شکلات تلخ؛ 7 خاصیت شگفت انگیز شکلات تلخ برای سلامتی ، پوست و مو

خانه سلامت و پزشکی شکلات تلخ؛ 7 خاصیت شگفت انگیز شکلات تلخ برای سلامتی ، پوست...
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:1

شکلات یکی از خوراکی های محبوب اکثریت مردم است. ​​امریکایی ها تقریبا 12 پوند شکلات در هر سال مصرف می کنند و بیش از 75 میلیارد دلار نسالانه در سراسر جهان برای شکلات مصرف می شود.

به همین دلیل است که می خواهم به شما کمک کنم انتخاب هوشمندانه و سالمی داشته باشید. با انتخاب شکلات تلخ میتوانید با خیال آسوده از خوردن این خوراکی خوشمزه لذت ببرید زیرا شکلات تلخ به دلیل خواص زیادش به بهبود سلامت بدن شما نیز کمک میکند.

در ادامه این مطلب از یزدنیوز به بررسی خواص این ماده خوشمزه خواهیم پرداخت.

خواص شکلات تلخ
خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ چیست؟

شکلات ها انواع مختلفی دارند که حتما شما قبلا همه آنها را امتحان کرده اید. اکثر مردم شکلات را به سه دسته تقسیم می کنند: شکلات سفید، شکلات شیری و شکلات تلخ. توافق عمومی بر این است که شکلات تلخ معمولا حاوی 70 تا 99 درصد کاکائو خالص است. بعضی تا میزان 60 درصد کاکائو را نیز جز دسته شکلات تلخ محسوب میکنند.

تاریخچه شکلات

ریشه کاکائو مربوط به آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است و قدمت کشت آن حداقل به 3000 سال پیش برمیگردد. مدارک باستان شناسی نیز نشان میدهد که کشت و استفاده خوراکی از آن در هندوراس به 1100 سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد.
روز جهانی شکلات هر سال در روز 7 جولای در سرتاسر دنیا جشن گرفته می‌شود. اولین بار در سال 1550 در چنین روزی ، شکلات در اروپا به جهان معرفی شد و به همین جهت به عنوان « روز جهانی شکلات » معروف شده‌است.

خواص شکلات تلخ برای سلامتی

1. محفاظت در برابر رادیکال های آزاد

یکی از مزایای شکلات تلخ، توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد ترکیبات نامتعادل ایجاد شده توسط فرآیندهای سلولی در بدن هستند که موجب انواع بیماری های خطرناک میشوند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که رادیکال های آزاد را خنثی کرده و بدن را از آسیب حفظ می کنند.
دو گروه از آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ فلاونوئیدها و پلی فنل ها هستند. در واقع شکلات تلخ دارای بالاترین مقدار پلی فنول ها و فلاونوئیدها است که بیشتر از اکثر مواد غذایی است.

2. پیشگیری از سرطان

همانطور که گفتیم شکلات تلخ سرشار از است. همین موضوع باعث شده تا شکلات تلخ در پیشگیری از سرطان نقش به سزایی داشته باشد.

3. بهبود سلامت قلب

فلاونول های موجود در شکلات تلخ باعث کاهش فشار خون شده و باعث بهبود جریان خون در قلب و مغز شده و بر سلامت قلب تاثیر زیادی دارد. شکلات تلخ همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به لخته شدن خون و سکته های مغزی می شود.

4. کاهش کلسترول

مطالعات نشان داده است پلی فنول های موجود در شکلات تلخ در کنترل کلسترول خون دخیل است. مصرف شکلات تلخ باعث افزایش HDL (کلسترول خوب) و کاهش LDL (کلسترول بد) می شود.

5. بهبود عملکرد مغز

مطالعات نشان داده است که شکلات تلخ باعث افزایش تمرکز و حافظه میشود و همچنین عملکرد شناختی مغز را در سالمندان بهبود میبخشد. همچنین با افزایش جریان خون به ماده خاکستری مغزی مرتبط است و از بیماری های التهابی و سکته مغزی جلوگیری میکند.

6. کاهش فشار خون و قند خون

دانشمندان با تحقیقاتی که انجام داده اند دریافتند که شکلات تلخ نه تنها باعث کاهش فشار خون دیابتی هایی که مشکل فشار خون دارند میشود، بلکه به کاهش قند خون ناشتا نیز کمک می کند.

7. بهبود دهنده سلامت چشم

داشنمندان در تحقیقات بالینی که انجام دادند متوجه شدند که کنتراست و شدت بینایی دو ساعت بعد از خوردن یک تکه شکلات تلخ در مقایسه با قبل از مصرف شکلات افزایش می یابد.

هشدار

شکلات تلخ حاوی مقادیر قابل توجهی از کافئین است. عوارض جانبی کافئین می تواند شامل عصبانیت، افزایش ادرار، بی خوابی و ضربان قلب بالا باشد.
مصرف بیش از حد شکلات تلخ و یا حساسیت نسبت به آن همچنین می تواند باعث موارد زیر شود:

آکنه
واکنش های پوستی آلرژیک
نفخ
کولیک در نوزادان
یبوست
کاهش تراکم استخوان
پوسیدگی دندان
اگزما
سردرد
افزایش سطح انسولین
ریتم قلب نامنظم
سندرم روده تحریک پذیر
آسیب کلیوی
میگرن
تهوع و استفراغ
ضعف اعصاب
اختلالات خواب
ناراحتی معده
افزایش وزن

ارزش غذایی شکلات تلخ

مواد مغذی موجود در یک اونس شکلات تلخ به شرح زیر است:

کالری: 168
کربوهیدرات: 12.8 گرم
پروتئین: 2.2 گرم
چربی: 12 گرم
فیبر: 3.1 گرم
منگنز: 0.5 میلی گرم
مس: 0.5 میلی گرم
آهن: 3.3 میلی گرم
منیزیم: 63.8 میلی گرم
فسفر: 86.2 میلی گرم
پتاسیم: 200 میلی گرم
روی: 0.9 میلی گرم
ویتامین کا: 2 میکروگرم
سلنیوم: 1.9 میکروگرم
کلسیم: 20.4 میلی گرم

در ادامه بخوانید: خواص آلبالو



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید