فلفل دلمه؛ خواص فلفل دلمه برای کاهش وزن و مبارزه با بیماری های جدی

خانه سلامت و پزشکی فلفل دلمه؛ خواص فلفل دلمه برای کاهش وزن و مبارزه با بیماری...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

فلفل دلمه یکی از سبزیجات پر خاصیت است که به سلامتی کمک زیادی میکند. این نوع فلفل سرشار از آنتی اکسیدان ها است. همین آنتی اکسیدانها باعث شده اند که ارزش غذایی فلفل دلمه برای سلامتی بسیار زیاد باشد.

فلفل دلمه در رنگهای مختلفی وجود دارد که شایعترین آنها قرمز، زرد و سبز است. رنگهای مختلف فلفل دلمه تفاوت های تغذیه ای نیز با هم دارند. به عنوان مثال، فلفل دلمه قرمز حاوی بیش از هشت برابر مقدار ویتامین A از نسبت به فلفل دلمه سبز است.

در ادامه این مطلب از یزدنیوز به بررسی خواص این نوع فلفل میپردازیم.

فلفل دلمه؛ خواص فلفل دلمه برای کاهش وزن و مبارزه با بیماری های جدی
فلفل دلمه؛ خواص فلفل دلمه برای کاهش وزن و مبارزه با بیماری های جدی

تاریخچه فلفل دلمه

فلفل دلمه بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است. دانهٔ این گیاه در سال ۱۴۹۳ به اسپانیا حمل شد و از آنجا به سراسر اروپا، آسیا و آفریقا گسترش یافت. امروزه چین و پس از آن مکزیک و اندونزی بزرگترین تولیدکنندهٔ فلفل دلمه در جهان هستند.
فلفل دلمه برای هزاران ساله غذای محبوب بسیاری از خانواده ها بوده است. اولین کشت فلفل دلمه مربوط به ۶۱۰۰ سال پیش در جنوب غربی اکوادور است.
اولین متونی که راجع به فلفل دلمه زرد است به طور خاص مربوط به سال ۱۶۹۹ میشود، زمانی که لیونل وفر در کتاب خود، از سفرش به آسمتردام آمریکا مینویسد. پس از آن نیز در سال ۱۷۷۴، ادوارد لانگ در کتاب خود درباره گونه های مختلف فلفل که در حال حاضر در جامائیکا کشت می شود، مینویسد.

خواص فلفل دلمه برای کاهش وزن
خواص فلفل دلمه برای کاهش وزن

خواص فلفل دلمه

۱. کمک به کاهش وزن

فلفل دلمه فقط ۳۷ کالری دارد اما با این حال در هر وعده غذایی تعداد زیادی مواد مغذی برای بدن فراهم میکند. با جایگزین کردن فلفل دلمه به جای بسیاری از غذاهای ناسالم میتوان رژیم غذایی کم کالری داشت که برای کاهش وزن مفید است.

۲. کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی

همانند بسیاری از غذاهای سالم، فلفل دلمه قرمز نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی دارد. فلفل دلمه شامل تعداد زیادی از کاروتنوئید ها، که نوعی آنتی اکسیدان گیاهی است را شامل میشود که به کاهش آسیب هایی که اکسیداسیون در سلول های شما منجر میشود. نوع قرمز فلفل دلمه به طور خاص حاوی مقادیر بسیار زیادی از بتا کاروتن، آلفا کاروتن، لووتیان و زاکسنتین است که به جلوگیری از سرطان کمک زیادی میکند.

۳. بهبود سلامت چشم

فلفل دلمه حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های لووتیئن و زاکسنتین است. این دو آنتی اکسیدان برای حفظ سلامت چشم مفید است. فلفل دلمه سبز حاوی بیش از نیم میلی لیتر لوتئین و زاکسنتین است که مقدار زیادی محسوب میشود.

۴. بهبود سیستم ایمنی بدن

فلفل دلمه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A است. وجود ویتامین A باعث میشود بدن بهتر بتواند به مبارزه با بیماری های جدی مانند سرطان و همچنین بیماری های کوتاه مدت مانند سرماخوردگی بپردازد. مصرف فلفل دلمه همچنین به درمان بیماری هایی مثل اسهال و سرخک در کودکان کمک میکند. فلفل دلمه همچنین ممکن است به دلیل افزایش ویتامین C در بهبود ایمنی بدن موثر باشد.

۵. حفظ سلامت روانی

یکی از مزایای فلفل دلمه، حضور مقادیر بالایی از ویتامین B6 است که سطوح هورمونهای سروتونین و نوراپی نفرین را افزایش می دهد. این دو هورمون گاهی اوقات به عنوان “هورمون های شادی” شناخته می شود که به سلامت روان کمک میکند. سطح پایین این هورمون ها باعث ایجاد اختلالات روانی مانند ADHD، نقص شناختی و یا آلزایمر میشود. پس مصرف فلفل دلمه به درمان این بیماری ها نیز کمک میکند.

۶. درخشان شدن پوست

ویتامین C موجود در فلفل دلمه علاوه بر اینکه برای سیستم ایمنی بدن مناسب است، بلکه برای پوست نیز عالی است. کاروتنوئیدهای موجود در فلفل دلمه نیز، سلامت پوست را بهبود می بخشد و باعث تولید کلاژن می شود.
افرادی که سطح بالایی از ویتامین C دارند، پوستشان کمتر دچار خشکی میشود و همچنین کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست میشوند.

۷. بارداری سالم

فلفل ۱۴ درصد از فولات روزانه مورد نیاز بدن را که برای مادران باردار ضروری است فراهم میکند. بنابر این مصرف فلفل دلمه با تامین فولات باعث جلوگیری از نقص های زایمان و حفظ سلامت جنین میشود.
فولات نه تنها به کاهش نقایص مادرزادی کمک می کند، بلکه موجبات رشد لوله های عصبی سالم را نیز در جنین فراهم می کند.

اثرات جانبی احتمالی

چیزی که باید به آن توجه کرد این است که فلفل دلمه نیز مانند بسیاری دیگر از مواد غذایی ممکن است برای عده ای حساسیت زا باشد. در صورت بروز هر گونه نشانه ای از واکنش های آلرژیک بلافاصله پس از خوردن فلفل دلمه، مانند اگزما، خارش، التهاب، احتقان بینی یا مشکلات گوارشی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

خواص فلفل دلمه
خواص فلفل دلمه
ارزش غذایی فلفل دلمه

مواد غذایی موجود در یک عدد فلفل دلمه متوسط ​​(حدود ۱۱۹ گرم):

کالری: ۳۷
سدیم: ۵ میلی گرم
کربوهیدرات: ۷ گرم
قند: ۵ گرم
پروتئین: ۱ گرم
ویتامین سی: ۱۵۲ میلی گرم
ویتامین آ: ۳۷۲۶ واحد بین المللی
ویتامین ب شش: ۰.۳ میلی گرم
فولات: ۵۴.۷ میکروگرم
فیبر: ۲ گرم
ویتامین کا: ۵.۸ میکروگرم
نیاسین: ۱.۲ میلیگرم
تیامین: ۰.۱ میلی گرم

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز سیر خام



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید