بیماری آلزایمر چیست؟ هر آنچه باید در مورد آلزایمر بدانید

بیماری آلزایمر چیست؟
بیماری آلزایمر چیست؟
خانه سلامت و پزشکی بیماری آلزایمر چیست؟ هر آنچه باید در مورد آلزایمر بدانید
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

بیماری آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر ،زوال عقل یا دمانس در پزشکی و روانشناسی اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز که با تغییر شخصیت ونئاندرتال شدن و عدم شناخت صحیح از موقعیت و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.در ادامه این مطلب یاز یزد نیوز بیشتر بخوانید.

دمانس یا آلزایمر

شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا  بیماری آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان به سکته مغزی، آشفتگی روانی ناشی از سمی شدن بدن در اثرمصرف مواد مخدر و روانگردان    و بیماری‌های ناشایع ولی معروف مانند  جنون گاوی اشاره نمود.

طبق برخی داده های پزشکی ؛ این بیماری عبارت است از تخریب پیش رونده کارکردهای شناختی که در زمینه‌ ای از هشیاری کامل (بدون وجود دلیریوم بسته به نوع عامل آن) بروز می‌کند.

دمانس ازعلایم بیماری و به صورت مجموعه‌ای ازعملکردی‌های بد بالینی شامل اختلالاتی در حافظه، زبان پریشی ، تغییرات روان‌شناختی و روان‌پزشکی و مختل شدن فعالیت‌های روزمره تظاهر می‌ نماید .

بیماری آلزایمر چیست؟
آلزایمر چیست؟

آلزایمر یا دمانس اصطلاح گسترده تری برای شرایط ناشی از صدمات مغزی یا بیماری هایی است که بر حافظه ، تفکر و رفتار تأثیر منفی می گذارد. این تغییرات در زندگی روزمره دخالت می کند.

طبق گزارش انجمن آلزایمر ، بیماری آلزایمر ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد زوال عقل را تشکیل می دهد. اکثر مبتلایان به این بیماری بعد از ۶۵ سالگی تشخیص داده می شوند. اگر قبل از آن تشخیص داده شود ، معمولاً به عنوان بیماری اولیه آلزایمر گفته می شود.

متاسفانه تاکنون هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد ، اما روش ها درمانی وجود دارد که می تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد . درباره اصول ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتر مطالعه کنید .

حقایق بیماری

اگرچه بسیاری از مردم درباره بیماری آلزایمر شنیده اند ، اما بعضی ها دقیقاً نمی دانند که این بیماری چیست و چه تاثیری بر روند زنگی دارد .

در اینجا چندین واقعیت در مورد این بیماری  آورده شده است:

آلزایمر یک مشکل مزمن و مداوم است

علائم این بیماری  به تدریج بروز می کند و تأثیرات آن بر مغز دژنراسیون است ، به همین دلیل باعث کاهش آهسته فعالیتهای شناختی مغز می شوند.

هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد اما درمان می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری کمک کند و باعث بهبود کیفیت زندگی می شود.

هر کسی می تواند بیماری آلزایمر را دریافت کند اما افراد خاصی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن قراردارند. این شامل افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای سابقه خانوادگی از این وضعیت می شوند.

آلزایمر و زوال عقل یکسان نیستند. بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل است.برای افراد مبتلا به آلزایمر نتیجه مورد انتظار واحدی حاصل نشده است.

برخی از افراد مدت طولانی با آسیب شناختی خفیف زندگی می کنند ، در حالی که برخی دیگر با شروع سریع ترعلائم و پیشرفت سریعتر بیماری مواجه هستند.ابتلا به این بیماری در اشخاص متفاوت است . اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر آلزایمر بر روی افراد کسب کنید.

آلزایمر چیست؟
آلزایمر چیست؟

دمانس در مقابل آلزایمر

اصطلاحات “زوال عقل” و “آلزایمر” گاهی به صورت متقابل به کار می روند. با این حال ، این دو دارای شرایط یکسانی نیستند .

دمانس اصطلاح گسترده تری برای شرایط با علائم مربوط به از دست دادن حافظه مانند فراموشی و سردرگمی است. دمانس شامل شرایط خاص تر ، مانند آلزایمر ، بیماری پارکینسون ، آسیب دیدگی مغزی و سایر موارد است که می تواند این علائم را ایجاد کند.

علل ، علائم و درمانها می تواند برای این بیماریها متفاوت باشد. درباره تفاوت های زوال عقل و بیماری آلزایمر بیشتر مطالعه کنید .

علل و عوامل خطر آلزایمر

متخصصان علت مشخصی از آلزایمر را مشخص نکرده اند ، اما عوامل خطر خاصی را مشخص کرده اند. از جمله:

سن :  بیشتر افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند ، ۶۵ سال سن و بالاتر دارند.

سابقه خانوادگی :  اگر یکی از اعضای خانواده فوری دارید که شرایط را ایجاد کرده است ، احتمالاً آن را دریافت خواهید کرد.  ژنتیک برخی از ژن ها به آلزایمر مرتبط بوده اند.

داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر به معنای ابتلا به بیماری آلزایمر نیست  ولی سطح ریسک را بالا می برد.

برای کسب اطلاعات بیشتردرمورد خطر خود در ایجاد این بیماری ، با پزشک خود مشورت کنید. در مورد پلاک های آمیلوئید ، لکه های عصبی و سایر عوامل موثر در آلزایمر یشتر تحقیق کنید .

آلزایمر و ژنتیک

در حالی که هیچ عامل قابل شناسایی آلزایمر وجود ندارد ، ژنتیک ممکن است نقش اساسی داشته باشد. یک ژن به طور خاص مورد توجه پژوهشگران است.

آپولیپوپروتئین ژنی است که با شروع علائم آلزایمر در بزرگسالان مسن مرتبط است. آزمایش خون می تواند این ژن را مشخص کند ، که آیا خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد یا خیر.

به خاطر داشته باشید که حتی اگر کسی این ژن را داشته باشد ، ممکن است آلزایمر را دریافت نکند. برعکس  آن نیز صادق است ؛  ممکن است شخصی آلزایمر را دریافت کند حتی اگر ژن آنرا نداشته باشد. به هیچ وجه امکان اطمینان وجود ندارد که فرد مبتلا به آلزایمر؛ دارای این ژن باشد  یا خیر.

سایر ژنها همچنین می توانند خطر ابتلا به آلزایمر و شروع زودرس آلزایمر را افزایش دهند. درباره ارتباط ژنها و آلزایمر از منابع معتبر کسب اطلاع نموده و بیشتر مطالعه کنید .

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید