خواص و مضرات تخمه شربتی ریحان برای پوست مو، لاغری و باداری چیست؟

فواید و خواص تخم شربتی
فواید و خواص تخم شربتی
خانه سلامت و پزشکی خواص و مضرات تخمه شربتی ریحان برای پوست مو، لاغری و باداری...
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

یزد نیوز : دانه های ریحان که به نام تخم شربتی به انگلیسی basil seeds هم شناخته می شوند دارای مقادیر بالای فیبر هستند و نزایای زیادی برای سلامتی دارند.

دانه های ریحان یا تخم شربتی و دانه های چیا تا حدودی به هم شبیه هستند، اما دانه های ریحان سیاه و به شکل اشک هستند در حالی که دانه های چیا خاکستری یا قهوه ای و گرد می باشند. وقتی که به دانه های ریحان و دانه های چیا آب اضافه می شود بافت ژله ای پیدا می کنند.

نام علمی دانه های ریحان Ocimum Basilicum می باشد.

فواید و خواص تخم شربتی
فواید و خواص تخم شربتی

طبع تخم شربتی گرم و تر است. دانه های ریحان یا تخم شربتی قرن هاست که در طب سنتی هندوستان نقش مهمی را ایفا می کنند. درمان افسردگی، کلسترول و فشار خون بالا از جمله مزایای تخم شربتی محسوب می شوند.

فواید و خواص تخمه شربتی یا دانه ریحان برای پوست و مو

تخم شربتی یا دانه ریحان باعث کاهش چروک و لکه های پوستی می شود، همچنین این دانه ها برای حوانسازی پوست صورت مفید هستند.

تخم شربتی برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی مفید می باشد. تخم شربتی و روغن نارگیل را ترکیب کنید و 5 دقیقه حرارت دهید، از این ترکیب برای درمان اگزما و پسوریازیس استفاده می شود.

علاوه بر این تخم شربتی غنی از ویتامین K، پروتئین و آهن می باشد و برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی و داشتن موهای سالم و پرپشت مفید می باشد.

همچنین بخوانید : خواص روغن سیاه دانه برای پوست و مو

خواص دارویی تخم شربتی برای سلامتی

محققان در تایلند دریافتند که دانه های ریحان می تواند برای کاهش سطح کلسترول و فشار خون افراد استفاده شود. همچنین خواص ضد باکتری تخم شربتی برای درمان عفونت مثانه و عفونت واژن مفید می باشد.

تخم شربتی یا دانه ریحان در بارداری

مصرف تخم شربتی برای زنان باردار توصیه نمی شود چون باعث کاهش شدید استروژن خون می شود و این می تواند قاعدگی را تحریک کرده و ممکن است عوارض جانبی بر روی جنین ایجاد کند.

خواص تخم شربتی یا دانه ریحان برای لاغری و کاهش وزن

دانه های ریحان یا تخم شربتی برای لاغری و کاهش وزن مفید هستند. تخم شربتی فیبر بالایی دارد که باعث کاهش اشتها و در نتیجه لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

تخم شربتی برای معده و دستگاه گوارش

تخم شربتی برای درمان درد، سوزش سردل و ریفلاکس معده مفید می باشد.

تخم شربتی یا دانه ریحان برای یبوست

فیبر موجود در دانه های خیس خورده ی تخم شربتی اثر ملین دارد که باعث تمیز کردن معده و افزایش حرکت روده شده و به درمان یبوست کمک می کنند.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات سیر خام

تخم شربتی یا دانه ریحان برای دیابت و قند خون افراد دیابتی

دانه های ریحان برای کاهش قند خون افراد دیابتی و درمان دیابت نوع 2 مفید می باشد. یک لیوان تخم شربتی صبح ناشتا می تواند حساسیت به انسولین را در طول روز بهبود ببخشد.

تخم شربتی یا دانه ریحان برای سرماخوردگی و گلو درد

مصرف تخم شربتی به درمان سرماخوردگی و آنفلونزا، گلو درد و بیماری تنفسی مانند آسم کمک می کند.

تخم شربتی یا دانه ریحان برای افسردگی و استرس

دانه های ریحان یا تخم شربتی باعث آرامش و بهبود خلق و خو و درمان افسردگی و استرس می شوند. نوشیدن یک لیوان تخم شربتی راه حل سریع و ساده برای درمان اضطراب شما می باشد.

تخم شربتی یا دانه ریحان برای چشم

وجود مقادیر بالای ویتامین A در دانه های ریحان می تواند برای جلوگیری از آب مروارید و ماکولا مفید باشد.

مضرات و عوارض دانه ریحان یا تخم شربتی

کودکان و سالمندان باید در استفاده از تخم شربتی احتیاط کنند چون اگر به خوبی با آب ترکیب نشود باعث انسداد گلو شده و می تواند باعث خفگی آن ها شود علاوه بر این تخم شربتی برای زنان باردار مناسب نیست چون سطح استروژن را کاهش می دهد.

کسانی که از اختلالات تیروئید یا سایر بیماری های هورمونی رنج می برند بهتر است قبل از مصرف تخم شربتی با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین بخوانید : خواص زنجبیل

استخراج صمغ دانه ریحان یا تخم شربتی

2 قاشق چایخوری دانه های ریحان یا تخم شربتی را با 1 فنجان آب گرم ترکیب کرده و بگذارید بماند، تخم شربتی به سرعت آب را جذب کرده و متورم می شود و بافت ژلاتینی که در واقع همان صمغ تخم شربتی می باشد را آزاد می کند.

در این هنگام تخم شربتی شما آماده مصرف می باشد.

ارزش غذایی تخم شربتی یا دانه های ریحان

کالری : 94

کربوهیدرات : 12 گرم

فیبر : 10 گرم

پروتئین : 4.7 گرم



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید