باغ دولت آباد از جاذبه‌های تاریخی شهر یزد

باغ دولت اباد یزد
خانه دیدنی های یزد باغ دولت آباد از جاذبه‌های تاریخی شهر یزد
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

اگر قصد سفر به شهر دیدنی یزد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از باغ دولت آباد دیدن کنید. با یزدنیوز همراه باشید تا چشم‌اندازهای زیبای این باغ تاریخی را، بررسی کنیم.

اطلاعات تکمیلی باغ دولت آباد
شهر : یزد
آدرس : یزد، خیابان شهید رجائی، باغ دولت آباد
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی
ساعت بازدید : از ساعت ۷ الی ۲۲
روز بازدید : همه روزه به جز روز عاشورا
هزینه بلیط گردشگران ایرانی : ۳۰۰۰ تومان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : ۲۰۰,۰۰۰ IRR
بهترین زمان بازدید : قبل از غروب آفتاب

 

بادگیر باغ دولت آباد یزد، با ارتفاع ۳۳ متر و ۸۰ سانتی متر، لقب بلندترین بادگیر خشتی جهان را یدک می‌‌کشد.

خوب است بدانید در ابتدا، مرحوم محمد تقی خان، معروف به خان بزرگ، قناتی به طول ۶۵ کیلومتر احداث می کند که آب را از مهریز به یزد و محل کنونی باغ دولت‌آباد منتقل می‌کرده است؛ بعد از آن این باغ را درسال ۱۱۶۰ هجری قمری (۱۷۳۹ میلادی) و در دوره افشاریه بنا می کند. آب پس از گذر از مهریز و چند روستای دیگر، از حوضِ زیر بادگیر در عمارت تابستان خانه بالا آمده، سپس وارد حوض دیگر بخش های این عمارت می شود، از سه حوضِ موجود دیگر عبور کرده در هنگام خروج از ساختمان از دو طرف به سمت جوی‌ها جاری شده و سر انجام به سر در باغ می‌رسد.
گفته می شود کریم خان زند نیز برای مدتی در این اغ اقامت داشته و در حیاط ۷۰ هزار متر مربعی آن قدم می‌زده است.

بعد از عبور از درب ورودی باغ و بعد از گذر از هشتی، حوض طویل آن را مشاهده می‌کنیم. در سمت راست این حوض، عمارت شاه‌نشین یا تابستان‌خانه، و در سمت چپ، عمارت تالار آیینه یا زمستان‌خانه دیده می‌شود.

عمارت هشتی باغ، دارای ۲ طبقه، ۴ اتاق و یک بخش میانی است که درون هر کدام حوضی قرار دارد. با نگاهی دقیق، به هم پیوستن جریان آب و هوا را به زیباترین شکل ممکن مشاهده می‌کنیم.

باغ دولت آباد یزد، در فهرست ۹ باغ ایرانی قرار دارد؛ این باغ به عنوان یکی از مجموعه باغ های موجود در کشور ایران، در سال ۱۳۹۰ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

در انتها شما را به دیدن تصاویری زیبا از این باغ تاریخی، دعوت می‌نماییم:

باغ دولت آباد یزد باغ دولت آباد یزد باغ دولت آباد یزد باغ دولت آباد یزد باغ دولت آباد یزد باغ دولت آباد یزد باغ دولت آباد یزد

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید