غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه

غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه
غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه
خانه آشپزی غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نظرات:0

غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه

با شیوع ویروس کرونا در بیشتر شهرهای جهان، روال عادی زندگی بسیاری از مردم دچار تغییر شده است. در بسیاری از کشورها، دولت ها مردم را وادار به قرنطینه کرده اند و در این میان یکی از دغدغه های پخت غذا برای هر وعده می باشد. به همین علت در این مطلب از یزد نیوز غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه را به شما معرفی نموده ایم.

قرنطینه و آشپزی

این در حالی است که عده ای دیگر از مردم با حرکتی خود جوش قرنطینه را اجرایی کردن  تا زنجیره ی انتقال این ویروس شکسته شده و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کنند.

به وضوح، فعالیت های بدنی ما در این دوران کاهش پیدا می کند و تلاش ما برای جلوگیری از رفت و آمد های پی در پی به سوپرمارکت ها، خود را در رژیم قرنطینه مان به شکل خوراکی هایی با مواد نگه دارنده ی بالا نشان می دهد.

این مقاله با معرفی خوراکی های مفید قرنطینه، به شما در حفظ سلامتی خود و خانواده تان در این دوران کمک می کند.

غذاهای آماده

سوپ های آماده، غذاهای کنسرو شده و کنسرو ماهی از جمله خوراکی های مفید قرنطینه هستند که در این دسته قرار می گیرند. کالاهای خشک مانند ماکارونی، حبوبات، برنج، منابع بسیار عالی از کربوهیدرات، انرژی، پروتئین و فیبر هستند که از ماندگاری بالایی نیز برخوردار می باشند.

این دسته از خوراکی های مفید قرنطینه را می توانید برای مدت زمان طولانی در قفسه ی کابینت خود نگهداری کنید و دنیای بسیار متنوعی از غذاهای خوشمزه را با کمک آن ها در دوران قرنطینه طبخ نمایید.

البته پخت صحیح و استفاده درست از این غذاهای کنسرو شده یا نیمه آماده بسیار مهم میباشد و باید آنها را در حرارت بالا و به مدت لازم نگهداری کنید تا اگر احیانا آلوده به ویروس بوده باشند پاک گردد.

در صورتی که به مصرف بی رویه ی خوراکی های مفید قرنطینه در خانه ادامه دهید، نه  تنها در نهایت با اضافه وزنی ناخواسته روبرو می شوید، بلکه به سبب تمام شدن سریع تر مواد غذایی، تعداد دفعات خروج از خانه را برای خود و افراد خانواده افزایش داده و کل سیستم را با خطری جدی روبرو می کنید.

در ادامه به چند نوع خوراک و غذا اشاره می شود که درعین اینکه براحتی و سریع آماده می شود می تواند در رژیم غذایی شما در دوران قرنطینه نقش جالبی را داشته باشد

خوراک عدس

خوراک عدس با رویه سیب زمینی مخلوطی خوشمزه از عدس قرمز، پنیر توفو و سبزیجات که با لایه ای از پوره ی سیب زمینی برشته پخته می شوند و غذایی کاملاً سالم را تشکیل می دهند.

عدس به علت پروتئین بالایی که دارد باعث افزایش مقاومت بدن می شود و پیشنهاد میشود در این روزهای شیوع کرونا مورد استفاده قرار گیرد. عدسی یا آش عدسی یکی از غذا‌های خوشمزه و مقوی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است با عدس پخته می‌شود. عدسی مانند حلیم گندم و کله پاچه یکی از غذا‌های گرمی است که در اکثر مواقع به عنوان صبحانه سرو می‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

عدس ۲٫۵ لیوان

پیاز متوسط ۱ عدد

سیب زمینی ۱ عدد

آرد ۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

کوکو

کوکو را با هر چیزی از جمله  سیب‌زمینی پخته، سبزیجات پخته، مرغ، گوشت چرخ شده، تن ماهی یا مواد دیگر ؛ با اضافه کردن  کمی تخم‌مرغ، ادویه و به مقدار لازم آرد می‌توان درست کرد و در تابه پهن نمود. می‌توانید این مواد را قلقلی کنید و به همراه مقداری سس گوجه در قابلمه بگذارید تا بپزد.

کشک بادمجان

کشک بادمجان از جمله لذیذترین غذا‌های سنتی و البته پیش‌غذا‌های مجلسی ایرانی با بادمجان سرخ کرده یا کبابی است

مواد لازم

بادمجان یک کیلو

پیاز بزرگ ۲ عدد

کشک یک فنجان

سیر ۳ حبه

مغز گردو خرد شده ۴ قاشق غذاخوری

نعنا خشک ۴ قاشق غذاخوری

روغن مایع به مقدار لازم

نمک و زردچوبه به میزان دلخواه

آب ۴/۱ فنجان

غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه
غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه
طرزتهیه تهیه

چه بخواهید کشک بادمجان را برای مثلا دو نفر تهیه کنید و یا برای  ۲۰ نفر یا حتی بیشتر درست کنید ، به هر حال دستور پخت کشک بادمجان مجلسی خیلی هم ساده است. بعد از شستن بادمجان‌ها، آن‌ها را پوست بگیرید و از طول برش دهید.

بادمجان‌ها را دوباره بشورید، نمک بزنید و حدود بیست دقیقه صبر کنید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. بعد از بیست دقیقه بادمجان‌ها را بشورید و با دستمال تمیز خشک کنید.

برخی برای سالم‌تر بودن کشک بادمجان، بادمجان‌ها را کباب می‌کنند، اما برای تهیه یک کشک بادمجان مجلسی و لذیذ بهتر است بادمجان‌ها را در مقدار کمی روغن و با حرارت ملایم سرخ کنید.

برای لطیف‌تر شدن طعم آن  می توانید از نعنا داغ استفاده کنید برای اینکار بهتر است چند دقیقه پودر نعناع را در مقداری آب خیس کنید و سپس آن‌ها را در آبکش ریز آبکش کرده و با روغن روی حرارت ملایم گاز کمی تفت دهید.

پیاز‌ها را به صورت خلالی خرد کنید و روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا آب‌شان کشیده شده و طلایی رنگ شوند. در اواخر سرخ کردن پیازها، سیر رنده شده را اضافه کنید و خیلی کم تفت دهید.

کمی زردچوبه و نمک اضافه کنید و کمی دیگر تفت بدهید. یادتان باشد زیاد تفت دادن سیر طعم آن را عوض کرده و تلخ می‌کند.

خوراک گوشت‌ چرخ‌کرده

اصولا ایرانی‌ها عاشق مخلوط بوی پیاز و گوشت هستند. چه روی منقل باشد و چه روی تابه. این یک روش متفاوت برای لذت بردن از طعم و بوی گوشتی است که با پیاز و فلفل دلمه‌ای و سایر مخلفات و ادویه‌ها مخلوط شده است.

مواد لازم:

گوشت چرخ‌کرده: ۲۰۰ گرم

پیاز خردشده: یک شماره کوچک

فلفل دلمه‌ای: ۳برش

ادویه کاری: یک قاشق چای‌خوری

سیر یا پودرسیر: یک قاشق مرباخوری

سیب‌زمینی استانبولی خردشده: ۳ شماره کوچک

دانه ذرت: ۲ قاشق غذاخوری

 طرز تهیه:

گوشت چرخ‌کرده را داخل ماهیتابه بریزید و پیاز رابه آن اضافه کنید بعد از تغییر رنگ گوشت نمک، فلفل و ادویه‌جات رابه آن اضافه می‌کنیم. و خوب تفت دهید.

سیب‌زمینی استانبولی را در آب قرار داده و پخته، سپس سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای رنگی رابه همراه ذرت به گوشت چرخ‌کرده خود اضافه می کنیم.

 خوراک نان و بادمجان

این غذا مخصوص عاشقان طعم بادمجان است. کسانی که علاقه زیادی به پنیر دارند می‌توانند از پنیر ورقه‌ای روی نان استفاده کرده ودر گریل قرار داده تا روی ان پخش شود. مطمئنا ساندویچ خوشمزه‌ای در انتظار شما خواهد بود.

مواد لازم:

نان سبوس‌دار: یک شماره بزرگ

فیله مرغ: ۱۰۰ گرم

قارچ خردشده: ۴ شماره متوسط

فلفل دلمه‌ای: ۴برش

پنیر رنده شده: ۳ قاشق غذاخوری

بادمجان: یک شماره بزرگ

گوجه‌فرنگی: یک شماره بزرگ

پیازچه خردشده: ۲ قاشق غذاخوری

 طرز تهیه:

فلفل دلمه‌ای، قارچ و پیازچه رابه مدت ۱۰دقیقه تفت داده، سپس فیله مرغ راکه به شکل دلخواه درآورده به همراه بادمجان حلقه‌حلقه شده و گوجه‌فرنگی روی گریل گذاشته و به مدت ۸ دقیقه تا زمانی که خوب پخته شوند قرار دهید .

سپس این مواد را داخل نان قرار داده و پنیر رنده شده را روی ان بریزید و به مدت ۳ دقیقه در مایکروفر قرار داده تا پنیر روی مواد آب شود. حال با یک عصرانه آسان و مقوی طرف خواهید شد که آماده خوردن است. سرو این غذا ؛ باید با کارد و چنگال و با برش‌های‌‌‌ عرضی انجام بشود.

سالاد ماهی تن

سالاد تن، یک غذای آسان ودر معرض است که با هر مقدار مهارت در آشپزی می‌توانید ان را تهیه کنید. این روش پیشنهادی ؛ مزه و طعم خاصی رابه این خوردنی سالم می‌دهد.

مواد لازم:

تن ماهی:   یک قوطی معمولی

تخم‌مرغ آبپزشده:  دو عدد

پیاز خردشده:  یک عدد

فلفل دلمه‌ای:  یک عدد کوچک

سس مایونز:  به اندازه دلخواه

پودر سالاد: ۲  قاشق مرباخوری

جعفری خردشده:  به اندازه دلخواه

روغن زیتون:  ۲ قاشق غذاخوری

آبلیموی تازه:  ۲ قاشق مرباخوری

خیارشور: ۴ عدد بزرگ

نمک و فلفل: به مقدار لازم

غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه
غذاهای آسان و فوری برای دوران قرنطینه

طرز تهیه:

بعد از آبپز کردن تخم‌مرغ‌ها آن را رنده کرده ودر داخل ظرف بریزید سپس روغن تن ماهی را گرفته به آن اضافه کرده و خیارشور و باقی مواد رابه آن اضافه نمایید ودر آخر سس مایونز رابه آن بیافزایید.

آن رابه خوبی هم زده تا تمام مواد به خوبی پخش شود. در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه شما می‌‌توانید یک سالاد خوشمزه با طعم رویایی داشته باشید.

از محاسن این سالاد این است که می‌‌توان به تنهایی و بدون نان خورد ولی درصورت تمایل میتوانید آن رابا نان باگت نوش‌جان کنید.

سمبوسه

تن ماهی، سوسیس، سیب‌زمینی پخته یا حتی گوشت چرخ شده برای تبدیل شدن به مایه سمبوسه عالی هستند. میتوانید آنها رابا کمی تره و جعفری تازه و کمی شیره تمبرهندی تفت دهید و لای نان بپیچید. اگر نان‌ها را در روغن زیاد سرخ کنید، یک سمبوسه عالی خواهید داشت.

 

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید