آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید ( اقتصاد و راه های ارتباطی )

آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید
آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید
خانه یزد شناسی آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید ( اقتصاد و راه های...
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

اقتصاد یزد

اقتصاد یزد
اقتصاد یزد

استان یزد از دیر باز منطقه‌ای صنعتی بوده و صنایع آن به دو صورت صنعتی و دستی رواج داشته است. فرش‌بافی، چاقوسازی، سبدبافی، سنگ تراشی، پارچه‌بافی، زیلو بافی، سرامیک، سفال سازی، کرباس بافی، طلا و نقره‌کاری از صنایع دستی یزد هستند.

این استان از نظر صنایع کارخانه‌ای اکنون دارای کارخانه‌های تولیدی بزرگ و کوچک است.

علاوه بر کارگاه‌های کوچک نساجی و شیرینی‌سازی که شمار آن‌ها بسیار است، ده‌ها واحد تولیدی دیگر وجود دارد که در رشته‌های گوناگون فعالیت می‌کنند.

صنایع ماشینی ریسندگی و بافندگی از سال ۱۳۱۲ هجری شمسی، در استان یزد پدید آمد.

اساس این دگرگونی وجود صدها کارگاه سنتی بافندگی و هزاران بافنده ماهر و هنرمند در این منطقه بوده که هم زمان با نخستین حرکت‌های صنعتی شدن ریسندگی و بافندگی در کشور، به مراکز تولیدی کارخانه‌ای روی آوردند.

استان یزد با دارا بودن ۳۳۰ واحد تولیدی نساجی، نیمی از منسوجات کشور را تولید و عرضه می‌کند و ۷۰ درصد زمینه‌های اشتغال صنعتی استان یزد، به این صنایع تعلق دارد.

علاوه بر صنایع ماشینی و صنایع دستی؛ صنعت شیرینی‌سازی نیز در استان یزد از قدمتی دیرینه برخوردار است و محصولات آن صاحب شهرتی‌ جهانی هستند که از مرزهای ایران فراتر رفته ‌است. مهم‌ترین شیرینی‌ها یزدی با نام‌های قطاب، پشمک و باقلوا شهرت دارند.

استان یزد در بخش کشاورزی به دلیل خشکی آب و هوا و میزان بارندگی کم در بین استان‌های ایران، کمترین اراضی کشاورزی را به خود اختصاص داده است. عمده محصولات کشاورزی یزد شامل خرما، پسته و گندم می‌شود.

راه‌های دسترسی به یزد

شهرستان یزد (مرکز استان) از مسیر شرقى به شهرستان مشهد مرتبط می‌شود. براى رسیدن به مشهد می‌بایستى از شهرهاى طبس، بشرویه، فردوس، گناباد و تربت حیدریه عبور کرد.

از مسیر غربى با استان فارس در ارتباط است و براى رسیدن به شیراز می‌‏بایستى از شهرهاى تفت، ابرکوه، آباده گذر نمود.

از مسیر جنوبى با استان کرمان در ارتباط است و براى رسیدن به کرمان باید از شهرهاى مهریز، انار، رفسنجان عبور کرد.

از سمت شمال نیز با استان اصفهان در ارتباط است و براى رسیدن به اصفهان باید از شهرهاى میبد، اردکان و نائین عبور نمود.

مرکز استان یزد از طریق راه‌‏آهن از یک طرف به شهرستان‏‌هاى بافق، زرند، کرمان، سیرجان و معادن سنگ آهن گل گهر و از طرف دیگر به شهرستان‏هاى اصفهان و قم و تهران متصل می‌‏شود.

راه‌آهن یزد
قطار یزد
قطار یزد

راه‌‏آهن استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر قطب‌‏هاى مهم و عظیم تجارى یکى از فعال‏‌ترین و با اهمیت‌‏ترین نواحى راه‌‏آهن کشور در زمینه حمل و نقل کالا به شمار می‌‏رود و همواره در زمینه حمل و نقل بین ۱۳ ناحیه راه‌آهن کشور مقام اول را دارا بوده است.

علاوه بر راه‌آهن عظیم بافق-بندرعباس از مهم‌‏ترین اقدامات انجام شده در طول سال‏‌هاى اخیر اجراى پروژه‏‌هاى خطوط فرعى راه‌آهن اردکان چادرملو (۱۹۸ کیلومتر) و کارخانه فولاد آلیاژى (۱۵ کیلومتر) است.

هم‏چنین خطوط جدید راه‏آهن میبد-باد و راه‌آهن بافق-مشهد به طول ۹۷۷ کیلومتر در دست اجرا و خط آهن شیراز-یزد به طول تقریبى ۴۵۰ کیلومتر در دست مطالعه است.

فرودگاه یزد

فرودگاه یزد
فرودگاه یزد

همچنین استان یزد داراى یک فرودگاه در مرکز استان است که در سال ۱۳۴۶ مورد بهره‏‌بردارى قرار گرفته و داراى امکانات نسبتا خوبى است و هم‌اکنون به عنوان فرودگاه بین‌المللى آماده خدمات‌رسانى است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید