پارچه های مضر و بی خطر برای پوست را بشناسید

پارچه های مضر و بی خطر برای پوست را بشناسید
پارچه های مضر و بی خطر برای پوست را بشناسید
خانه دانستنی ها پارچه های مضر و بی خطر برای پوست را بشناسید
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

پارچه های مضر و بی خطر برای پوست

همه ما برای لباس هایی که به تن می کنیم ، از پاره استفاده می کنیم.اما پارچه های مضر و بی خطر برای پوست کدام است؟در این مطلب از یزد نیوز این پارچه ها را بشناسید و در خرید خود دقت نمایید.

پارچه های مضر و بی خطر برای پوست را بشناسید
پارچه های مضر و بی خطر برای پوست را بشناسید

۱- پلی استر

پلی استر یکی از پر طرفدارترین و پر مصرف ترین پارچه های الیاف مصنوعی است. پارچه ی پلی استر، تنفس را برای پوست سخت می کند. به علاوه، با بالا رفتن دمای بدن، مواد شیمیایی ای از این پارچه آزاد می شود که بعدها جذب پوست ما می شوند.
این مسأله می تواند مشکلات مختلفی مثل بروز ضایعات پوستی، خارش، قرمزی، اگزما و درماتیت ایجاد کند.

۲- ریون (ویسکوز)

پارچه ی ریون از ماده ای به نام سلولز ساخته می شود که از تبدیل شیمیایی خمیر کاغذ به دست می آید. این ماده نه تنها در نتیجه ی فرآیند خطرناکی تولید می شود، بلکه به تن کردن آن هم می تواند سلامت ما را به خطر بیندازد. پارچه ی ریون می تواند مواد سمی ای آزاد کند که ممکن است باعث حالت تهوع، سردرد، استفراغ، درد قفسه سینه، دردهای عضلانی و بی خوابی شود. علاوه بر این ها، فرآیند تولید این پارچه هم آلودگی زیست محیطی بسیار زیادی دارد.

۳- نایلون

پارچه ی نایلون انتخاب خوبی برای به تن کردن روی یک پوست برهنه نیست. لباس هایی که از جنس نایلون هستند، عرق پوست را به خود جذب نمی کنند، مسأله ای که می تواند باعث بدبویی بدن و بروز عفونت های پوستی شود. در فرآیند تولید این پارچه از مواد سفید کننده یا رنگ های شیمیایی هم استفاده می شود. به تن کردن پارچه ی نایلون روی پوست می تواند باعث مشکلات پوستی مختلفی هم شود.

۴- اکریلیک

پارچه های اکریلیک از اکریلونیتریل تولید می شوند که ماده ای سرطان زا است و باعث جهش ژنتیکی می شود. قرار گرفتن در معرض این ماده می تواند مشکلات جسمانی مختلفی به بار آورد، از جمله سردرد، سرگیجه، سخت نفس کشیدن، ضعف دست و پا و بسیاری مشکلات دیگر. به تن کردن پارچه های اکریلیک، پوست شما را در معرض خطر جذب ماده ی اکریلونیتریل قرار می دهد.
تولید پارچه ی اکریلیک هم آلودگی زیست محیطی بسیار زیادی دارد.

پارچه های مضر و بی خطر برای پوست را بشناسید
پارچه های مضر و بی خطر برای پوست را بشناسید

۵- اسپندکس/ لاکرا/ الاستان

این نوع پارچه ها انعطاف بسیار زیادی دارند و بسیاری از لباس های تنگ مثل سینه بندهای ورزشی، لگینگ ها، تی شرت ها، گن ها، جوراب های شلواری، بیکینی ها و غیره، با این پارچه تولید می شوند. مانند دیگر پارچه های الیاف مصنوعی، این پارچه ها هم از مواد شیمیایی مضری مثل پلی اورتان ساخته می شوند که سرطان زا است. تماس طولانی مدت با این پارچه ها می تواند پوست را دچار مشکلاتی مثل درماتیت (التهابات پوستی مثل اگزما) کند.

_پس کدام پارچه ها بی ضرر هستند؟

پنبه: پارچه های پنبه ای به پوست اجازه ی تنفس می دهند، مایعات را از پوست به خود جذب می کنند، پوست را از گرمای تابستان و سرمای زمستان حفظ می کنند، برای کسانی که دچار آلرژی هستند ایجاد حساسیت نمی کنند و بادوام هستند.

_پشم مرینوس:

پارچه های پشم مرینوس صد در صد طبیعی هستند، دما و رطوبت بدن را تنظیم می کنند و به مرور زمان نه شکل خود را از دست می دهند و نه حالت می گیرند. در عوض، نرم و لطیف و سبک هستند و محافظی طبیعی برای پوست در برابر پرتوهای فرابنفش هستند.

کشمیر:

این پارچه بسیار گران قیمت و ارزشمند است. در تولید پارچه ی کشمیر و حس ابریشمی و لطیف آن هیچ ماده ی شیمیایی سنگینی به کار نمی رود

کنف:

هزاران سال است که از این ماده برای تولید پوشاک استفاده می شود. پارچه های کنفی به استحکام و دوام بالایشان معروف هستند.

ابریشم:

این پارچه ی لطیف نه تنها بافت لوکسی دارد، بلکه از فواید زیادی هم برای سلامتی برخوردار است. پارچه های ابریشمی می توانند سرعت روند پیری را کاهش دهند، به رفع اگزما و آسم کمک کنند، اثر ضد قارچ دارند، به جلوگیری از بروز آلرژی کمک می کنند و خواب را بهبود می بخشند.

بامبو:

پارچه های تولید شده از بامبو به نرمی و لطافت دیگر پارچه های طبیعی هستند، برای کسانی که دچار آلرژی هستند ایجاد حساسیت نمی کنند، به پوست اجازه ی تنفس می دهند و دمای بدن را تنظیم می کنند.
این پارچه می تواند رطوبت پوست را حتی بهتر از پارچه ی پنبه ای، به خود جذب کند

لینن:

پارچه های لنین بسیار راحت و بادوام هستند. نگهداری از این پارچه ها هم ساده است و مناسب همه ی فصل ها هم هستند. مانند برخی از دیگر پارچه های الیاف طبیعی، پارچه ی لینن برای کسانی که دچار آلرژی هستند ایجاد حساسیت نمی کنند



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید