آیا تاریخچه ورود و تولید خودرو در ایران را میدانید + عکس

تاریخچه ورود و تولید خودرو در ایران را میدانید؟
تاریخچه ورود و تولید خودرو در ایران را میدانید؟
خانه دانستنی ها آیا تاریخچه ورود و تولید خودرو در ایران را میدانید + عکس
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

تاریخچه ورود و تولید خودرو در ایران

اتومبیل یکی از اختراعات بشر بوده است که از دیرباز تاکنون توانسته نقش بسزایی را در زندگی مردم ایفا کند به گونه‌ای که امروزه یکی از وسایل ضروری جهت جا به جایی افراد از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌باشد.در این مطلب از یزدنیوز تاریخچه ورود و تولید خودرو در ایران را بخوانید.

خودرو در ایران

در حال حاضر در ایران هم مانند دیگر کشورهای جهان، ماشین که برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد جایگاهی ویژه در میان مردم یافته است .به طوری که دیگر روزی را نمی‌توانید بیابید که خیابان‌ها خالی از ماشین باشد. شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که اولین خودرو چه زمانی وارد ایران شد.

خودرو در ایران دارای سابقه ‌ای چندین ده ساله است که در طی این مدت با فراز و فرودهایی رو به رو بوده است. قبل از اینکه  اتومبیل و به قول قدیمی‌ها کالسکه بخار بین بزرگان و ثروتمندان رواج یابد، کالسکه، وسیله‌ ای که بیشترین شباهت را به اتومبیل داشت از زمان ناصرالدین شاه رواج پیدا کرده بود.

در سال ۱۲۸۱ شمسی یا ۱۹۰۲ میلادی مظفرالدین شاه در اولین سفر خود به اروپا با اتومبیل آشنا شد و دو دستگاه از آن را خرید و با خود به ایران آورد . این خرید دقیقا در زمانی انجام شد که خزانه دولت ایران خالی بود و ملت ایران با شرایط بد اقتصادی روبه رو بودند.

او در اولین نظر به اتومبیل ها به آنها دل بست و از محل چند صد هزار لیره استقراضی از بانک شاهنشاهی ایران که متعلق به انگلیسی ها بود دو دستگاه رنو خریداری کرد که به «کالسکه دودی» معروف بود چرا که از این ماشین دود زیادی خارج می‌شد.

تاریخچه ساخت خودرو

به احتمالاً زیاد شما هم می‌دانید که بزرگترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران، شرکت ایران خودرو می‌باشد که در سال ۱۳۴۱ خورشیدی یا ۱۹۶۲ میلادی توسط برادران خیامی با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال ثبت گردید و در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین خودروی خود با نام پیکان را تحت برند ایران ناسیونال روانه بازار کرد.

تاریخچه ورود و تولید خودرو در ایران
تاریخچه ورود و تولید خودرو در ایران

اولین ماشین‌هایی که در این شرکت به تولید رسید اتوبوس‌های معروف به ال پی بود که بدنه آن از کشور آلمان وارد می‌شد سپس با نصب اتاق بر روی آن مونتاژ می‌گردید.

تالبوت که در آن زمان در آستانه‌ی ورشکستگی قرار داشت، خودرویی سدان در محصولات خود داشت که با نام‌های هیلمن هانتر و روتس آرو به بازار عرضه می‌شد.

این نام‌ها برای بازار ایران مناسب نبود، به همین دلیل احمد خیامی که با بستن این قرارداد توانسته بود قدمی در جهت پیشرفت کارخانه و فعالیتش بردارد، بعد از کمی بررسی به کلمه ‌ی پیکان رسید.

افتتاح خط تولید پیکان

در ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶، خط تولید پیکان افتتاح گردید. در این سال دو مدل پیکان روی خط تولید قرار داشتند که یکی لوکس و دیگری دولوکس نام داشت. هر دوی این مدل‌ها از موتور ۱۷۲۵ سی‌سی بهره می‌بردند و با قیمت ۱۷ هزار تومان به بازار عرضه می‌شدند.

پس از چند سال شرکت‌های سیتروئن، رنو، فورد و بسیاری دیگر از کشورهای نیز با توجه به رشد صنعتی و افزایش طبقه متوسط در ایران، دست به تولید اتومبیل در ایران زده و این مسئله تا جایی پیش رفت که اتومبیل فوق لوکسی مانند کادیلاک سویل (معادل فعلی کادیلاک CTS فعلی) نیز در فهرست خودروهای تولید ایران قرار گرفت.

کادیلاک سویل
کادیلاک سویل

در سال ۱۳۵۱ کارخانه پارس خودرو به شرکت«جنرال موتورز ایران» تبدیل شد که همین امر موجب شد تولید اتومبیل‌های شاهین و آریا متوقف شده و ساخت سواری‌های شورولت ۲۵۰۰ و ۲۸۰۰ سی سی و نیز ساخت سه نوع اتومبیل سواری دیگر به نام‌های «بیوک»، «شورولت نوا» و «کادیلاک» تحت لیسانس جنرال موتورز آمریکا آغاز گردد.

در خصوص تاریخچه تولید خودرو بیشتر بدانید

همانطور که گفته شد تاریخچه ساخت خودرو در ایران به اوائل دهه ۴۰ بازمی‌گردد. در آن سال‌ها تنها چهار خودرو پیکان، آریا، شاهین و ژیان در ایران ساخته می‌شد و در این میان پیکان توانسته بود بالاتر از بقیه قرار گیرد.

در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در حالی که تیراژ تولید بقیه خودورهای ذکر شده حداکثر از ۲۰۰۰ هزار دستگاه تجاوز نمی‌کرد. این روند همچنان ادامه داشت تا سال ۵۱ حدود ۱۲۰ هزار دستگاه پیکان ساخت ایران در خیابان‌های تهران و دیگر شهرستان‌ها تردد می‌کردند.

این تعداد در سال ۵۷ و قبل از انقلاب اسلامی با رشد نسبتاً زیادی به بیش از۴۳۲ هزار دستگاه در سال ۵۷ رسید که با وقوع انقلاب اسلامی به یکباره تولید پیکان به نصف رسید.

از آن به بعد روند تولید این خودرو به صورت سینوسی ادامه پیدا کرد اما به ناگاه با تشدید شرایط جنگی در ایران و تخصیص منابع موجود به جنگ، پیکان بدترین شرایط را تجربه کرد.

پژو ۴۰۵

در سال ۶۹ تنها ۳۰۰۰ دستگاه از آن در ایران تولید شد. در همین سال هم یکی از پرطرفدارترین خودورهای ساخته شده در ایران یعنی پژو ۴۰۵ متولد شد.

علاوه بر این دو خودرو ؛ در همان زمان رنو ۵، پاترول و پاژن هم از وضعیت مناسبی برخوردار بودند. ولی باز هم  یکه‌ تاز بازار خودرو آن زمان ایران، پیکان بود و با پایان جنگ وآغاز به کار دولت سازندگی، پیکان جانی دوباره گرفت و روند تولید آن هر سال به صورت صعودی افزایش می‌یافت.

در سال ۷۳ که خودروی پراید در ایران با تیراژ حدود ۱۵۰۰ دستگاه تولید شد حدود ۲۴ هزار دستگاه پیکان ایران به بازار عرضه شد.

سال بعد به واسطه استقبال بالایی که از خودوری کره‌ای پراید شد و همزمان با حضور یک خودروساز کره‌ای دیگر در ایران یعنی دوو حدود ۲۳ هزار دستگاه پراید در ایران تولید شد .

در همان زمان پیکان همچنان با تولید ۷۷ هزار دستگاه در سال به رکورد پیش از انقلاب خود نزدیک می‌شد. بالاخره این رکورد پس از ۲۲ سال و با رسیدن به تیراژ ۱۱۰هزار دستگاه پیکان در سال ۷۹ شکسته شد.

در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید