غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!

غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!
غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!
خانه سلامت و پزشکی غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که نزدیک به ۱۰٪ از جمعیت جهان را درگیرمی کند عوامل بسیاری در ایجاد آکنه از جمله تولید سبوم و کراتین ، باکتری های ایجاد کننده آکنه ، هورمون ها ، منافذ مسدود شده و التهاب نقش دارند .ارتباط بین رژیم و آکنه بحث برانگیز بوده است ، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند در رشد آکنه نقش مهمی داشته باشد .در ادامه با غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید ،آشنا شوید.

در این مقاله از یزد نیوز به چند ماده غذایی که می توانند باعث آکنه شوند و همچنین در مورد اینکه چرا اهمیت رژیم غذایی مهم است ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!
غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!

۱ – غلات و شکرهای تصفیه شده

افراد مبتلا به آکنه نسبت به افرادی که آکنه کمی دارند و یا هیچ آکنه دارند ، مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده بیشتری دارند .

غذاهای سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده عبارتند از:

نان ، کراکر ، غلات یا دسرهای ساخته شده با آرد سفید

ماکارونی که  با آرد سفید درست می شود

برنج سفید و رشته فرنگی برنج

سودا و سایر نوشیدنی های شیرین قند

شیرین کننده هایی مانند شکر نیشکر ، شربت افرا ، عسل یا آگاو

یک مطالعه نشان داد افرادی که به طور مکرر قند اضافه مصرف می کنند ، ۳۰٪ بیشتر احتمال ابتلا به آکنه را  دارند واین در حالی است که افرادی که مرتبا شیرینی و کیک می خوردند ، ۲۰٪ خطر بیشتری داشتند .این افزایش خطر ممکن است به دلیل  اثرات کربوهیدراتهای تصفیه شده بر قند خون و انسولین باشد.

کربوهیدراتهای تصفیه شده به سرعت در جریان خون جذب می شوند و سریع  ؛ سطح قند خون را بالا می برد. وقتی قند خون بالا می رود ، سطح انسولین برای کمک به مهار آن  از جریان خون و سلول ها نیز افزایش می یابد

با این حال ، سطح بالای انسولین برای افرادی که آکنه دارند مناسب نیست. انسولین هورمونهای آندروژن را فعال تر می کند و فاکتور رشد ۱  (IGF-1) مانند انسولین را افزایش می دهد .   این امر با ایجاد رشد سریعتر سلول های پوستی و افزایش تولید سبوم باعث رشد آکنه می شود .

از طرف دیگر ، رژیم های کم گلیسمی که به طور چشمگیری قند خون یا انسولین را بالا نمی برند ، با کاهش شدت آکنه همراه هستند .

در حالی که تحقیقات در مورد این موضوع امیدوار کننده است ، برای درک بیشتر چگونگی کمک به کربوهیدراتهای تصفیه شده در آکنه ، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!
غذاهایی که موجب آکنه می شوند اما نمی دانید!!

۲ – محصولات لبنی

بسیاری از مطالعات  ؛ پیوندی بین فرآورده های شیر و شدت آکنه در نوجوانان را نشان داده اند . دو مطالعه همچنین نشان داد که بزرگسالان جوان که به طور مرتب شیر یا بستنی مصرف می کردند چهار برابر بیشتر از آکنه رنج می برند .

با این حال ، مطالعات انجام شده تاکنون از سطح کیفیت بالایی برخوردار نبوده و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد .

این تحقیقات تاکنون به طورعمده روی نوجوانان و بزرگسالان متمرکز شده است و فقط رابطه ای بین شیر و آکنه را  نشان داده شده است ، نه یک رابطه علت و معلولی را .

هنوز مشخص نیست که چگونه شیر ممکن است در شکل گیری آکنه نقش داشته باشد ، اما چندین تئوری پیشنهادی وجود دارد.

با توجه به اینکه مشخص شده است شیر ، سطح انسولین را افزایش می دهد  بنابراین  ممکن است شدت آکنه را بدتر کند . شیر گاو همچنین حاوی اسیدهای آمینه است که کبد را تحریک می کند تا IGF-1 بیشتری تولید کند ، که به رشد آکنه ها مرتبط است .

اگرچه گمانه زنی هایی در مورد اینکه چرا نوشیدن شیر ممکن است آکنه را بدتر کند وجود دارد ، اما مشخص نیست که لبنیات نقش مستقیمی در این زمینه داشته باشد .

تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چه مقدار یا چه  نوع لبنیاتی وجود دارد که ممکن است آکنه را تشدید کند.

۳ – غذاهای سرشار از چربی های امگا ۶

رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ ، مانند رژیم غذایی معمولی غربی ، با افزایش سطح التهاب و آکنه مرتبط هستند .

این ممکن است به این دلیل باشد که رژیم های غذایی غربی حاوی مقادیر زیادی روغن ذرت و سویا هستند که سرشار از چربی های امگا ۶ هستند واز غذاهای کمی که حاوی چربی امگا ۳ مانند ماهی و گردو هستند استفاده می کنند .

این عدم تعادل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ بدن را به حالت التهابی سوق می دهد ، که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند .در مقابل ، مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است سطح التهاب را کاهش دهد و به نظر می رسد که شدت آکنه را کاهش می دهد .

در حالی که پیوندها بین اسیدهای چرب امگا ۶ و آکنه امیدوارکننده است ، هیچ مطالعه کنترل شده ای در این زمینه انجام نشده است بنابراین  تحقیقات بیشتری لازم است.

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید