خواص هندوانه و مزایای بسیار زیاد این میوه که نمی دانستید!

خواص هندوانه و مزایای بسیار زیاد این میوه که نمی دانستید!
خواص هندوانه و مزایای بسیار زیاد این میوه که نمی دانستید!
خانه سلامت و پزشکی خواص هندوانه و مزایای بسیار زیاد این میوه که نمی دانستید!
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

خواص هندوانه

برخلاف باور عمومی که هندوانه تنها از آب و قند تشکیل شده است، این میوه محبوب سرشار از مواد مغذی است و خواص هندوانه بسیار زیاد است. هندوانه سطوح بالایی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را ارائه می کند و این در حالی است که دارای کالری کمی می باشد .در ادامه این مطلب از یزد نیوز بیشتر بخوانید.

هندوانه حاوی ویتامین‌ها و ترکیبات معدنی و اکسیدان‌هایی مثل ویتامین‌ C و A که از ما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند.همچنین در ایام مبارک ماه رمضان بهترین گزینه برای حفظ آب بدن می باشد.

با مصرف هندوانه خطر کم ‌آب شدن بدن نیز کاهش می‌‌یابد، گوشت این میوه قرمز، صورتی، سفید یا زرد رنگ است که بدون شک شما هم قرمزش را بیشتر می‌پسندید.

خواص هندوانه و مزایای بسیار زیاد این میوه که نمی دانستید!
خواص هندوانه و مزایای بسیار زیاد این میوه که نمی دانستید!

ارزش غذایی

یک پیمانه هندوانه خرد شده (۱۵۲ گرم) حاوی مواد زیر است :

۴۳ کالری

۰ گرم چربی

۲ میلی گرم سدیم

۱۱ گرم کربوهیدرات (از جمله ۹ گرم قند)

۱ گرم  فیبر

یک پیمانه هندوانه حاوی درصد روزانه ویتامین های زیر است:

۱۷  درصد از نیاز روزانه ویتامین A

۲۱  درصد از نیاز روزانه ویتامین C

۲  درصد از نیاز روزانه آهن

۱  درصد از نیاز روزانه کلسیم

همچنین هندوانه حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، اسید پانتوتنیک، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیم، کولین، لیکوپن، و بتائین نیز است. هندوانه حاوی لیکوپن بیشتری نسبت به هر میوه یا سبزی دیگری است.

فواید هندوانه

مصرف میوه ها و سبزی ها از انواع مختلف با کاهش خطر بسیاری از بیماری های مرتبط با سبک زندگی پیوند خورده است.

مطالعات بسیاری نشان داده اند که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند هندوانه خطر چاقی، مرگ و میر کلی، دیابت، و  بیماری قلبی را کاهش می دهد.

از دیگر فواید هندوانه می توان به بهبود شرایط پوست و مو، افزایش انرژی، و کاهش وزن اشاره کرد. در ادامه به برخی از مهمترین فواید این میوه پرداخته می شود .

خواص هندوانه و مزایای بسیار زیاد این میوه که نمی دانستید!
خواص هندوانه و مزایای بسیار زیاد این میوه که نمی دانستید!

داشتن پوستی درخشان

هندوانه سرشاراز خواص ویتامین C و A است و این بدین معنی است که خوردن ۲ تا ۳ تکه از هندوانه در روز می‌تواند برای پوست شما یک معجزه محسوب شود.

دیگر خاصیت خوردن مرتب این میوه این است که زخم و آسیب‌های پوست را سریع‌تر درمان می‌کند چرا که دارای آمینو اسید است.

جلوگیری از خطر بیماری‌های قلبی و سرطان

هندوانه دارای آنتی ‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکال‌های آزاد و مضر را از بین می‌برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند. البته باید در نظر داشت که این خاصیت یک شبه انجام نمی‌شود و باید تداوم داشته باشد.

هندوانه حاوی میزان بالایی از سدیم و پتاسیم است به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم، سکته قلبی و برخی سرطان ها مانند سرطان روده و سرطان پروستات محافظت می‌کند.

حفاظت در برابر اشعه UV

به دلیل این که هندوانه حاوی آب لازم ، فیبر همراه با رادیکال‌های آزاد نظیر لیکوپن است ، پوست حدود ۴۰% کمتر اشعه‌های UV را جذب کرده و برای مدت طولانی‌تری شفاف و درخشان می ماند. بنابراین حتماً این میوه جادویی را هر روز مصرف نمایید .

کاهش کرم‌ها از سیستم گوارشی

آیا تا به حال شنیدید که دانه‌های هندوانه را می‌توانید خرد کرده تفت داده و مانند بادام زمینی مصرف کنید و یا حتی آن‌ها را در آب بجوشانید و مانند چای مصرف کنید؟ بنابر این شما می‌توانید برای کاهش کرم از سیستم گوارشی خود از دانه‌های هندوانه کمک بگیرید.

کاهش خطر شکل گرفتن سنگ کلیه

خواص مفید در خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بوده و یا کسانی که اغلب بیمار می‌شوند بسیار زیاد است. به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است ، به سختی تمایل به ایجاد سنگ کلیه دارد.

هندوانه ضدعفونی کننده بدن و پاک‌کننده روده‌ها می‌باشد. همچنین هندوانه برای افرادی که ناراحتی کلیه و ناراحتی‌های ادراری دارند بسیار مناسب است. این میوه برای ورم مثانه و گرفتگی کیسه صفرا نیز بسیار مفید است.

مفید در کاهش استرس و دفع سموم

هندوانه صدمات ناشی از استرس، استعمال دخانیات، سموم محیطی و داروها را کاهش می‌دهد زیرا دارای مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، بتاکاروتن و لیکوپن می‌باشد.

همچنین اشخاصی که به وسواس مبتلا هستند، چنانچه روزانه مقداری آب پوست هندوانه را که با عسل طبیعی تهیه شده است بخورند ،‌ حالت وسواس آنها برطرف خواهد شد.

موثر برای روده های حساس

میزان بالای فیبر موجود در این میوه برای افرادی که روده‌های حساسی دارند و همچنین برای بچه‌ها بسیار مفید است. هندوانه همچنین حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان مانند لیکوپن و بتاکاروتن می‌باشد.

مضرات هندوانه

بهترین زمان خوردن هندوانه بین دو وعده غذایی است و مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی، مضر است.

خوردن هندوانه برای افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می شود بنابراین بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند.

علائم مشکل طحال بعد از خوردن هندوانه، احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم و ایجاد تیرگی در رنگ بدن یا سفیدی چشمان است در صورت مشاهده این علایم از مصرف آن خودداری نمایید .

البته باید توجه داشت مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند مناسب نیست.

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید