10 راه برای مراقبت از کودکان در مقابل سوء استفاده جنسی

سو استفاده جنسی از کودکان
سو استفاده جنسی از کودکان
خانه سلامت و پزشکی 10 راه برای مراقبت از کودکان در مقابل سوء استفاده جنسی
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

با بیان اظهارات جدید درباره سواستفاده و تجاوز که از اخبار و رسانه ها میشنویم، فکر کردن به این که سوء استفاده جنسی چقدر رایج و زیاد شده است، ممکن است کمی ترسناک به نظر بیاید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا، تخمین زده اند که از بین هر 6 پسر یک نفر و از بین هر 4 دختر یکی تا قبل از 18 سالگی مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرد. سوءاستفاده جنسی عواقب بسیاری بدی میتواند به همراه داشته باشد، از جمله افسردگی، اضطراب، افکار و اعمال خودکشی و حتی مشکلات و بیماریهای جسمی. بنابراین به عنوان والدین چه اقداماتی برای جلوگیری از قربانی بودن کودکان خود میتوانیم انجام دهیم؟ یکی از بهترین راهها برای مراقبت از فرزندانمان در این زمینه، بالا بردن آگاهیمان درباره نحوه و شرایط رخ دادن حادثه است. در ادامه این مطلب از یزدنیوز به بررسی راههایی برای مقابله با این اتفاق خواهیم پرداخت.

سو استفاده جنسی از کودکان
سو استفاده جنسی از کودکان

10 راهکار زیر به شما کمک میکند تا مشخص کنید چه کسانی ممکن است کودکانتان را در معرض خطر قرار دهند و این که چگونه میتوانید از آنها در این راه محافظت کنید:

1. مراقب اطرافیان خود باشید.

ما معمولا تصور میکنیم که متجاوزان افراد غریبه ای هستند که در اطراف محوطه بازی کودکان یا پارکها پرسه میزنند. این در حالی است که بر خلاف تصور عموم، آمار نشان داده است که 93 درصد از قربانیان توسط افراد آشنا مورد حمله قرار میگیرند. بنابراین، متاسفانه علاوه بر این که باید مراقب افراد ناشناس باشید، از آشنایان و اطرافیان خود نیز غافل نشوید.

2. مکانهای پرخطر را شناسایی کنید.

با وجود قوانینی که برای دور نگه داشتن مجرمین از مکانهای اجتماع و بازی کودکان، پارکها، مدارس وضع شده است، حدود 75% سوء استفادههای جنسی از کودکان در خانه قربانی یا خانه مجرم رخ میدهد. این درحالیست که در 65% مواقع در زمان وقوع حادثه، شخص سومی نیز در منزل در حضور دارد.

3. زمانهایی را که بیشترین احتمال وقوع حادثه دارد، شناسایی کنید.

با وجود تصور عموم درباره اینکه فعالیتهای جنسی بیشتر در شب اتفاق میافتد، اکثر سوء استفادههای جنسی از کودکان در زمان بعد از مدرسه بین ساعات 3 تا 6 بعدازظهر یا در ماههای تابستان رخ میدهد. در ساعاتی که والدین شاغل در بیرون از منزل بوده و زمان کمتری را در کنار فرزندان سپری میکنند.
مراقب باشید که در این مدت حتی بچه های بزرگتر را هم بدون مراقب رها نکنید و مرتب نکات ایمنی در مورد تنها ماندن در خانه را مرور کنید.

4. مراقب رفت و آمدهای افراد غریبه در همسایگی محل سکونت خود باشید.

درحالی که شناختن افرادی که در همسایگی شما سکونت دارند اهمیت زیادی دارد، حدود 96 درصد حملات جنسی توسط فردی که در آن حوالی زندگی نمیکند اتفاق میافتد.

5. پیشینه افرادی که کودکتان را با او تنها میگذارید، از پرستار کودک گرفته تا معلم پیانو، بررسی کنید.

مطمئن بودن بهتر از این است که در آینده احساس پشیمانی کنید. افرادی که با کودکان کار میکنند و چیزی برای پنهان کردن ندارند، تصمیم شما را درک کرده و در این زمینه با شما همکاری میکنند و اطلاعات لازم را به شما خواهند داد. علاوه بر این، اگر کودکتان را با یک زن تنها میگذارید هرگز احساس امنیت کامل نکنید. متاسفانه حدود 10 درصد حملات جنسی توسط زنان رخ میدهد. همچنین مراقب کودکان دیگر که در نزدیکی فرزندتان هستند نیز باشید. حدود یک سوم سوء استفادههای جنسی از کودکان توسط افراد زیر 18 سال رخ میدهد.

6. به کودک خود یاد دهید که بدنشان حریم شخصی آنهاست.

زمانی که کودکتان درخواست شما را برای بوسیدن، در اغوش گرفتن و غلغلک دادن رد میکند، به درخواست او احترام بگذارید. هرچند که پذیرفتن این مورد برای والدین،پدربزرگ و مادربزرگها که میخواهند محبت خود را ابراز کنند ممکن است کمی سخت باشد. با این رفتار ما به کودکان یاد میدهیم که آنها برای خودشان تصمیم میگیرند که چه کسی و چه زمانی میتواند به انها نزدیک شده یا آنها را لمس کند.

7. از واژگان مناسب برای کودکان استفاده کنید.

در یک مطالعه نشان داده شد که کودکانی که نام اجزاء خصوصی بدن خود را میدانند، مجرمین تمایل کمتری به حمله به آنها نشان میدهند. زیرا مجرمین در این حالت بیشتر احساس خطر و به دردسر افتادن میکنند. کودکانی که بدن خود را به خوبی میشناسند راحتتر میتوانند تشخیص دهند که چه اتفاقی در اطراف آنها در حال وقوع است و امکان گمراه شدن و به دام افتادن آنها توسط فردی که سعی در قانع کردن کودک برای سوء استفاده دارد، کمتر است.

8. بر استفاده فرزندتان از فضای مجازی و اینترنت نظارت داشته باشید.

وسایل هوشمند کودکان باید در دسترس والدین قرار داشته باشد (هرگز اجازه ندهید این وسایل را با خود به اتاق خواب ببرند). همچنین فرزندان خود را مطلع کنید که شما رمز عبور برای دسترسی به وسایل هوشمند آنها را دارید. با کودک خود درباره خطرات صحبت کردن با افراد غریبه از طریق فضای مجازی، صحبت کنید. آنها را مطلع سازید که نباید اطلاعات شخصی خود را در اختیار این گونه افراد قرار دهند.

9. به کودک خود بیاموزید که نظارهگر خوبی باشد.

به آنها آموزش دهید تا اگر کسی را در حال اذیت شدن دیدند، اطلاع دهند. به نوجوانان میتوان استراتژی هایی را به منظور کاهش احتمال وقوع حوادث آموزش داد.

10. ارتباط راحتی با کودکتان داشته باشید.

بدون در نظر گرفتن سن کودک، از 4 سال گرفته تا 14 سال، یکی از مهمترین اقداماتی که به عنوان والدین میتوانید انجام دهید برقراری ارتباط دوستانه و راحت با فرزندتان است. با این کار در صورتیکه آنها راحتتر میتوانند ، یا این که خطری آنها را تهدید کند ،احساس نامناسبی درباره موضوعی داشته باشند نزد شما آمده و این موضوع را با شما در میان بگذارند. این موضوع احتمال قربانی شدن آنها را کاهش میدهد.

در ادامه بخوانید: آنچه باید درباره افسردگی بدانید!



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید