آیا با دود کردن اسپند ، خانه ضد عفونی می شود؟

آیا با دود کردن اسپند ، خانه را ضد عفونی می شود؟
آیا با دود کردن اسپند ، خانه را ضد عفونی می شود؟
خانه سلامت و پزشکی آیا با دود کردن اسپند ، خانه ضد عفونی می شود؟
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0

با دود کردن اسپند ، خانه را ضد عفونی کنید

بعضی از افراد معتقدند که یکی از راه های از بین بردن آلودگی های خانه ، اسپند دود کردن است که از گذشته های دور ّبا انجام اینکار در خانه هایی که مریض وجود داشت، سعی در دور کردن آلودگی های خانه و در واقع ضد عفونی نمودن محیط را داشتند.اما آیا این کار واقعا مفید است؟در ادامه این مطلب از یزد نیوز بخوانید.

آیا اسپند ضد عفونی کننده است؟

در واقع این مساله صرفا یک خرافه است که باید به صورت علمی و آگاهانه با آن برخورد کرد. جنبه تصفیه‌کنندگی و میکروب‌زدایی دود کردن اسفند نیز که گاهی از آن صحبت می‌شود، پایه علمی ندارد و توسط متخصصان توصیه نمی‌شود

متاسفانه این موضوع نه تنها در میان عوام، بلکه گاهی در سطوح بالاتر و در رسانه‌ها نیز عنوان می‌شود و حتی در صدا و سیما هم خیلی از این قبیل مسایل مطرح می‌شود که جنبه ژورنالیستی و غیرعلمی دارند و دست‌اندرکاران این حوزه‌ها باید توجه داشته باشند که اگر آموزش صحیح در این خصوص انجام نمی‌دهند، لااقل بدآموزی نیز نکنند.

اسفند با ایجاد دود غلیظ در هنگام سوختن، باعث می‌شود که نایژه‌های فرد مستعد آلرژی و آسم، به‌سرعت واکنش‌‌ نشان دهند و با ایجاد اسپاسم و انقباض، موجب تشدید علایم آسم شوند.

باتوجه به این نکته که دود کردن اسفند در میان ایرانیان به‌صورت یک رسم معمول درآمده است،اما برای کاربردهایی مانند سم زدایی و ضد عفونی موثر نیست.

علاوه بر افرادی که مبتلا به آلرژی‌های تنفسی و آسم هستند، افرادی نیز وجود دارند که زمینه ژنتیکی آسم دارند و به اصطلاح آتوپیک هستند و دود اسفند می‌تواند دستگاه تنفسی این افراد را نیز تحریک کند و موجب بروز علایم آسم در آنها شود. دود اسفند در صورت استفاده مکرر حتی در افرادی که زمینه ژنتیکی آسم ندارند نیز می‌تواند موجب حساس شدن ریه‌ها و بروز علایم آسم شود.

ضد عفونی نودن خانه به روش های علمی

اگر می خواخید خانه ای پاکیزه و ضدعفونی شده داشته باشید بهتر است با روش های علمی و اثبات شده این کار را انجام دهید.یکی از بهترین روش ها استفاده از اسپری های ضد عفونی کننده و یا الکل می باشد.شما می توانید با تهیه این مواد از داروخانه ها از ضد عفونی کردن خانه خود مطمئن باشید و در محیطی پاکیزه زندگی نمایید.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید