هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !

هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !
هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !
خانه سلامت و پزشکی هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !

پنیر در سفره صبحانه و حتی شام ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد. به طوریکه نمی توان صبحانه را بدون آن تصور نمود.اما مصرف پنیر به تنهایی معایبی دارد. در این مطلب از یزد نیوز با این موضوع بیشتر آشنا شوید و هرگز پنیر را بدون گردو نخورید.

تاریخچه پنیر

اگر بخواهیم تاریخچه پنیر را بررسی کنیم باید به دوران های بسیار دور رجوع نماییم. دوره هایی که هنوز روش سنتی امروزی برای ایجاد پنیر به کار گرفته نمی شد.

طبق روایات تاریخی اولین مایه پنیر از شیره درخت انجیر به دست آمد و انسانهاى قدیمى بعد از آن که برگهاى درختان انجیر را در شیر مى انداختند تا شیر ببندد آن را روى سنگ مى ریختند و پس از این که سفت مى شد، براى این که آب آن کاملا گرفته شود، سنگ دیگرى روى آن مى گذاشتند.

بعدها انسان یاد گرفت که از شکم حیوانات شیرخوار، مخصوصا خرگوشهاى وحشى ، مایه پنیر را به دست آورد و وقتى پنیر ساخته شد آن را در آفتاب خشک کند و نمک بزند و در لاى برگ درختان بپیچد و آن را براى روزها و ماههاى آینده مورد استفاده قرار دهد.

هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !
هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !

پنیر امروزی

پنیر امروزی  یکی از مشتقات شیر است .شیر را بوسیله پنیر مایه ، تبدیل به پنیر می کنند . پنیرهای کهنه ؛ تازه ، کم نمک ، پر نمک ، و پنیرهایی که از شیرهای گوناگون ساخته می شوند همه با کمی تفاوت خواص پنیر دارند .

باید بدانید که تمام فرآورده های لبنی منبع کلسیم هستند و برای سلامت استخوان و بسیاری دیگر از بخش های بدن مفید به حساب می آیند. پنیر یکی از مواد لبنی است که نسبتا منبع غنی تری از کلسیم است و علاوه بر اینها یک ماده ی غذایی پرخاصیت و پرکالری محسوب می شود.

پنیر‌های مختلفی در دنیا وجود دارند که در طعم‌ها و با درصد چربی‌های متفاوت وجود دارند. در مناطقى بین آسیا و اروپا و هم چنین در تبت و ایران شیر را هنوز هم مثل عهد قدیم تخمیر مى کنند و از آن ماست و پنیر درست مى کنند. در قدیم انسان وقتى دوشیدن شیر را یاد گرفت و به حکم اتفاق انعقاد شیر را دید از آن چیزهاى مختلفى ساخت که یکى پنیر است .

پزشکان توصیه می‌کنند افراد از میزان متناسب پنیر در وعده‌ی صبحانه استفاده نمایند تا برای مدت زمان بیشتری در طول روز احساس سیری نمایند و از خوردن تنقلات فاقد ارزش غذایی اجتناب نمایند.

پزشکان همچنین هشدار می‌دهند افراد از خوردن پنیر‌های تازه اجتناب کنند زیرا ممکن است مبتلا به “بیماری تب مالت” شوند.

بلغم زایی پنیر

مصرف پنیر به تنهایی بسیار مضر بوده و بلغم‌ زاست؛ خوردن پنیر به تنهایی و در وعده صبحانه، فرد را دچار رخوت، سستی و بی‌حالی و کندی در یادگیری کرده و باعث کاهش تمرکز ذهن در افراد می‌شود، غده پاراتیروئید، وظیفه تنظیم کلسیم و فسفر بدن و جذب آن ها را به عهده دارد، این غده، کلسیم و فسفر را با یکدیگر و در کنار هم می‌شناسد .

بنابراین در زمانی که ماده غذایی حاوی کلسیم را مصرف می‌کنیم، باید همراه آن، مواد غذایی حاوی فسفر نیز مصرف کنیم، در غیر این‌صورت  غده پاراتیروئید، فسفر مورد نیاز را از فسفر موجود در مغز تامین می‌کند که موجب کندذهنی می‌شود.

هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !
هرگز پنیر را بدون گردو نخورید !

با پنیر گردو بخورید

بهترین مصلح پنیر که از گذشته تاکنون بیشتر ما عادت به مصرف آن داریم، گردو است.پنیر، حاوی ماده‌ای به‌نام تیرامین است که این ماده می‌تواند در صورت عبور از سد خونی مغز وارد مغز شود و کاهش عملکرد ذهنی فرد را در پی داشته باشد.

در صورتی که نقصی در عملکرد این آنزیم وجود نداشته باشد و مقادیر پنیری که فرد می‌خورد بیش از ظرفیت خنثی‌سازی این آنزیم نباشد، این آنزیم به‌راحتی می‌تواند از پس مقادیر معمول تیرامین برآید و مانع ورود این ماده به مغز شود.

از آنجا که آنزیم تجزیه ‌کننده تیرامین پنیر برای انجام عمل خود به مس نیاز دارد، بنابراین اگر بتوانید مقادیر مورد نیاز مس را در اختیارش قرار دهید می‌توانید از کارایی بیشتر آن بهره ببرید. این کار را می‌توانید با خوردن گردو همراه پنیر، انجام دهید.

در واقع از آنجا که گردو حاوی مس است می‌توانیم از این طریق، مس مورد نیاز را تامین کنیم. اگر مقدار کلسیم بدن از فسفر بیشتر شود این کلسیم اضافی می‌تواند باعث کاهش فسفر در دسترس سلول‌های مغزی شود.

این در حالی است که سلول‌های مغزی به کاهش فسفر حساس هستند ؛ پنیر هر دو ماده معدنی کلسیم و فسفر را دارد ولی میزان کلسیم آن بیشتر است و در صورت مصرف بیش از اندازه آن، این تعادل به هم می‌خورد و مقدار کلسیم از فسفر بیشتر می‌شود لذا از فسفر سلول‌های مغزی استفاده می‌شود.

گردو تا حدی حاوی فسفر است که با مصرف آن می‌توانید به فسفر مورد نیاز خود دست پیدا کنید و این تعادل را به حالت اول باز گردانید. پس این مشکل نیز با مصرف گردو قابل حل است.

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید