عقاب کوه تفت ؛ کوهی با ظاهری عجیب و زیبا در شهر تفت استان یزد

عقاب کوه - تفت
خانه یزد شناسی طبیعت یزد عقاب کوه تفت ؛ کوهی با ظاهری عجیب و زیبا در شهر...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:1

استان یزد به عنوان یکی از زیباترین استان‌های کشور، دارای طبیعتی چشم‌نواز بوده که همواره میزبان تعداد زیادی از هم‌وطنان و دیگر افراد از سرزمین‌های مختلف است. کویر زیبا، اسمان صاف و ستارگانی که در مشت شما جای می‌گیرند، تنها قسمتی از زیبایی این استان را تشکیل می‌دهند. یکی از زیباترین شهرهای استان یزد، تفت بوده که در دل این شهر، روستای اسلامیه واقع شده است. در قسمتی از این روستا، منظره‌ای عجیب، زیبا و شگفت‌انگیز وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. عقاب کوه ، چشمان شما را خیره و نفس‌هایتان را در سینه حبس خواهد کرد. در ادامه این مطلب از یزدنیوز به بررسی بیشتر عقاب کوه میپردازیم.

راجع به روستای اسلامیه بیشتر بخوانید!

عقاب کوه - تفت
عقاب کوه – تفت

معرفی عقاب کوه در استان یزد

یکی از مواردی که عقاب کوه را خاص‌ کرده است، ظاهر پشت کوه است. این کوه همانند یک عقاب واقعی عظیم‌الجثه در قلب کویر جای خوش کرده است. در پشت این کوه زیبا نیز زیبایی‌هایی وجود دارد که گویی واقعاً عقابی در آنجا است.

همان‌طور که جلوی این کوه همانند عقاب است، پس این کوه نیز همانند عقاب می‌باشد. تنها بودن این کوه و زیبایی خیره‌کننده‌اش همانند یک عقاب واقعی نشان از پادشاهی این کوه در منطقه دارد که رقیبی را نمی‌پذیرد.

روستای اسلامیه به عنوان نگینی زیبا در انگشتری یزد می‌درخشد، وجود طبیعتی زیبا با آب‌وهوای مناسب خود دلیل محکمی برای گردشگران جهت بازدید از این روستا بوده است اما این روستا با داشتن جاذبه‌ای همچون عقاب کوه، فارغ از هرگونه طبیعتی، محق برای داشتن بیشترین میزان گردشگر در منطقه است. عقاب کوه، این کوه شگفت‌انگیز که به باورنکردنی ترین حالت ممکن شبیه یک عقاب خسته و مغرور بوده، در نزدیکی روستای اسلامیه واقع گردیده است. به راستی که خداوند هنرمندانه مجسمه‌ای از سنگ را در دل کویر یزد قرار داده تا با دین آن تنها شکر گذار این همه زیبایی باشیم.

عقاب کوه از جنس آهک بوده و شاید حجاری آن توسط انسان، به صدها سال زمان نیاز داشته است. اما این سنگ در طول میلیون‌ها سال شکل گرفته و کارشناسان، قدمت آن را به اوایل دوران دوم زمین‌شناسی نسبت داده‌اند.
این کوه منحصر به فرد به درستی شبیه یک عقاب بوده که رد چشمانش به چشمه خرم و چشمه تا مهر می‌رسد. گویی که عقاب خسته کویر، در این منطقه فرود آمده و به امید جرعه آبی، چشم را به دوردست‌ها دوخته است. به دلیل آهکی بودن سنگ‌های این کوه، هیچ گونه پوشش گیاهی بر روی این کوه وجود ندارد. تنها می‌توان حفره‌ها و غارهای کوچک و بزرگ را بر روی بدنه این کوه زیبا یافت.
عقاب کوه - تفت
عقاب کوه – تفت

علل فرسایش عقاب کوه

متأسفانه همان‌طور که فرسایش موجب شکل‌گیری هم‌چین جاذبه‌ای شده است، در حال حاضر نیز به آن صدمه وارد می‌آورد. وجود سنگ‌های بزرگ و کوچک که در دامنه کوه موجود هستند، نشان از همین فرسایش داشته است. بومیان معتقدند که بدنه عقاب کوه در طی سال‌های اخیر دچار تغییر شده و تکه‌هایی از آن نیز از بدنه کوه جدا شده‌اند. وجود حفره‌های بزرگ بر روی بدنه کوه که همواره در حال بزرگ شدن هستند، نشان از فرسایش دارد.

خوب میدانیم که هرکجا که رد پای انسانی باشد، تخریب نیز پس از آن شروع خواهد شد. در کمال تأسف شاهد هستیم که بسیاری از افراد و گردشگران، اهمیتی برای زیبایی این کوه قائل نشده و دست به انواع اعمال تخریب کننده می‌زنند. به همین دلیل نیز تعداد سنگ‌هایی که از بدنه این کوه جدا می‌شوند همواره در حال افزایش است.

رفت و آمد حیوانات و همچنین بارش باران و وزش بادهای شدید نیز مزید بر علت شده تا رفته به رفته شکل ظاهری کوه دستخوش تغییرات مهمی گردد. همین مسئله موجب نگرانی طبیعت دوستان و گردشگران شده و همچنین تأسف بومیان را برانگیخته است.

عقاب کوه - تفت
عقاب کوه – تفت

ثبت عقاب کوه در فهرست آثار ملی

این کوه شگفت‌انگیز که به عنوان یکی از خارق العاده ترین مناظر طبیعی استان یزد نیز شناخته می‌شود در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت این کوه و خاص بودن آن دارد اما متأسفانه توجهی به آسیب رسیدن به آن نشده و اهمیتی برای حفظ آن قائل نشده است.

این کوه زیبا علاوه بر جاذبه‌های گردشگری که در وجود خود دارد، می‌تواند برای بسیاری از پژوهشگران و زمین شناسان، مفید فایده بوده و آنان را در مسیر کسب تجربه یاری نماید. در نتیجه حفظ این اثر طبیعی علاوه بر زیبایی بصری دارای فایده علمی نیز می‌باشد.

دیگر جاذبه‌های نزدیک این کوه زیبا

اگر برای بازدید از این کوه به روستای اسلامیه شهرستان تفت استان یزد سفرکرده‌اید بهتر است بازدید از دیگر مناظر طبیعی و تاریخی از روستا را نیز از دست ندهید. زیبایی موجود در این روستا به حدی است که می‌توان بخش زیادی از زمان تعطیلات شما را خود اختصاص داده بدون اینکه ذره‌ای احساس تکراری شدن سفر خود داشته باشید.

دیدن آبشارهای زیبایی همچون تامهر و لوسو خالی از لطف نبوده و آرامش بازدید از طبیعتی بکر را برای شنا به ارمغان خواهد آورد. مسجد قدمگاه یکی از معنوی‌ترین مکان‌هایی است که می‌توانید آرامش روحی خود را در آنجا به دست آورید. این مسجد که قدمت آن به هزاران ساله پیش برمی‌گردد، قدمگاه امام رضا (ع) می‌باشد. وجود درخت چنار ۱۵۰۰ ساله و باغستان‌های زیبا که انواع درخت‌های میوه از جمله انار، زردآلو و توت در آن کاشته شده‌اند، خوب بودن آب‌وهوای این منطقه را به رخ شما خواهد کشید.



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید