روستای اسلامیه تفت؛ چشمه تا مهر، آبشار یخی لیسو و جاذبه‌های طبیعی دیگر این روستا

روستای اسلامیه تفت
خانه یزد شناسی آثار باستانی یزد روستای اسلامیه تفت؛ چشمه تا مهر، آبشار یخی لیسو و جاذبه‌های طبیعی...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:1

استان یزد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین مکان‌های گردشگری کشور، سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران است که خود را از جای‌جای ایران و دیگر نقاط جهان به این استان می‌رسانند. شهرستان تفت را می‌توان یکی از با قدمت‌ترین و اصیل‌ترین شهرهای یزد معرفی کرد که دارای آثار باستانی فراوانی بوده و فرهنگ ایرانی را به رخ می‌کشاند. روستای اسلامیه یکی از زیباترین مکان هایی است که می‌توانید از دیدن آن لذت ببرید. در ادامه این مطلب از یزدنیوز به بررسی جاذبه های طبیعی این روستای زیبا میپردازیم.

روستای اسلامیه تفت
روستای اسلامیه تفت

آشنایی با روستای اسلامیه

روستای اسلامیه یا فراشاه، یکی از روستاهای تاریخی شهرستان تفت و استان یزد است که در بین کوه‌های انجیرایی، گلوبادام، عقاب و سهراب واقع شده است. با نگاهی به تاریخ این روستا می‌توان قدمت این روستای اصیل را به دوره ساسانی نسبت داد.

برای دوری از گرمای موجود، کوچه‌ها سنگفرش بوده و عرض کمی دارند. کوهپایه‌ای بودن این روستا موجب بخشیدن جلوه‌ای خاص به معماری این روستا شده که در نوع خود کم نظیر است و همین مسئله جذب گردشگر را قوت بخشیده است.

روستای اسلامیه تفت
روستای اسلامیه تفت

مختصات جغرافیایی روستای اسلامیه

این روستا یکی از سرزنده‌ترین و پرگردشگرترین روستاهای حال حاضر ایران است که در شهرستان تفت استان یزد واقع شده است.
فاصله این روستای زیبا و اصیل تا مرکز استان یزد، ۳۰ کیلومتر و تا شهرستان تفت، ۱۰ کیلومتر می‌باشد. روستای مذکور به‌صورت خطی بوده و در امتداد محور شیراز- یزد قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۳۰۰ متر و همچنین عمق آب‌های زیرزمینی آن ۴۰ متر است.

این روستا در دامنه شمالی شیرکوه و در مجاورت کوه معروف عقاب کوه قرار دارد. وجود جاذبه‌های طبیعی و مناطق بکر، یکی دیگر از دلایل جذابیت این روستا است.

به دلیل مسائل ذکر شده و همچنین آب‌وهوای بسیار مناسب این روستا، گردشگران زیادی برای تفریح و استراحت، به این روستا سفر می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که مردمان روستا را، از مهاجرت به شهر، منصرف نموده است. طبق سرشماری که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته است، جمعیت این روستا ۴۵۱ خانوار بوده که نشان از همت مردم برای حفظ فرهنگ بومی خود دارد.

بناهای تاریخی روستای اسلامیه

استان یزد به عنوان یکی ازقدیمی‌ترین و مذهبی‌ترین استان‌ها، دارای بناهای فرهنگی و مذهبی زیادی بوده و در این امر یکی از شاخص‌ترین استان‌های کشورمحسوب می‌شود.
یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی این روستا که دارای قدمتی چند هزارساله است، قدمگاه علی ابن موسی‌الرضا است که دومین قدمگاه دارای سند و معتبر کشور است. این بنای زیبا و اصیل، در سال ۵۱۲ هجری قمری ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین بناهای موجود در شهرستان تفت می‌باشد.

یکی دیگر از بناهای تاریخی این روستا، غار اسلامیه است .این غار با عرض ۲۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر، بازمانده بنایی قدیمی متعلق به دوره اشکانی است.

قلعه اسلامیه، آب انبارها و آسیاب‌های آبی، از دیگر بناهایی هستند که در صورت سفر به این روستا، پیشنهاد می‌شود از آن‌ها بازدید به عمل‌آورید. دیدن جاذبه‌های طبیعی همراه با بناهای تاریخی و مذهبی، شور و شوق خاصی را برای بسیاری از گردشگران ایجاد کرده است.

روستای اسلامیه تفت
روستای اسلامیه تفت

طبیعت روستای اسلامیه

این روستا با دارا بودن طبیعتی زیبا، جایگاه چناری ۱۵۰۰ ساله است که در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار طبیعی به ثبت رسیده است. این چنار زیبا دارای ارتفاعی حدود ۱۴ متر و قطر ۲۲ متر است.

دراین روستا باغ‌های زیادی وجود دارند که اغلب به روش‌های سنتی نگهداری می‌شوند. در این باغ‌ها عموماً محصولاتی هم چون شاتره، رناس، نعناع، شیرین بیان، گل ختمی، گل خواصیر و … کاشته می‌شود که بومیان روستا از این گیاهان برای تولید عرقیجات گیاهی و دارویی استفاده می‌کنند.

کاشت درختان میوه از جمله انار، بادام، خرمالو، گلابی، توت، زردآلو و سنجد، روستا را در این زمینه نیز سرآمد دیگر روستاهای هم‌جوار نموده است.
کوه‌های روستای اسلامیه از جمله شیرکوه دلیل بر خوش آب‌وهوا بودن این منطقه و همچنین سکونت بسیاری از افراد در طول تاریخ در این روستا بوده است. این کوه‌ها در طول زمستان پوشیده از برف بوده و در تابستان، با گرم شدن هوا، آب کافی برای کوهنوردی را تأمین می‌نمایند.
عقاب کوه یکی دیگر از کوه‌های این روستا است که در فاصله ۵/۱ کیلومتری این روستا قرار دارد.
چشمه تامهر یکی از مکان‌هایی است که از اول بهار تا پایان تابستان، میزبان بسیاری از گردشگران بومی یزد و استان‌های دیگر است. این چشمه زیبا که در روستای مذکور واقع شده است، یکی از زیباترین و بکرترین مکان‌هایی است که در زمان بازدید از این روستا می‌توانید در آن به استراحت بپردازید. دلیل نام‌گذاری این چشمه، پرآب بودن چشمه از اوایل فروردین تا مهرماه است.

آبشار یخی لیسو در جنوب روستا واقع شده و جلوه‌ای زیبا به این روستا بخشیده است. برای رسیدن به این آبشار، باید از قله‌های زیبای این روستا گذر کرده و باکمی کوهنوردی، زیبایی خیره‌کننده این آبشار را از نزدیک لمس نمود.

موقعیت اقتصادی روستای اسلامیه

روستای فراشاه یا اسلامیه از دیرباز به عنوان قطب تجاری شهرستان تفت و همچنین استان یزد محسوب می‌شده و بیشترین خدمات رفاهی و گردشگری را به مسافران ارائه می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های جالب این روستا وجود واحدهای تجاری متعددی است که باعث شده است تا بسیاری از افراد از شهرهای مجاور، برای خرید اجناس به این روستا مراجعه ‌کنند. درحال حاضر روستای اسلامیه به عنوان قطب تجاری شهرستان تفت، در خدمت بومیان و گردشگران است.

 



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید