آتشکده زرتشتیان یزد، آتشکده یزد

خانه دیدنی های یزد آتشکده زرتشتیان یزد، آتشکده یزد
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:1

شاید تا کنون نام آتشکده یزد که «آتشکده بهرام» یا «آتشکده وَرهُرام» نیز نامیده می‌شود را، شنیده باشید.

اطلاعات تکمیلی آتشکده زرتشتیان
شهر : یزد
آدرس : یزد، خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آتشکده
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی
ساعت بازدید : از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۱
روز بازدید : همه روزه به جز ایام تعطیل
هزینه بلیط گردشگران ایرانی : ۳۰۰۰ تومان
هزینه بلیط گردشگران خارجی :   ۱۵۰,۰۰۰ IRR

 

با یزدنیوز همراه باشید تا با این بنای تاریخی بیشتر آشنا شویم.

آتشکده بهرام یزد

آتش ۱۵۰۰ ساله

ساختمان اصلی بنا، محل نگهداری آتش مقدس است. دیوارهای داخلی، با عباراتی از کتاب مقدس اوستا و همچنین تصاویری از زرتشت، مزیّن شده است. آتش مقدس در وسط بنا و در پشت شیشه، هویداست.

این آتش در ظرف بزرگ و برنزی و در داخل محفظه‌ای از جنس شیشه، در اتاق میانی عمارت بالاتر از سطح زمین و به دور از تابش نور خورشید، نگهداری می‌شود. در پیرامون آن، اتاق‌هایی برای انجام مراسم نیایش، طراحی شده و شخصی ملقب به «هیبرید»، مسئولیت روشن نگه داشتن این آتش را، برعهده دارد.

جالب است بدانید این آتش از بیش از ۱۵۰۰ سال پیش تا کنون، خاموش نشده است.

این آتش مقدس، از آتشکده کاریان لارستان، به عقدای یزد برده شده و به مدت ۷۰۰ سال را در آنجا سپری کرده، سپس به اردکان برده شده و ۳۰۰ سال در آن مکان روشن بوده و در نهایت به یزد آورده شده و پیش از ساخت آتشکده، در خانۀ یکی از موبدان، نگهداری می‌شده است.

آتش مقدس

معماری بنا

بنای آتشکدۀ یزد در زمان رضاشاه، در سال ۱۳۱۳، با تلاش و پشتکار و مدیریت پارسیان هند و زرتشتیان یزد، و با سرپرستی ارباب “جمیشد امانت”، ساخته شده است.

بنا کردن آتشکده در کنار آب، از ویژگی‌های آن آتشکده هاست و معماری بنای این آتشکده، تا حدی از معماری آتشکده‌های پارسیان، الگو گرفته است.

نماد فَروَهر و سرستون‌های سنگی، زیبایی منحصر به فردی به بنا بخشیده‌اند. خوب است بدانید این سرستون‌ها و سنگ‌های گلدار در پای دیوارهای بنا، توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده‌اند؛ به طوری که سنگ‌ها در اصفهان تراش خورده و سپس به یزد آورده شده‌اند. اما کاشی‌های به کاررفته در ساخت نماد فروهر که در سردر ورودی قرار گرفته است، به دست کاشی‌کاران یزد ساخته شده است.

نماد فروهر در سر در آتشکده یزد

این مجموعه شامل ساختمان اصلی و باغی پوشیده از درخت بوده و حوضی بزرگ در جلوی بنا قرار گرفته است که بازدیدکنندگان با انداختن سکه‌های ریز و درشت، کف پوشی از سکه در آن ایجاد کرده‌اند.

نمای بیرونی آتشکده یزد

آتشکده خصوصی زرتشتیان، در ۲۲ شهریورماه ۱۳۷۸، به شماره ۲۴۳۱، در فهرست آثار ملی ایران، به ثبت رسید. این آتشکده در خیابان آیت‌الله کاشانی واقع شده است و از پربازدیدترین جاذبه‌های تاریخی شهر یزد می‌باشد.

 

 

 



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید