میلیا چیست ؟ آشنایی با چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری

میلیا چیست ؟ آشنایی با چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری
میلیا چیست ؟ آشنایی با چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری
خانه سلامت و پزشکی میلیا چیست ؟ آشنایی با چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

میلیا چیست ؟

پوست اولین قسمتی است که در زیبایی مورد توجه قرار میگیرد.میلیا یکی از عوامل آزار دهنده ایست که اغلب در پوست صورت دیده می شود.در این مطلب از یزد نیوز با میلیا بیشتر آشنا شوید.

چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری

میلیا (جمع کلمه میلیوم) کیست‌ها، توده‌ها یا غده‌های کوچک سفید و زردی هستند که بر روی پوست شکل می‌گیرند و عموما حاوی پروتئینی به نام کراتین است. پدیدار شدن چند میلیا به صورت دسته‌ای امری رایج است مخصوصاً در نوزادان تازه متولد شده که اغلب به آن‌ها “نقاط شیری” گفته می‌شود.

میلیا چیست ؟ آشنایی با چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری
میلیا چیست ؟ آشنایی با چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری

میلیوم‌ها معمولا قطر ۱ الی ۲ میلی‌متر دارند. که اغلب روی صورت ایجاد می شوند و در هرکسی با هر سنی ممکن است ایجاد شود. این برجستگی ها بسیار سمج هستند و هفته ها یا ماه ها و حتی بیشتر ممکن است روی پوست باقی بمانند.

این عارضه به هیچ عنوان مضر نیست که شما  بخواهید به سرعت از آن ها خلاص شوید. راه های درست و غلط برای برداشتن آن ها وجود دارد که راه های غلط می تواند به پوست آسیب بزند.

درست است که میلیا اغلب بر روی پوست اطراف گونه‌ها، بینی، چشم‌ها و پلک‌ها، پیشانی و سینه قابل مشاهده هستند اما ممکن است در هرجایی از بدن اتفاق افتند. میلیا در نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است اما می‌تواند برای هر فردی در هر سنی ایجاد شود.

در نوزادان، میلیا خود به خود رفع می‌شود و درمانی نیاز نیست. در افراد دیگر، از بین رفتن آنها به نظر طولانی‌تر است و در مواردی که پایدار شده باشند درمان پیشنهاد می‌شود.

میلیا جوش نیست

اگر قبلا میلیا داشته اید، احتمالا نگران بوده اید که این نوعی جوش است. در حالی که بسیاری از افراد آن ها را با آکنه اشتباه می گیرند، این برجستگی ها با آکنه فرق دارد. یکی از راه های تشخیص آن این است که ببینید لمس کردن آن چه حسی ایجاد می کند. برخلاف آکنه، میلیا نسبتا محکم است و فشار دادن آن ها بی تأثیر است یا تأثیر جزئی دارد.

میلیا بر خلاف جوش یا لک دارای سختی بیشتری استریال تقریباً چیزی شبیه تکه‌ای از یک ریگ در زیر پوست که برخلاف جوش‌های سر سفید یا نقاط مرتبط با آکنه دارای هیچ‌گونه سرخی یا التهابی نیست.

میلیا به هیچ عنوان واگیردار و مضر نیست اما ممکن است برخی از افراد نسبت به آن‌ها حساس شوند مخصوصاً هنگامی که در نواحی آشکار پوست مانند صورت وجود داشته باشند که بسیار در دید است.

میلیا چیست ؟ آشنایی با چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری
میلیا چیست ؟ آشنایی با چربی های زیر پوستی یا نقاط شیری

علت بروز

این عارضه در افراد بالغ به دو صورت اولیه و ثانویه ایجاد می شودکه نوع اولیه آن در نوزادان دیده می شود. در نوزادان با ساخت سلول های پوستی، میلیا نیز ایجاد می شود، زیرا در نوزادان لایه برداری انجام نمی شود و سلول های پوستی هم مدام در حال رشد هستند.

نوع ثانویه زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست به دلیل ایجاد تاول در آن مناطق، آسیب دیده اند. سوختگی ها و جوش های شدید ممکن است تعداد سلول هایی که در زیر سطح پوست گیر می افتند را افزایش دهند.

میلیا زمانی رخ می‌دهد که کراتین (یک پروتئین طبیعی) در زیر سطح پوست جمع می‌شود. برخی از متخصصان پوست می‌گویند که ایجاد میلیا به دلیل آسیبی است که از طریق زخم‌های پوستی به غدد عروق وارد می‌شود .

این پدیده زمانی ایجاد می شود که سلول های مرده ی پوست، زیر سطح پوست گیر می افتند و کیست های کوچک و سفتی ایجاد می کنند.

تخمین زده شده است که ۵۰ % از نوزادان مبتلا به این عارضه می شوند که هر چه سن آنها بالاتر می‌رود و پوست کامل تر می شود این عارضه از بین می رود. این عارضه از دید پزشکان به عنوان یک بیماری پوستی نبوده و به ندرت درمانی برای آن تجویز می کنند.

علت های دیگر

علاوه بر این، این عارضه پوستی می تواند به علت آسیب هایی که به پوست وارد می شود مانند سوختگی، آفتاب سوختگی، تاول و مواردی مشابه نیز اتفاق بیفتد،. بعضی از داروها نیز می توانند باعث بروز این آسیب شوند، اما این موارد، بسیار نادر هستند

میلیا دردناک نیست و هیچ ضرری ندارد. اگر میزان زیادی از میلیا بر روی پوست به وجود بیاید افراد نسبت به آن آگاه می‌شوند. فشردن و یا دستکاری میلیا می‌تواند موجب شود تا محدوده آن متورم، کبود و یا عفونی شود.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید