهو (یا کاهو رامین) مانند لیپوکسیژناز به کنترل التهاب کمک می کند. این موضوع در یک مطالعه ایرانی ثابت شده است.

طبق این مطالعه از کاهو در طب سنتی برای تسکین التهاب و پوکی استخوان (درد در استخوان) استفاده شده است. ویتامین های A ، E و K موجود در کاهو ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند.

شما معمولاً می توانید به طور مرتب دو فنجان سبزیجات برگ خام را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سایر سبزیجات سرشار از ویتامین K شامل کلم ، کلم بروکلی ، اسفناج و کلم است. کاهو هر چه تیره تر باشد ، آنتی اکسیدان بیشتری دارد و بهتر می تواند با التهاب مبارزه کند.

۲ –  ممکن است به کاهش وزن کمک کند

یکی از دلایل عمده کاهو که می تواند یک ماده غذایی ایده آل برای کاهش وزن باشد ،میزان کالری آن است. یک وعده کاهو فقط ۵ کالری دارد.  علاوه بر این ، کاهو کمک می کند تا شکاف ریز مغذی را که در رژیم غذایی کم کالری حاصل می شود ، جبران نماید.

کاهو همچنین از نظر چگالی انرژی کم است. این امر به ویژه در مورد کاهو رامین که ۹۵٪ آب دارد و در هر فنجان ۱ گرم فیبر ارائه می شود صادق است. فیبر شما را کامل نگه می دارد و گرسنگی را متوقف می کند. گونه های تیره تر مانند کاهو رامین ماده مغذی بالاتری دارند.

کاهو نیز از نظر چربی بسیار کم است. اضافه کردن یک برگ بزرگ کاهو رومینا به ناهار می تواند ایده خوبی باشد.

۳-  ممکن است سلامت مغز را ارتقا بخشد

موارد شدید آسیب مغزی می تواند منجر به مرگ سلولهای عصبی شده و منجر به بیماریهای شدید مغزی مانند آلزایمر شود. طبق مطالعات متعدد ؛ عصاره کاهو  این مرگ سلولی عصبی را به دلیل نقش آن در GSD یا محرومیت از گلوکز / سرم کنترل کرده بود .

کاهو همچنین سرشار از نیترات رژیم غذایی است. این ترکیب به اکسید نیتریک در بدن تبدیل می شود ، که یک مولکول سیگنال دهی سلولی است که عملکرد اندوتلیال را تقویت می کند.

کاهش عملکرد اندوتلیال به کاهش شناختی و سایر اختلالات عصبی مرتبط با پیری کمک می کند همچنین مصرف کاهو می تواند این سرعت  را کاهش دهد.

آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟
آیا می دانید خواص بی نظیر کاهو چیست؟

۴- ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

کاهورومین منبع خوبی از فولات و ویتامین B است که هموسیستئین را به متیونین تبدیل می کند. هموسیستئین بدون انسداد می تواند به رگ های خونی صدمه بزند و منجر به تجمع پلاک شود و از این طریق به قلب آسیب برساند.

کاهو همچنین منبع غنی از ویتامین C است که باعث کاهش سفتی شریانی و کمک به درمان بیماری های قلبی عروقی می کند. این ممکن است شریانها را تقویت کرده و حتی از حملات قلبی نیز جلوگیری کند. از جمله دو وعده کاهو رومینو در رژیم غذایی شما می تواند قلب شما را سالم نگه دارد.

کاهو همچنین حاوی پتاسیم است که باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود. مصرف کاهو همچنین می تواند HDL (کلسترول خوب) را افزایش داده و سطح LDL را کاهش دهد .

طبق مطالعه دیگری مصرف کاهو نیز با بهبود متابولیسم کلسترول همراه است. همچنین باعث افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در بدن می شود. مصرف منظم کاهو می تواند از بیماری های قلبی عروقی محافظت کند

۵- ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

مصرف کاهو با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده ارتباط دارد ، به خصوص در مناطقی از ژاپن که در آن سبزی به طور مرتب مصرف می شود مورد بررسی قرار گرفته و نتایج خوبی نیز کسب شده است .

کاهو یک سبزی غیر نشاسته ای است. یکی از گزارش های صندوق جهانی تحقیقات سرطان نشان می دهد که سبزیجات غیر نشاسته ای می توانند از چندین نوع سرطان از جمله دهان ، گلو ، مری و معده محافظت کند.

همچنین مطالعه دیگری در ژاپن روی افراد سیگاری با سرطان ریه انجام شد. یافته ها نشان داد که مصرف کاهو می تواند اثرات محافظتی داشته باشد .

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید