بادمجان؛ 6 خاصیت درمانی شگفت انگیز بادمجان برای سلامتی بدن

بادمجان و خواص آن برای سلامتی
بادمجان و خواص آن برای سلامتی
خانه سلامت و پزشکی بادمجان؛ 6 خاصیت درمانی شگفت انگیز بادمجان برای سلامتی بدن
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

بادمجان یا بادنجان، واژه ی معرّب «پاتنگان» و «پاتمگان» فارسی است و در پارسی با نام کهپَرَک نیز خوانده می‌شود. بادمجان گیاهی است خوراکی از تیرهٔ بادمجانیان. بادمجان گیاه ظریف پایا و گرمسیری است که اغلب به عنوان یک گیاه حساس و نیمه مقاومِ یک‌ساله در مناطق معتدل کاشته می شود. ساقه اغلب دارای خار است. گل بادنجان برنگ سفید تا بنفش و دارای پنج گلبرگ و پرچم‌هایی به رنگ زرد است. این گیاه در تمام مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند و ارتفاع آن به ۴۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد.

بادمجان و خواص آن برای سلامتی
بادمجان و خواص آن برای سلامتی

تاریخچه بادمجان

گونه های وحشی بادمجان اولین بار در مناطق هندوستان و چین کشت شده است. در ابتدای قرون وسطی نیز، در سراسر منطقه مدیترانه توسط اعراب توزیع شد. سوابق نشان می دهد که در طول دوره قرون وسطی، بذر آن به اسپانیا نیز راه یافت.

در حدود قرن 16 میلادی، بادمجان در سرتاسر انگلستان و بقیه اروپا پخش شد، جایی که امروزه هنوز هم مصرف می شود. این راه را برای آمریکایی ها با مهاجرین اروپایی راه اندازی کرد، اگر چه بسیاری از مردم برای سالها از خوردن بادمجان ها اجتناب ورزیدند زیرا به علت رنگ عمیق آنها به عنوان یک ماده سمی شناخته شده بود.

مطالعات روی متون مربوط به طب سنتی نشان میدهد از بامجان برای درمان امراض نیز استفاده میشده است.

امروز، چین، هند، ایران، مصر و ترکیه به ترتیب، تولید کننده های برتر بادمجان هستند. چین 58 درصد از تولید بادمجان جهان را بر عهده دارد. بادمجان گیاهی بسیار متنوع است که به طور معمول در غذاهای بسیاری از کشورها از جمله تایلند، فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه، سوریه، اسرائیل، هند استفاده می شود.

 

در ادامه ی این مطلب از یزد نیوز به خواص این گیاه شگفت انگیز میپردازیم.

 

خواص بادمجان برای سلامتی

1. مقابله با سرطان

13 نوع از اسید فنولیکهای محافظ به مقدار قابل توجهی در بادمجان وجود دارد. انواع مختلف بادمجان دارای سطوح مختلفی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی هستند، اما توانایی آنها در مبارزه با سرطان مشابه هم است.

ناسونین موجود در بادمجان باعث شده تا این گیاه برای مقابله با سرطان بسیار مفید باشد. علاوه بر ناسونین، اسید کلروژنیک نیز در بادمجان وجود دارد که باعث مقابله با رادیکال های آزاد برای تشکیل سلول های سرطانی میشود. بادمجان علاوه بر خاصیت ضد توموری خواصی چون ضد میکروبی، ضد LDL (کلسترول بد) و همچنین ضد ویروسی نیز دارد که به این معنی است که بدن را در برابر سطوح مختلف التهاب و بیماری محافظت می کند.

2. کاهش کلسترول بالا

مطالعات نشان داده اند که با توجه به توانایی بادمجان برای مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو، خوردن آن منجر به شریان های سالم و سطوح کلسترول متعادل می شود.

مصرف بادمجان باعث بهبود گردش خون و کاهش میزان پلاک در شریان های اصلی، از جمله آئورت، شده و باعث بهبود جریان خون خواهد شد. بادمجان همچنین حاوی ترکیباتیست که برای قلب مفید است و عملکرد بطن چپ (یکی از اتاق های اصلی پمپاژ خون قلب) را بهبود میبخشد.

3. بهبود سلامت دستگاه گوارش

بادمجان عمدتا از آب تشکیل شده است، به همین دلیل است کالری کمی دارد. مصرف سبزیجاتی که حاوی مقدار زیادی آب، فیبر و مواد مغذی است باعث می شود تا مواد زائد و سموم از دستگاه گوارش به راحتی دفع شوند. دستگاه گوارش و کولون باید به خوبی برای دفع مدفوع هیدراته شود که بادمجان این کار را به خوبی انجام میدهد.

بادمجان همچنین از بروز بیماری های گوارشی، مسائل عصبی، التهابات و بیماری های خودایمنی جلوگیری میکند.

با توجه به فیبر و میزان آبی که بادمجان وجود دارد، برای کاهش وزن مفید است.

4. بهبود استخوانها

مصرف یک فنجان بادمجان تقریبا 5٪ نیاز روزانه بدن به منگنز را تامین می کند. منگنز به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، با از بین بردن رادیکال های آزاد از ایجاد صدمات بدنی و استرس اکسیداتیو جلوگیری میکند.

منگنز برای متابولیزه شدن و استفاده مناسب از کلسیم در بدن لازم است و آنزیم های ضروری برای تشکیل استخوان های قوی را فراهم میکند.

علاوه بر این، منگنز باعث تشکیل بافت همبند و تنظیم مقادیر هورمون هایی که برای سلامت باروری و مبارزه با ناباروری حیاتی است، میشود. همچنین نقش مهمی در تنظیم عملکرد غده تیروئید، مبارزه با افسردگی و کنترل قند خون دارد.

5. منبع انرژی

بادمجان منبع خوبی از ویتامین B1 و ویتامین B6 است. ویتامین های B محلول در آب هستند و برای حفظ سطح انرژی بدن، بهبود عملکرد مغز، افزایش سوخت و ساز بدن، سلامت قلب و تمرکز لازم هستند.

آنها همچنین بدن مورد نیاز برای جذب همه مواد مغذی از غذاهایی که می خورید، کار می کنند تا تبدیل چربی ها و کربوهیدرات ها به سوخت “قابل استفاده” برای سوختگی بدن تبدیل شود.

ویتامین B6 برای تولید اسیدهای آمینه ضروری است که ساختارهای پروتئینی دارند. اسیدهای آمینه برای عملکردهای متعدد بدن مورد استفاده قرار می گیرند و مشکلاتی از جمله کمبود انرژی، التهاب پوست، کم خونی، افسردگی، خستگی مزمن و کمبود مواد مغذی در نبود آنها اتفاق می افتد.

ویتامین B6 همچنین در شکل گیری هموگلوبین (که اکسیژن را به خون منتقل می کند)، انتقال دهنده های عصبی (که به کنترل خلق و خوی شما کمک می کند) و همچنین تنظیم قند خون، موثر است. ویتامین B1 نیز برای حفظ متابولیسم بدن، سلامت خون و قلب، عملکرد مغز و موارد دیگر مفید است.

6. سلامت پوست

طبق تحقیقات انجام شده روی کرم ساخته شده از عصاره پوست بادمجان، بادمجان حاوی موادی است که قادر به کمک به مبارزه با سرطان پوست است. این نوع کرم حاوی 10 درصد غلظت کلرید سدیم است که به صورت بالینی اثبات شده است به عنوان یک درمان موثر برای انواع مختلف سرطان پوست مفید است.

بادمجان برای هزاران سال مورد استفاده قرار میگرفته و یک درمان طبیعی موثر برای سرطان های بدخیم و خوش خیم پوست است.

اثرات جانبی بادمجان

بادمجان یکی از سبزیجاتی سات که ممکن است باعث ایجاد اختلالات گوارشی از جمله التهاب در برخی افراد می شود.

اسید اگزالیک به مقدار قابل توجهی در بادمجان یافت میشود، که در برخی افراد باعث افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه و آرتریت میشود. به همین علت، اگر سابقه سنگ کلیه یا آرتریت دارید، بهتر است از بادمجان کمتر استفاده کنید.

بادجان میتواند باعث بروز علائم التهابی مانند آرتروز شود. بادمجان همچنین معمولا در افراد آلرژیک باعث ایجاد آلرژی می شود.

 

ارزش غذایی بادمجان

مواد مغذی موجود در یک فنجان بادمجان پخته شده (در مقادیر توصیه شده روزانه مطابق با USDA) :
کالری: 35
فیبر: 5 گرم
شکر: 3 گرم
پروتئین: 1 گرم
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات: 8 گرم
منگنز:
ویتامین کا (K):
ویتامین ب 1 (تیامین):
ویتامین ب 6:
آهن: 3٪
منیزیم:
پتاسیم:
مس:

بیشتر بخوانید: 14 روش درمان و پیشگیری خانگی ساده برای بیماری یبوست



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید