فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا چیست؟
فیبرومیالژیا چیست؟
خانه سلامت و پزشکی فیبرومیالژیا چیست؟
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک بیماری طولانی مدت ومزمن است که باعث درد در عضلات و استخوانها (درد اسکلتی عضلانی) حساسیت ؛ خستگی عمومی ؛ خواب و اختلالات شناختی  می شود .

بیماری فیبرومیالژیا مانند بیماری روماتیسم به‌نظر می‌رسد، زیرا در بافت نرم یا بافت همبندی درد ایجاد می‌کند.

درک این شرایط حتی برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دشوار است. علائم آن شبیه به بیماری های دیگر است که  معمولا با  علایم آرتریت یا التهاب مفصلی  اشتباه گرفته می‌شود.

هیچ آزمایش واقعی برای تأیید تشخیص این بیماری وجود ندارد. در نتیجه ، غالباً فیبرومیالژی تشخیص داده نمی شود.

فیبرومیالژیا هنوز هم می تواند برای درمان چالش برانگیز باشد. شناخت آن به شما در مدیریت علائم  ؛ کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.در ادامه این مطلب از یزد نیوز بخوانید.

علائم فیبرومیالژیا

علائم فیبرومیالژی بسیار فراتر از درد می باشد و شدت علائم متفاوت می باشد. فیبرومیالژیا باعث درد در قسمتهای بدن شده که به آن “مناطق درد” گفته می شود.

برخی از این مناطق با آنچه که قبلاً به عنوان مناطق حساسیت شناخته می شد “نقاط تحریک” یا “نقاط مناقصه” همپوشانی دارند. با این حال ، برخی از این مناطق که قبلاً مورد توجه قرار گرفته بودند  از مطالعه حذف شده اند.

درد در این مناطق مانند یک درد مداوم و کسل کننده است. ، طبق معیارهای تشخیص فیبرومیالژیا در سال ۲۰۱۶  ، برای تشخیص این بیماری اگر در ۴ از ۵ ناحیه از قسمت های مختلف بدن دچار درد شوند پزشکان متخصص این بیماری را فیبرومیالژیا را در نظر خواهند گرفت.

این پروتکل تشخیصی به عناوین  ” درد چند شکلی  یا درد چند ناحیه ای” نیز شناخته  می شوند که برخلاف تعریف معیارهای تشخیصی فیبرومیالژیا در سال ۱۹۹۰ برای “درد مزمن گسترده” است.

این فرایند تشخیص بر مناطقی از درد اسکلتی عضلانی و شدت درد تمرکز دارد که بر تأکید بر مدت زمان درد ، که قبلاً معیارهای کانونی برای تشخیص فیبرومیالژیا بود ، متمرکز است.

فیبرومیالژیا چیست؟
فیبرومیالژیا چیست؟

علائم دیگر عبارتند از:

خستگی

داشتن مشکل برای خوابیدن یا در هنگام خواب

خوابیدن برای مدت طولانی بدون اینکه احساس کنید که استراحت با کیفیتی داشته اید.

سردرد

افسردگی

اضطراب

نداشتن تمرکز کافی برای انجام کارهای روزمره

درد یا درد کمر در پایین شکم

خشک شدن چشمها

داشتن مشکلات مثانه مانند سیستیم بینابینی

در مبتلایان به فیبرومیالژیا ، مغز و اعصاب ممکن است سوء تفسیر یا واکنش بیش از حد نسبت به سیگنالهای درد طبیعی داشته باشد.

این ممکن است به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز یا ناهنجاری در گانگلیون ریشه پشتی باشد که بر حساسیت درد مرکزی (مغز) تأثیر می گذارد.فیبرومیالژیا همچنین می تواند بر احساسات و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد.

مه فیبرومیالژیا

مه فیبرومیالژیا ؛ که به عنوان “فیبرو مه” یا “مه مغزی” نیز شناخته می شود اصطلاحی است که برخی از افراد برای توصیف احساس فازی خود بیان می کنند.

علائم مه فیبروم شامل موارد زیر است:

افت حافظه

تمرکز مشکل دارد

هشیار ماندن

با توجه به یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۵ منتشر شده در روماتولوژی بین المللی ، برخی از افراد گرفتگی ذهنی ناشی از فیبرومیالژیا را ناراحت کننده تر از درد می دانند.

علائم فیبرومیالژیا در زنان

علائم فیبرومیالژیا به طور کلی در زنان شدیدتر از مردان است. زنان نسبت به مردان درد گسترده ، علائم IBS و خستگی صبحگاهی دارند. دوره های دردناک نیز در زنان شایع تر است.

با این وجود ، وقتی تجدید نظرتخصصی تری در سال ۲۰۱۶ در معیارهای تشخیصی  این بیماری انجام شد ، در مردان ابتلای بیشتری به فیبرومیالژیا تشخیص داده می شود که این امر ممکن است میزان تمایز بین میزان درد بین زنان و مردان را کاهش دهد.

برای ارزیابی بیشتر این تمایز باید تحقیقات بیشتری انجام شود. ورود به دوران یائسگی می تواند فیبرومیالژیا را بدتر کند. این یک واقعیت است که مشکلات پیچیده برخی ازعلائم یائسگی و فیبرومیالژیا تقریباً یکسان به نظر می رسند.

فیبرومیالژیا چیست؟
فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا در مردان

مردان همچنین دچار فیبرومیالژیا می شوند. با این حال ، ممکن است این بیماری به درستی در آنها تشخیص داده نشود زیرا این بیماری را به عنوان یک بیماری زنان در نظر گرفته می شود.

با این حال ، با توجه به پروتکل تشخیصی سال ۲۰۱۶ آمارهای فعلی نشان از سرعت این بیماری در مردان دارد .

مردانی که دچار این بیماری هستند در زمان مراجعه به پزشک به دلیل احساس خجالت ؛ کمتر به نشانه ها و دردهای این بیماری اشاره می کنند که این می تواند دلیلی باشد که بیماری آنها  توسط پزشک جدی گرفته نشود.

مردان همچنین از نظر فیبرومیالژیا دارای درد شدید هستند. براساس بررسی سال ۲۰۱۸ که در ژورنال بهداشت عمومی آمریکا منتشر شده است ، این وضعیت بر کیفیت زندگی ، شغلی و روابط آنها تأثیر می گذارد.

بخشی از دشواری در تشخیص این بیماری ، ناشی از انتظار جامعه است چرا که در برداشت اجتماعی ؛ مردانی که دچار درد هستند باید آن درد را تحمل کرده و کمتر بروز دهند .

نقاط محرک فیبرومیالژیا

در گذشته ، ملاک تشخیص این بیماری داشتن درد و حساسیت گسترده در ۱۱ نقطه از ۱۸ نقطه خاص در اطراف بدن شخص بود  که این را دلیلی بر ابتلای این بیماری می دانستند .

ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و پزشکان متخصص با فشار دادن به این نقاط  و احساس درد از سوی بیمار ، بررسی می کردند که چه تعداد از این نقاط دردناک بوده اند.

نقاط آغازگر مشترک شامل موارد زیر است:

پشت سر

بالای شانه ها

قسمت بالای قفسه سینه

باسن

زانو

آرنجهای بیرونی

در بیشتر موارد ، نقاطی که دچار درد میشوند دیگر بخشی از فرایند تشخیصی نیستند.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید